Martin Daněk Martin Daněk Martin Daněk
zpět na program

Martin Daněk

Datum konání

Čtvrtek, 21. 5. 2020 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.30

Místo konání

Anežský klášter

Cena

400

Program

  • Jean-Philippe Rameau: Piecès de clavecin en concert: Concert V.
  • Thomas Adès: Sonata da caccia
  • François Couperin: Les Goûts-réunis, ou Nouveaux concerts: Concert XIV.
  • Henri Dutilleux: Les Citations

Interpreti

  • Martin Daněk - hoboj
  • Monika Knoblochová - cembalo
  • Kateřina Javůrková - lesní roh
  • Melusine de Pas - viola da gamba
  • Oleg Sokolov - bicí nástroje
  • Todor Marković - kontrabas

Mladý český hobojista Martin Daněk (*1989) se stal vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2019. Vedle cen finančních je odměnou možná nejcennější nabídka vystoupení na dalším ročníku Pražského jara. „Těchto několik posledních dní pro mě bylo opravdovou výzvou, umocněnou skutečností, že se jedná o tak významnou soutěž v mé rodné vlasti,“ uvedl Daněk bezprostředně po předání cen. „Devět let jsem studoval v zahraničí, o to větší byla moje touha zahrát pro domácí publikum, ukázat jim, co jsem se naučil.“

Daněk je absolventem prestižní Vysoké hudební školy Hannse Eislera v Berlíně, kde studoval pod vedením Dominika Wollenwebera a Jonathana Kellyho (oba jsou členové Berlínských filharmoniků). Pod vedením slavného Jeana-Louise Capezzaliho studoval také ve švýcarském Lausanne. Své první vzdělání získal na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením, kde jeho kantory na hoboj byli Markéta Tichá, Pavel Tylšar a Jana Brožková.

Již během studií se zúčastnil mnohých turné jako první hobojista s mládežnickým orchestrem Gustava Mahlera a vystoupil tak na předních světových pódiích (BBC Proms London, Concertgebouw Amsterdam, Salzburger Festspiele, Carnegie Hall v New Yorku). Mezi lety 2014–2016 byl členem Orchestrální akademie orchestru Curyšské opery, následně působil jako sólohobojista v řadě orchestrů, mj. Bergen Philharmonic či Finnish Radio Symphony.

Po ročním angažmá v Basilejském symfonickém orchestru je od srpna 2019 členem Lucernského symfonického orchestru. Spolupracoval s významnými světovými dirigenty jako například sir Colin Davis, sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt nebo Christoph Eschenbach.

Pro svůj pražskojarní recitál připravil skutečně znamenitý program. Dramaturgie kombinuje hudbu francouzských barokních mistrů s tvorbou moderních autorů, kteří se starší hudbou pracují. Vztah Thomase Adèse k tvorbě Françoise Couperina dokládá nejen několik nesmírně originálních úprav, ale i Sonata da caccia, pro kterou zvolil kombinaci hoboje, lesního rohu a cembala, tedy obsazení, pro které Debussy plánoval jednu ze svých posledních sonát. „Skladbu si lze představit jako poctu Debussymu a Couperinovi, podobně jako druhý jmenovaný napsal Apoteózu Corelliho nebo Apoteózu Lullyho,“ prohlásil Adès. Henri Dutilleux se zase skrze osobnost předčasně zesnulého varhaníka a skladatele Jehana Alaina vrací až k hudbě renesančního mistra Clémenta Janequina.