Mahler Chamber Orchestra Mahler Chamber Orchestra Mahler Chamber Orchestra
zpět na program

Mahler Chamber Orchestra

Datum konání

Středa, 27. 5. 2020 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.20

Cena

350 - 1 200

Program

  • Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klavír a orchestr č. 20 d moll KV 466
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klavír a orchestr č. 21 C dur KV 467
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Zednářská smuteční hudba KV 477
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klavír a orchestr č. 22 Es dur KV 482

Interpreti

  • Mahler Chamber Orchestra
  • Leif Ove Andsnes - klavír, dirigent

Proslulý norský pianista Leif Ove Andsnes a Mahler Chamber Orchestra v minulých letech oslnili jedinečným projektem The Beethoven Journey, v rámci něhož po dobu čtyř sezón uváděli kompletní sérii Beethovenových klavírních koncertů. Pražské jaro sehrálo v tomto velkolepém projektu zásadní roli, neboť většina materiálů byla natočena právě na festivalových koncertech.

Povzbuzeni mimořádným ohlasem nyní přicházejí s novým projektem nazvaným Mozart Momentum 1785/1786. Jeho cílem je uspořádat v rozmezí let 2019–2022 několik koncertních turné a festivalových vystoupení – včetně realizace nahrávek pro label Sony Classical. Publiku bude představeno Mozartovo vrcholné dílo s důrazem na žánr klavírního koncertu, v jehož vývoji Mozart sehrál zásadní roli. Pražské jaro a Dvořákova síň Rudolfina budou opět důležitou součástí tohoto projektu.

Klavírní koncert d moll KV 466 patří stejně jako Klavírní koncert C dur KV 467 k nejhranějším dílům Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791). Autor je dokončil na začátku února a března roku 1785, v době, kdy jej na několik týdnů přijel navštívit milovaný otec Leopold. Zatímco vznešený koncert C dur provází typicky mozartovská veselost až žertovnost, koncert d moll překvapí hned v úvodních taktech svou dramatičností. Navíc se jedná o jeden z pouhých dvou skladatelových klavírních koncertů psaných v mollové tónině. Ty si Mozart často spojoval s určitými specifickými emocemi, přičemž tóninu d moll volil jen pro ty obsahově nejzávažnější kompozice (za všechny jmenujme Smyčcový kvartet KV 421, operu Don Giovanni nebo Requiem). Taktéž instrumentace orchestru je v porovnání s jinými Mozartovými kompozicemi z té doby plná neobvyklých, místy doslova temných barev. Ovšem samotný závěr pak vyústí do smířlivé tóniny D dur, která jako by evokovala pomyslný „šťastný konec“. Dodnes koncert ohromuje místy až zuřivým nábojem, nečekanými výpady a výrazným sólovým partem. Jeho pojetí evokuje spíše bouřlivou hudbu Ludwiga van Beethovena, který měl tento Mozartův klavírní koncert ve velké oblibě a často jej sám hrál.

Večer dále zazní Zednářská smuteční hudba KV 477 a Klavírní koncert Es dur KV 482, který překvapí pro Mozarta ne příliš obvyklou hutností, téměř až symfoničností. Ta je dána nejen poměrně rozlehlou formou, ale také nápaditou instrumentací, v níž skladatel vůbec poprvé využívá klarinety. Elegické Andante druhé věty má místy téměř až romantický nádech a při jeho poslechu nepřekvapí, že si publikum během premiéry údajně rovnou vyžádalo jeho opakování.

Komorní těleso Mahler Chamber Orchestra vzniklo v roce 1997 v návaznosti na existenci mládežnického Gustav Mahler Jugendorchester se stejným cílem, a to sdružovat mladé hudebníky stojící na prahu hudební kariéry. Jeho 45 členů z celkem 20 různých zemí pravidelně koncertuje doslova po celém světě, široký repertoár souboru sahá od hudby baroka až po díla soudobých autorů. Na svém kontě má spolupráci s osobnostmi jako Martha Argerich, Cecilia Bartoli či Jonas Kaufman. Mezi jeho současné umělecké partnery patří klavíristé Mitsuko Uchida a Leif Ove Andsnes, houslista Pekka Kuusisto a dirigent Teodor Currentzis.

Norský klavírista Leif Ove Andsnes, dle mínění listu Wall Street Journal „jeden z nejtalentovanějších hudebníků své generace“, je absolventem konzervatoře v Bergenu, kde studoval pod vedením českého hudebního pedagoga Jiřího Hlinky. Vedle spolupráce s předními světovými orchestry (London Philharmonic Orchestra, Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Budapest Festival Orchestra) se věnuje také komorní a sólové hře. Jeho hudební aktivity jej zavedly do většiny zemí Evropy, Asie a Spojených států, kde mimo jiné vystoupil ve slavné Carnegie Hall. Je držitelem celé řady ocenění včetně pěti Gramophone Awards. Celkem osmkrát byl nominován na cenu Grammy. V současné době nahrává exkluzivně pro společnost Sony Classical.