Gidon Kremer Trio Gidon Kremer Trio Gidon Kremer Trio
zpět na program

Gidon Kremer Trio

Datum konání

Středa, 20. 5. 2020 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.00

Cena

450 - 1 500

Program

  • Mieczysław Weinberg: skladba pro sólové housle v jednání
  • Mieczysław Weinberg: Klavírní trio op. 24
  • Ludwig van Beethoven: Klavírní trio B dur op. 97 „Arcivévodské“

Interpreti

  • Gidon Kremer - housle
  • Julianna Avdějeva - klavír
  • Giedré Dirvanauskaité - violoncello

Gidon Kremer na hudebním Parnasu září už pět desetiletí. Do roku 1976 se datuje slavný výrok Herberta von Karajana, v němž Kremera označil za největšího žijícího houslistu. Ale už o šest let dříve fenomenálním způsobem vyhrál slavnou Čajkovského soutěž v Moskvě. Oslnil brilantní technikou a zapáleným hudebním projevem. Je umělcem, jenž vyčnívá z řady. Při koncipování programů odmítá následovat jakákoliv obecná očekávání či škatulkování, hledá vlastní cesty. Ponoří se do díla málo uváděného autora, kterého pak proslaví na světových pódiích. Ostatně pražskojarní publikum se o tom mohlo přesvědčit na kterémkoliv z jeho deseti festivalových koncertů (prvně roku 1974). Během recitálu na Pražském jaru 1979 kupříkladu uvedl Spiegel im Spiegel estonského skladatele Arvo Pärta, a to pouhý rok po světové premiéře, tedy dávno předtím, než skladbu do svého repertoáru převzaly zástupy dalších houslistů.

Berlínský Konzerthaus každý rok vybere umělce, kterému dedikuje celý festival. Na podzim roku 2019 se této pocty dostalo Gidonu Kremerovi. Během deseti dnů odehrál sedmnáct koncertů, kde se po jeho boku objevila úctyhodná řada skvělých umělců – kupříkladu Christoph Eschenbach, David Zinman nebo Martha Argerich. Kremer tento svůj festival dramaturgicky vypointoval jako poctu skladateli Mieczysławu Weinbergovi, jehož propagaci se ostatně intenzivně věnuje celou řadu let.

V souvislosti s jiným vystoupením si této Kremerovy charakteristiky všímá recenzent deníku Los Angeles Times. „Stal se svědomím hudebního průmyslu. Neváhá využít své slávy k prosazování nových děl. Západní svět seznámil s umělci východní Evropy, jako je Sofia Gubajdulina, Alfred Schnittke, Arvo Pärt. Kremer byl prvním hvězdným houslistou, jenž na koncertní pódia prosadil hudbu Philipa Glasse,“ vypočítává.

Není překvapením, že dílo Mieczysława Weinberga, současníka Dmitrije Šostakoviče, bude zastoupeno také na tomto koncertu. Hudebními partnery mu bude klavíristka Juliana Avdějeva a violoncellistka Giedré Dirvanauskaité.

Umělecká kariéra Julianny Avdějevy byla odstartována senzačním vítězstvím na Chopinově soutěži roku 2010. O jejích kvalitách se hned následujícího roku mohli přesvědčit diváci Pražského jara. Recenzent deníku Financial Times ji popisuje jako umělkyni, v jejímž podání „hudba skutečně dýchá“. Publikum si získává interpretační opravdovostí, bez povrchních gest a příkras, přitom hrou nesmírně energickou a elegantní.

Giedré Dirvanauskaité patří k zakládajícím členům Kremerova komorního orchestru Kremerata Baltica, v němž dodnes vede violoncellovou sekci. S Kremerem pravidelně vystupuje také v triu. Po jejich boku se objevuje celá řada pianistů zvučných jmen – s Daniilem Trifonovem v roce 2015 podnikli evropské a americké turné, roku 2018 nadchli posluchače newyorské Carnegie Hall. Několik turné absolvovali také s Jefimem Bronfmanem, Seong-Jin Choem (vítězem Chopinovy soutěže z roku 2015, jenž je domácímu publiku známý z recitálu na Pražském jaru 2016) či Khatiou Buniatishvili. Vydala celou řadu nahrávek – v souvislosti s tímto koncertem zmiňme dvojalbum věnované tvorbě Mieczysława Weinberga, za nějž byla v roce 2015 nominována na cenu Grammy.