Budapest Festival Orchestra & Iván Fischer
Kubelíček Okvětníkový
Hmatník Brahmsův
zpět na program

Budapest Festival Orchestra & Iván Fischer

Gustav Mahler

Datum konání

Čtvrtek, 24.5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.30

Cena

550 - 4 700 Vstupenky vyprodány
Mol Durový
Basilišaj Zasmušilý

Program

  • Gustav Mahler: Symfonie č. 2 c moll "Vzkříšení"

Interpreti

  • Budapest Festival Orchestra
  • Iván Fischer - dirigent
  • Christiane Karg - soprán
  • Elisabeth Kulman - alt
  • Český filharmonický sbor Brno
  • Petr Fiala - sbormistr
Ilustrace 10
Ilustrace 11

Novinka – Mastercard Lounge

Mastercard Lounge

Objednejte si občerstvení na přestávku a vyhněte se frontám! Pro držitele platebních karet Mastercard otevíráme v Obecním domě salonek Mastercard Lounge se speciálním menu. Obdržíte poukaz, který vás opravňuje pro vstup do jinak uzavřeného salonku.

Více informací zde.


Extáze i spočinutí – tak vyznívá druhá z devíti dokončených symfonií Gustava Mahlera. Dopsal ji v roce 1894, po šesti letech. Pracoval na ní s dlouhými přestávkami v Lipsku, v Praze, Hamburku, Budapešti a také na letním sídle u Attersee v rakouských Alpách. Mezitím ještě zkomponoval První symfonii. A koncepce závěru Druhé se mu vyjasnila až na pohřbu pianisty Hanse von Bülow. „Už dlouho jsem se zabýval myšlenkou použít v poslední větě sbor,“ vzpomínal později Mahler, „a stále znovu jsem váhal jenom z obavy, aby to lidé nevnímali jako vnější nápodobu Beethovena. Nálada, jakou jsem měl na smuteční slavnosti, nálada, s jakou jsem tam seděl a přemýšlel o zesnulém, zcela odpovídala duchu díla, které jsem v sobě tenkrát nosil. V tu chvíli sbor začal zpívat Klopstockův chorál Vzkříšení… Zasáhlo mě to jako blesk a všechno vyvstalo jasně a zřetelně před očima mé duše!“ Klopstockova óda ovšem skladatele inspirovala k napsání obšírnějšího textu, k vyjádření pocitů a myšlenek nejen hudbou, ale i slovy. Mahler byl přesvědčen o vlastním poslání. A tak zde ve finále lidstvo ujišťuje, že vzkříšení (podle užitého textu) je jisté a že utrpení pozemského života má smysl. Pro Mahlera není text předlohou ke zhudebnění. Má hudebně-filozofickou představu, k níž hledá vhodný text. Pro finále své Druhé symfonie podle svých slov prohledal mnoho – od světové literatury až po bibli. Až zde našel.

Úvodní věta Druhé symfonie je příbuzná monumentalismu brucknerovského ražení. Druhá lehoučká věta má rytmus ländleru a evokuje šťastné vzpomínky. Třetí část vyjadřuje zoufalství. Píseň Prasvětlo, to je mysteriózní sólo o návratu člověka k Bohu. A poté vpadá ohromující finále – ohlašuje se poslední soud, hroby se otevírají a mrtví kráčejí v nekonečném průvodu, znějí trubky apokalypsy… Pak se ovšem tiše rozezní sbor světců a nebešťanů a symfonie končí očistně. První uvedení tří částí symfonie řídil v Berlíně Richard Strauss, premiéru celé symfonie v roce 1895 tamtéž už sám autor.

Budapešťský festivalový orchestr nebyl u nás poprvé, ale tak, jak ho připravil jeho šéfdirigent a zakladatel Iván Fischer, jsme ho snad ještě zahrát neslyšeli. Zejména první koncert, který zakončil neuvěřitelně expresívním podáním Bartókova Podivuhodného mandarína, doslova šokoval publikum,“ psal tisk po koncertě Pražského jara v roce 2005. Příběh Budapešťského festivalového orchestru je na mezinárodní hudební scéně jedním z nejpozoruhodnějších. Ivánu Fischerovi a Zoltánu Kocsisovi, kteří stáli u jeho zrodu, se podařilo vtisknout tělesu od počátku parametry mimořádné souhry, blízké až komorní hudbě, zároveň dynamického, ale homogenního symfonického zvuku – a k tomu se jim poštěstilo udržet mezi hráči radost z tvoření hudby a sdílení tohoto potěšení s publikem. Také diskografie orchestru je velká. Za připomenutí stojí, že před lety s Ivánem Fischerem nenapodobitelně a neakademicky natočili Brahmsovy Uherské tance, později stejně zajímavě Slovanské tance Dvořákovy.

O Fischerovi se říká, že patří k nejvíce inspirativním a vizionářským lídrům. V orchestrálních hráčích podporuje kreativitu a respektuje jejich talent. „Musejí hrát tvořivě, z celé duše, nebát se riskovat, být přesvědčiví,“ říká. Důležité podle jeho slov je, aby člověk hudbu, kterou hraje, miloval, a aby totéž cítilo i publikum v sále. Proto Fischer uvádí jen skladby, s nimiž se ztotožňuje.

Na provedení Mahlerovy Druhé symfonie se bude podílet Český filharmonický sbor Brno sbormistra Petra Fialy. Sólistkami jsou německá lyrická sopranistka Christiane Karg, častý host Salcburského festivalu, německých a rakouských orchestrů i operních scén, milánské Scaly nebo Lyrické opery v Chicagu, a Elisabeth Kulman, rakouská mezzosopranistka, miláček publika Vídeňské státní opery, zejména jako Carmen i jako wagnerovská pěvkyně, dnes navíc host předních světových pódií.

Partner Premium salonku

Moser