Jana Boušková & PKF – Prague Philharmonia Jana Boušková & PKF – Prague Philharmonia Jana Boušková & PKF – Prague Philharmonia
Kubelíček Okvětníkový
Mol Durový
zpět na program

Jana Boušková & PKF – Prague Philharmonia

Milhaud / Sommer / Ginastera / Prokofjev

Datum konání

Sobota, 26. 5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.50

Cena

150 - 800 Vstupenky vyprodány

Program

  • Darius Milhaud: Vůl na střeše op. 58
  • Lukáš Sommer: Koncert pro harfu a orchestr (česká premiéra)
  • Alberto Ginastera: Koncert pro harfu a orchestr op. 25
  • Sergej Prokofjev: Symfonie č. 1 D dur op. 25 "Klasická"

Interpreti

  • PKF – Prague Philharmonia
  • Jana Boušková - harfa
  • Zbyněk Müller - dirigent
Ilustrace 5
Ilustrace 13

Jana Boušková a orchestr PKF – Prague Philharmonia, to je spojení dlouhými lety prověřeného špičkového interpretačního umění. Setkání orchestru, jehož vznik byl v polovině 90. let malým zázrakem, a harfistky, jejíž aktivity sahají rovným dílem k sólovému hraní i k práci v orchestru – a k tomu navíc i k pedagogické činnosti. Česká premiéra skladby Lukáše Sommera přispívá k jedinečnosti koncertu, stejně jako Prokofjevova Klasická symfonie a hudba Daria Milhauda a Alberta Ginastery jsou zástupci posluchačsky mimořádně oblíbených skladeb.

„Nejsem filharmonik, který navíc také hraje sólově. Mám určitě koncerty, které bych v takovém případě asi neměla. Ale když říkám, že se cítím jako sólistka, která hraje ve filharmonii, neznamená to, že bych filharmonii dávala na druhé místo,“ říká o sobě Jana Boušková, která je jedinou českou laureátkou a dlouho už také porotkyní největších mezinárodních harfových soutěží, žádanou sólistkou, sóloharfistkou České filharmonie, profesorkou Královské konzervatoře v Bruselu a docentkou na Hudební fakultě Akademie múzických umění. Slova jedné kritiky v tuzemském odborném časopise, že „…poslouchat její zpívající harfu bylo neobyčejným zážitkem…“ nejsou zdaleka ojedinělá. V českém tisku se píše o „neuvěřitelné škále barev, jemností, delikates a detailů“, o „virtuozitě… a obrovské muzikalitě, kterou oplývá“. Jana Boušková má podle jednoho recenzenta „…takový smysl pro zvukové odstíny, agogiku a barvy, jako žádný jiný současný český instrumentalista“.

Málokdo z českých umělců také dosáhl tak výsadního mezinárodního postavení jako Jana Boušková. Violoncellista Mstislav Rostropovič si ji vybral pro premiéru díla Raviho Shankara na festivalu v Evianu. Američanka Susan McDonald, pedagožka, u níž studovala na Indiana University Bloomington, označila Janu Bouškovou za talent století.

V roce 2017 se Jana Boušková hodně věnovala koncertnímu uvádění svých vlastních harfových úprav symfonických básní ze Smetanovy Mé vlasti, rok 2018 pro ni mimo jiné znamená koncerty s dirigentem Paavo Järvim, s orchestrem Philharmonie Südwestfalen, sólové recitály v tuzemsku a v Izraeli, hraní v duu s koncertním mistrem České filharmonie Josefem Špačkem a s Bennewitzovým kvartetem, spolupráci se souborem Barocco sempre giovane, účinkování na festivalech Janáčkův máj a Pardubické jaro a mnohé další aktivity.

Harfový koncert z pera českého skladatele Lukáše Sommera uvedla ve světové premiéře, na Pražském jaru to bude první české uvedení. O skladbě hovoří jako o krásném zpestření svého repertoáru a o autorovi jako o báječném a úspěšném mladém skladateli.

„Tento koncert jsem psal s myšlenkou na staré španělské loutnové tabulatury, kterými jsem se v době vzniku díla zabýval,“ přibližuje skladbu Lukáš Sommer. Jako tenká nit prostupuje tato inspirace celým koncertem a v závěrečné větě se stává důležitým motivem. Skladatel podle svých slov nechtěl, aby kolorit španělské hudby skladbu příliš poznamenal, zanechal jej pouze jako jemnou ingredienci, která na sebe váže jakousi zvláštní zvukomalbu. „Esprit skladby je snad radostný, poznamenaný tehdejšími událostmi v mém životě. A také nečekanou důvěrou harfistky Jany Bouškové, která si skladbu objednala pro abonentní koncert Städtisches Orchester Bremerhaven, kde skladba zazněla ve světové premiéře,“ uvedl.

Výrazný kolorit má i Harfový koncert argentinského klasika Alberta Ginastery. A čistě orchestrální skladby v programu? Vůl na střeše je název baletu odvozený od jména jednoho tanga; baletu s hudbou prostoupenou tanečními rytmy, které Milhauda okouzlily během karnevalu v Riu de Janeiro. A Klasickou symfonii, jíž se koncert uzavře, napsal mladý Sergej Prokofjev jako rozverný ohlas na vídeňský klasicismus.

Lukáš Sommer o svém díle

Orchestr řídí Zbyněk Müller, již celé desetiletí šéfdirigent Státní filharmonie Košice, host dalších těles v českých zemích i ve světě a dirigent opery Národního divadla v Praze. Je dirigentským žákem Jiřího Bělohlávka a v PKF od jejích počátků deset let usedal za jeho řízení ještě jako hobojista. Později s ní vystupoval rovněž už jako dirigent.

PKF – Prague Philharmonia byla plodem uměleckých a pedagogických aktivit Jiřího Bělohlávka. Vznikla pět let po listopadové revoluci, o dva roky později se stala jednou z prvních obecně prospěšných společností. Se svým zakladatelem se strmě dostala na špici tuzemského interpretačního umění a zůstává tam nadále. „Do členů se nesmazatelně vryla neustálá touha po dokonalosti a současně vědomí, že dokonalosti není nikdy dosaženo a že sebelepší výkon je odrazovým můstkem k cestě vzhůru, k objevování dalších horizontů a dalších možností. Není, myslím, jiný orchestr, který by tyto zásady měl tak hluboce pod kůží jako PKF,“ prohlásil v roce 2016 dirigent Bělohlávek. Jejím současným šéfdirigentem je Emmanuel Villaume, se kterým s velkým úspěchem vystoupili na Pražském jaru 2017.