Debut Pražského jara Debut Pražského jara Debut Pražského jara
zpět na program

Debut Pražského jara

Koncert Přátel Pražského jara

Datum konání

Pátek, 22. 5. 2020 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.40

Cena

350 - 900

Program

  • Nikolaj Rimskij-Korsakov: Předehra na tři ruská témata op. 28
  • Nikolaj Rimskij-Korsakov: Koncert pro trombon a orchestr
  • Christian Lindberg: Zlatý orel
  • Richard Strauss: Růžový kavalír, suita z opery

Interpreti

  • Symfonický orchestr Českého rozhlasu
  • Robert Kružík - dirigent
  • Christian Lindberg - trombon

Debut Pražského jara představí dalšího nadějného českého dirigenta, jemuž byla dána příležitost předvést své umění po boku těch nejlepších. Robert Kružík si vydobyl skvělé renomé jako stálý hostující dirigent Filharmonie Brno i jako dirigent působící v brněnské Janáčkově opeře a Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, kde mistrně zvládá široký repertoár. Na svůj pražský debut ovšem až doposud čekal,“ uvádí dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.

Brněnský rodák Robert Kružík, který vedle dirigování vystudoval také hru na violoncello, se v poměrně mladém věku etabloval na pozici stálého dirigenta Janáčkovy opery Národního divadla v Brně. „Dirigent Robert Kružík vystavěl Libuši s patřičným kontrastem lyrických a okázalých míst, jeho pojetí má emoci, barevnost i dramatický tah. Zejména orchestrální úvod a ansámbl třetího dějství ve spojení s uvolněnou taneční režií je skutečným zážitkem,“ zhodnotila divadelní kritička Radmila Hrdinová pro server Novinky.cz inscenaci z roku 2018. Od minulé sezóny je také stálým hostujícím dirigentem Filharmonie Brno.

Jeho dramaturgicky více než atraktivní debutový koncert otevře Korsakovova poetická Předehra na tři ruská témata, již napsal krátce po své první symfonii ve věku dvaadvaceti let. Ukazuje však vyzrálého skladatele, vládnoucího uměním orchestrální instrumentace. Skrze půvabná sóla dává vyniknout jednotlivým sekcím orchestru, a je tak ideálním úvodním číslem koncertu.

Nejlepší trombonista historie

„Jsem moc rád, že Pražské jaro propojilo Roberta Kružíka se snad nejlepším trombonistou historie Christianem Lindbergem, který se zasloužil o rozšíření repertoáru svého nástroje jako nikdo jiný,“ zdůrazňuje dramaturg Josef Třeštík. Lindberg je všestranným umělcem, jenž má na svém kontě více než sedmdesát sólových nahrávek. Odbornou veřejností je vedle Milese Davise a Louise Armstronga označován za jednoho z nejlepších žesťových hráčů 20. století. Z Lindbergova popudu bylo napsáno více než tři sta nových děl pro pozoun, ale přispěl také k popularizaci historického repertoáru. To ostatně dokládá jeho pražské vystoupení. Uvede u nás prakticky neznámý Koncert pro trombón Nikolaje Rimského-Korsakova (1844–1908), k jehož proslavení Lindberg přispěl i dnes již legendární nahrávkou. V ní slyšíme jeho vlastní kadence plné technické brilance a novodobých nástrojových technik (včetně tzv. multifonik), tedy vymožeností, o kterých se Korsakovovi ani nesnilo.

Svůj tvůrčí talent Lindberg naplno prokáže v další skladbě tohoto večera – svém vlastním pozounovém koncertu nazvaném Zlatý orel. Lindberg si koncert napsal přímo „na tělo“. Je tak jiskrnou skladbou, ze které vyvěrají charakteristické rysy Lindbergovy osobnosti – jedinečného smyslu pro humor a uhrančivého charismatu, jež glosuje kritik deníku New York Times slovy: „Mohli byste mu dát do ruky kazoo (pozn. redakce: dětský foukací nástroj) a on by vyprodal koncertní síň.“

Závěr večera bude patřit Richardu Straussovi (1864–1949) a Suitě z opery Růžový kavalír, jež je sestavena z hudebního materiálu této velice úspěšné komické opery zkomponované na libreto Huga von Hofmannsthala. Energická hudba plná třpytivých melodií a půvabných valčíků bude jistě skvělým zakončením tohoto zcela originálního večera.