Julian Rachlin, Sarah McElravy, Boris Andrianov & Itamar Golan Julian Rachlin, Sarah McElravy, Boris Andrianov & Itamar Golan Julian Rachlin, Sarah McElravy, Boris Andrianov & Itamar Golan
Kubelíček Okvětníkový
Ilustrace 5
zpět na program

Julian Rachlin, Sarah McElravy, Boris Andrianov & Itamar Golan

Mozart / Dvořák / Brahms

Datum konání

Pondělí, 21. 5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.10

Cena

200 - 950 Vstupenky vyprodány

Program

  • Wolfgang Amadeus Mozart: Klavírní kvartet Es dur KV 493
  • Antonín Dvořák: Klavírní kvartet č. 2 Es dur op. 87
  • Johannes Brahms: Klavírní kvartet č. 2 A dur op. 26

Interpreti

  • Julian Rachlin (housle, viola) - housle, viola
  • Sarah McElravy - viola
  • Boris Andrianov - violoncello
  • Itamar Golan - klavír
Otakárek Hostinský
Kubelíček Okvětníkový

Rezidenční umělec Pražského jara 2018 Julian Rachlin má s komorní hudbou mnohaleté zkušenosti a nejzářnější důkaz poskytuje jeho mezinárodně uznávaný festival komorní hudby Julian Rachlin & Friends Festival. Mezi Rachlinovy hudební partnery patří celá řada hudebníků zvučných jmen v čele s violoncellistou Mischou Maiskym, violistou Lawrencem Powerem, hornistou Radkem Baborákem či klavíristou Itamarem Golanem – ten jej doprovodí na festivalovém recitálu 16. května, jakož i tento večer.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) je autorem celkem dvou klavírních kvartet, která obě zkomponoval ve Vídni, kde strávil posledních deset let svého života. V obou případech mu inspirací byla tvorba Johanna Christiana Bacha (nejmladšího syna slavného Johanna Sebastiana Bacha), jehož klavírní sonáty Mozart jako chlapec transkriboval do podoby komorního koncertu s doprovodem dvojice houslí a kontrabasu.

Klavírní kvartet Es dur KV 493 měl původně být součástí cyklu tří kvartet, jejž si u skladatele objednal jeden z prvních vídeňských nakladatelů Franz Anton Hoffmeister. První z nich situovaný do tóniny g moll se mu však zdál pro amatérské hráče příliš obtížný a z obavy, že by se plánovaný cyklus špatně prodával, Mozarta ze společné smlouvy uvolnil. Skladatele však tato skutečnost neodradila a k výše zmíněnému kvartetu g moll o rok později přidal ještě jeden kvartet v tónině Es dur. Dokončen byl 3. června roku 1786, tedy pouhý měsíc po premiéře opery Figarova svatba.

„Chcete vědět, co dělám? Mám toho plnou hlavu, jen kdyby to mohl člověk ihned napsat! Ale jaká pomoc, musím pomalu, jen co ruka stačí a to ostatní dá pánbůh. Nyní mám už zase tři věty nového kvarteta s klavírem úplně hotové a finale bude za několik dní. Jde to nad očekávání lehce a melodie se mi jen hrnou. Zaplať pánbůh!“ Těmito slovy popsal Antonín Dvořák (1841–1904) v dopise Aloisi Göblovi práci na svém Klavírním kvartetu Es dur op. 87, který vznikal mezi červencem a srpnem roku 1889. Skladatele ke kompozici přimělo dlouholeté naléhání nakladatele Simrocka, jenž dílo, premiérované 17. října 1890 ve Frankfurtu nad Mohanem, prakticky ihned vydal. Skladba je skvělou ukázkou Dvořákovy originality, jíž naplnil tuto klasickou formu; zejména závěrečné Finale je doslova strhující.

Klavírní kvartet č. 2 A dur op. 26 je se svou téměř padesátiminutovou stopáží vůbec nejdelším komorním dílem Johannese Brahmse (1833–1897). Impozantní kompozice byla poprvé uvedena ve Vídni na konci roku 1862 a klavírního partu se zhostil sám autor, který ve skladbě mistrně pracuje se sonátovou formou. V úvodním Allegro non troppo se objevují dva zajímavé elementy, chorální melodie a za ní hned následující lyrické téma, které nejprve zazní – trochu neobvykle – ve violoncellu. Pomalé Poco adagio otevírají tlumené smyčce, pod nimiž doslova prosvítá melodie klavíru. Třetí větou je rozměrné Scherzo a v závěrečném Finale, úchvatném zejména v rytmické složce, slyšíme pro Brahmse typické názvuky maďarské hudby.


O interpretech

Moskevský rodák Boris Adrianov je laureátem celé řady mezinárodních soutěží (Tchaikovsky Youth Competition, International Shostakovich Competition Classica Nova v Hannoveru, VI. International Mstislav Rostropovich Cello Competition v Paříži ad.). Jako sólista vystupoval s Izraelskou filharmonií, Ruským národním orchestrem či Mariinsky Orchestra, spolupracoval s dirigenty Valerijem Gergijevem, Vasilijem Petrenkem a skladatelem Krzysztofem Pendereckým. Od roku 2009 vyučuje na Moskevské státní konzervatoři P. I. Čajkovského.

Kanadská violistka a houslistka Sarah McElvary studovala na Cleveland Institute of Music (Paul Kantor, Stephen Rose) a Yale University. Zakládající členka oceňovaného Linden String Quartet koncertovala v řadě zemí USA, Evropy a Asie. Je držitelkou několika ocenění (Coleman-Barstow Prize, ProQuartet Prize ad.). Mezi její koncertní partnery tuto sezónu patří Janine Jansen, Nicolas Altstaedt nebo Vilde Frang.