Závěrečný koncert Závěrečný koncert Závěrečný koncert
Hlasivka_detail_1
Rohlilie_detail_1
zpět na program

Závěrečný koncert

Závěrečný koncert

Datum konání

Úterý, 4. 6. 2019 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.10

Cena

700 - 2 900
Poslední vstupenky

Program

  • Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll op. 53
  • Claude Debussy: Moře (La Mer)
  • Igor Stravinskij: Pták Ohnivák, koncertní suita č. 2 (1919)

Interpreti

  • Orchestre National du Capitole de Toulouse
  • Tugan Sochijev - dirigent
  • Renaud Capuçon - housle

Partner koncertu

Hlasivka
Grenadilla

Charismatický Sochijev

Z francouzského umění vyzařuje nenapodobitelný šarm. Snoubí se v něm elegance, jiskra i nadšení pro velkolepé, v budoucnost hledící vize. Francie už v průběhu 17. století získala pověst kulturní mocnosti Evropy. Zvláště pak na přelomu 18. a 19. století byla Paříž středobodem značné části uměleckého dění. Programem Pražského jara v roce 2019 se vine pozoruhodná dramaturgická linka, která představuje pestrou škálu z palety francouzského hudebního umění, autorského i interpretačního. Tato dramaturgická řada vyvrcholí závěrečným koncertem, hostováním prvotřídního Orchestre National du Capitole de Toulouse s charizmatickým šéfdirigentem Tuganem Sochijevem a hudbou slovansko-francouzského dialogu.

 

 

Galský elán

Sólového partu v Dvořákově houslovém koncertu se chopí francouzský houslista „s galským elánem“, jemuž „melodie plynou z houslí jako tekuté zlato“, jak Renauda Capuçona charakterizuje hudební server Bachtrack. V roce 1995 spolupracoval na mistrovských kurzech ve švýcarském Verbier s Isaacem Sternem, který byl jeho velkým vzorem: „Bylo mi ani ne dvacet let a tohle pro mne opravdu moc znamenalo… Tehdy jsem si vůbec nedovedl představit, že jednou budu hrát na jeho housle! To je jeden z těch zázraků, které se nám v průběhu života stávají…“, řekl v jednom rozhovoru. Nástrojem, o kterém je řeč, jsou housle Guarneri del Gesù „Panette“ z roku 1737, které pro Capuçona zakoupila Banca Svizzera Italiana. Klíčovou osobností v jeho kariéře se stal Claudio Abbado, jehož doporučení jej dovedla k nejvýznamnějším orchestrům a dirigentům Evropy a Ameriky. Neméně vrcholné umělecké zážitky přinášejí jeho recitálová vystoupení, na kterých spolupracuje s takovými osobnostmi, jakými jsou klavíristky a klavíristé Martha Argerich, Daniel Barenboim, Jefim Bronfman, Hélène Grimaud, Jean-Yves Thibaudet, Maria João Pires či Khatia Buniatishvili, s níž se představil na Pražském jaru v roce 2013. Mnoho let vystupuje se svým neméně slavným bratrem, violoncellistou Gautierem Capuçonem.

Debussyho Moře patří k vrcholným dílům francouzského impresionismu – v hudbě slyšíme zrcadlení jemných barev a prosvětlené chvění, stejně jako v dílech francouzských impresionistických malířů. „Moře je dítě, hraje si a neví přesně, co činí… má krásné dlouhé vlasy… a má duši, odchází a přichází, stále se mění,“ charakterizoval Debussy tento svůj opus.

Rovněž Igor Stravinskij ve svém Ptáku Ohnivákovi ohromuje pestrou škálou orchestrálních barev, čímž brilantně navazuje na instrumentační mistrovství francouzských impresionistů. Další spojitost s francouzskou linkou nalézáme v osobnosti proslulého baletního impresária Sergeje Ďagileva, pro jehož soubor Stravinskij balet zkomponoval. Světová premiéra se odehrála roku 1910 v pařížské opeře a reakce byly nadšené. Tento úspěch vedl skladatele k vytvoření několika orchestrálních suit. Hýří skvělými instrumentačními nápady, a tak i bez baletní složky dokáže posluchače strhnout k maximální pozornosti. Orchestru i dirigentovi skýtá dokonalou příležitost předvést své kvality a jeho extatický závěr se jistě stane znamenitým vyvrcholením celého festivalu.