Česká filharmonie & Keith Lockhart Česká filharmonie & Keith Lockhart Česká filharmonie & Keith Lockhart
Včeloun Brumlavý
Sluchýš Absolutní
zpět na program

Česká filharmonie & Keith Lockhart

Copland / Barber / Bernstein

Datum konání

Pátek, 25. 5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.00

Cena

400 - 2 200 Vstupenky vyprodány

Program

  • Aaron Copland: EI Salón México
  • Samuel Barber: Essay č. 2 op. 17
  • Leonard Bernstein: On the Waterfront, symfonická suita
  • Leonard Bernstein: „Bernstein on Broadway“

Interpreti

  • Česká filharmonie
  • Keith Lockhart - dirigent
  • Celinda Schoenmaker - zpěv
  • Anna Jane Casey - zpěv
  • Damian Humbley - zpěv
  • Adrian der Gregorian - zpěv
  • Vojtěch Dyk - zpěv

Partner koncertu

Ilustrace 14
Kubelíček Okvětníkový

Novinka – Mastercard Lounge

Mastercard Lounge

Objednejte si občerstvení na přestávku a vyhněte se frontám! Pro držitele platebních karet Mastercard otevíráme o přestávkách koncertů v Obecním domě salonek Mastercard Lounge se speciálním menu. Obdržíte poukaz, který vás opravňuje pro vstup do jinak uzavřeného salonku.

Více informací zde.


Pocta Leonardu Bernsteinovi

Festival připomene sté výročí narození Leonarda Bernsteina koncertem z jeho tvorby pro Broadway, především z muzikálu West Side Story. Zazní ale také hudba Aarona Coplanda a Samuela Barbera. Hrát bude Česká filharmonie s dirigentem Keithem Lockhartem, spoluúčinkovat zpěváci z londýnského West Endu a s nimi zpěvák a herec Vojtěch Dyk. První evropské vystoupení měl totiž Bernstein jako osmadvacetiletý právě v Praze.

Pouze dva a půl roku dělilo jeho mezinárodní dirigentský debut při prvním ročníku festivalu Pražské jaro v roce 1946 od záskoku u Newyorské filharmonie, který ho předtím za války katapultoval na cestu mezi ty nejlepší a nejuznávanější. V československé metropoli dirigoval Bernstein na pozvání tehdejšího mladého šéfdirigenta Rafaela Kubelíka dva koncerty České filharmonie. Ten z 15. května 1946 inspiroval i program Pražského jara 2018 – zazní stejná díla od Coplanda a Barbera jako tehdy.

Leonard Bernstein se brzy proslavil nejen jako dirigent Newyorské filharmonie a dalších nejlepších orchestrů světa, ale také jako hvězdný televizní popularizátor klasické hudby. Coby dirigent, zasvěcený interpret mající také židovské kořeny, pomohl mimo jiné v polovině 20. století prosadit do běžného koncertního dění hudbu Gustava Mahlera, která čekala na „svůj čas“. Stejně tak se ovšem zapsal do kulturních dějin jako skladatel. Jeho podnětným a zdařilým opusem z roku 1956 je Candide, komponovaný podle Voltairovy satirické knižní předlohy. Je dílem na pomezí operety a muzikálu. Na koncertě dále zazní Bernsteinova hudba k americkému oscarovému filmovému dramatu On The Waterfront z roku 1954 a melodie z muzikálu On The Town z roku 1949.

V muzikálu West Side Story, založeném na příběhu milenecké dvojice ze dvou pouličních newyorských gangů s odlišným etnickým zázemím, vytvořil pak strhující moderní paralelu k příběhu Romea a Julie, a to paralelu už ryze muzikálovou. West Side Story se stala jedním z milníků hudby 20. století – především tím, jak skladatel dokázal jedinečně propojit svět taneční a náročnější hudby. Premiéra se uskutečnila v roce 1957, nastudování dosáhlo mnoha set repríz. Od prvního uvedení na Broadwayi se West Side Story hraje nepřetržitě na jevištích celého světa. Z roku 1961 je pak filmová podoba oceněná deseti Oscary.

Leonard Bernstein byl na Pražském jaru hostem i v roce 1947. Avšak po komunistickém puči v roce 1948 deklaroval, obdobně jako Kubelík, který emigroval na Západ, že se do Československa nevrátí, dokud totalitní režim nepadne. A skutečně – stejně jako Kubelík i Bernstein byl zpět až o čtyři desetiletí později, v roce 1990. Přijel na první svobodné Pražské jaro a dirigoval Beethovenovu Devátou symfonii. Bylo mu dvaasedmdesát. Na podzim téhož roku zemřel.

Hudbu Aarona Coplanda mnozí cítí téměř jako synonymum pro americkou hudbu vůbec. Jeho ikonickým dílem je Fanfára pro obyčejného člověka, je autorem „kovbojského baletu“ Rodeo. Dařilo se mu psát hudbu plnou patriotismu, hudbu opěvující Divoký západ i Abrahama Lincolna. K baletu El Salón México, z něhož zazní suita, se inspiroval při návštěvě země ovládané levicovým režimem.

Předním současným americkým autorem byl v roce 1946 také Samuel Barber. Jeho Esej pro orchestr vznikl v roce 1942 ke stému výročí Newyorské filharmonie. Česká filharmonie, jejíž první koncert dirigoval Antonín Dvořák, existovala v době Bernsteinova hostování právě padesát let. Na Pražském jaru ji bude v programu věnovaném stému jubileu Leonarda Bernsteina dirigovat Keith Lockhart.

„Spolu s technickou zručností a muzikantskou všestranností si Lockhart vydobyl respekt schopností zaujmout nejširší vrstvy publika, a to ve stejně širokém spektru nejrůznějších okolností – od extravagancí spojených se Dnem nezávislosti, sledovaných celým světem, po mnohem tišší události mající význam například jen pro dětskou nemocnici v Bostonu,” psal americký tisk po jednom jeho vystoupení. Keith Lockhart, známý z televizních hudebních programů a ceremoniálů provázených hudbou, řídil mnohé americké a evropské symfonické orchestry v klasickém repertoáru, dirigoval v USA opery a je uměleckým ředitelem letních kursů v Brevard Music Center v Severní Karolině. Jeho jméno je však téměř čtvrt století spjato s orchestrem Boston Pops, který je špičkou v interpretaci filmové hudby, muzikálu či hudby budující mosty mezi klasikou a populárem.

Ani herec a zpěvák Vojtěch Dyk není v tomto programu překvapením. Stačí vzpomenout, jak v roce 2016 s velkým úspěchem ztvárnil v sérii představení hlavní postavu Celebranta v Bernsteinově Mši.