PKF – Prague Philharmonia PKF – Prague Philharmonia PKF – Prague Philharmonia
zpět na program

PKF – Prague Philharmonia

Datum konání

Pátek, 29. 5. 2020 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.00

Cena

300 - 900

Program

  • Benjamin Britten: Suite on English Folk Tunes “A Time There Was” op. 90
  • Joseph Haydn: Koncert pro cembalo a orchestr D dur Hob.XVIII:11
  • Michael Nyman: Koncert pro cembalo a smyčce
  • Bohuslav Martinů: Toccata e Due Canzoni H 311

Interpreti

  • Jiří Rožeň - dirigent
  • Mahan Esfahani - cembalo

„Íránsko-americký cembalista Mahan Esfahani je fenomenálním hudebníkem, který dokázal v mezinárodním kontextu vrátit cembalo coby sólový nástroj do středu dění,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík. Jeho slova dokládá až neuvěřitelně znějící skutečnost, že Esfahaniho vystoupení na BBC Proms v roce 2011 bylo vůbec prvním cembalovým recitálem v dlouhé historii tohoto slavného londýnského festivalu.

Esfahani má blízko k české kultuře – čtyři roky totiž byla jeho mentorkou Zuzana Růžičková. „Podobně jako jí, i Mahanovi je blízká hudba Johanna Sebastiana Bacha či tvorba anglických virginalistů. Ovšem jako doma se cítí i v té nejnáročnější soudobé hudbě, kterou mnozí autoři píší přímo pro něj,“ uvádí Třeštík. V zahraničí se často podílí na uvádění děl českých autorů jako je Jiří Antonín Benda, Bohuslav Martinů, Viktor Kalabis nebo nejnověji také Miroslav Srnka, jenž napsal skladbu přímo na Esfahaniho výzvu.

V Praze v současné době i žije. Narodil se ovšem v Teheránu, dětství prožil ve Spojených státech a jistý čas žil v Miláně či Londýně. Představuje typ umělce, který se o dílo zajímá po všech jeho stránkách, o čemž svědčí jeho studia – kromě cembala vystudoval také muzikologii a hudební teorii.

K Esfahaniho čerstvým úspěchům se řadí debut ve vídeňském Musikvereinu či turné s Academy of St Martin in the Fields. „Slovo ‚toccata‘, jak Esfahani zdůrazňuje, pochází z italského ‚toccare‘, tedy ‚na dotek‘. Je cosi velmi fyzického ve způsobu, jakým tvoří hudbu. Výsledek je skvělý – jak ve zvuku nástroje, tak v naplnění skladatelova záměru. Jak ohebně dokáže využít své muskulatury a jaké potěšení mu to očividně přináší!“ glosuje Geoff Brown, kritik londýnských Timesů, Esfahaniho nahrávku Bachových Toccat. Umělcova rozmanitá diskografie, čítající na šest titulů pro Hyperion a Deutsche Grammophon, získala celou řadu významných ocenění – časopisů Gramophone či BBC Music Magazine, stejně tak Diapason d´Or.

Mahan Esfahani představuje program

(video je opatřeno českými titulky – aktivujte ikonkou v přehrávači)

Jiří Rožeň je zase jeden z nejnadanějších českých dirigentů své generace, kterému se už před třicítkou otevřela mimořádně slibná mezinárodní kariéra,“ hodnotí Josef Třeštík. V živé paměti festivalového publika je koncert v rámci Debutu Pražského jara z roku 2016. Jejich společný festivalový koncert přinese spojení hudby britských a středoevropských autorů. „Program otevře u nás málo známa Suita na anglická lidová témata, pozdní dílo Benjamina Brittena. Následovat bude Haydnův cembalový koncert, ve kterém Esfahani zahraje kadence, které právě Britten pro koncert napsal. Druhou polovinu večera otevře ‚tour de force‘ cembalové literatury, Koncert pro cembalo a smyčce současného anglického autora Michaela Nymana, který je u nás populární především jako autor hudby k filmům Petera Greenawaye. Celý program pak uzavře Toccata e due canzoni Bohuslava Martinů, kompozice, jejíž četné repetitivní struktury snad trochu připomenou Nymanův minimalistický styl,“ uzavírá Třeštík.

Dirigent českého původu Jiří Rožeň (*1991) je již ve svém mladém věku velmi výraznou postavou v profesionálním dirigentském světě. S PKF – Prague Philharmonia naposledy spolupracoval v červnu 2019, když spolu provedli díla Mozarta, Martinů a Beethovena. V sezóně 2019/2020 má Rožeň v diáři orchestry jako Královská filharmonie v Londýně, Royal Scottish National Orchestra nebo Královskou filharmonii v Liverpoolu. Mladý dirigent se rád věnuje soudobé hudbě i dílům českých autorů 20. století. S Mahanem Esfahanim se již profesně setkali – v roce 2018 uvedli Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr op. 42 Viktora Kalabise. Znají se osobně ze setkání ve Velké Británii, která byla pro Esfahaniho několik let domovem, a kde Rožeň vedle studií získal také cenné zkušeností během působení u BBC Scottish Orchestra.

Britský skladatel Benjamin Britten (1913–1976) dosáhl mimořádných úspěchů jak na poli operní tvorby (Peter Grimes, Billy Bud, Sen noci svatojánské), tak instrumentální hudby. Z té ranější jej proslavily Variace na téma Franka Bridge, Sinfonia da Requiem nebo velmi oblíbený Průvodce mladého člověka orchestrem. Skladba Suite on Folk Tunes „A time there was…“ byla zkomponována mnohem později – mezi rokem 1973, kdy se Britten potýkal se srdečními potížemi, a rokem 1976, což je rok skladatelova úmrtí. Kompozice o pěti částech je inspirována anglickými lidovými písněmi. Skladba je věnována australskému skladateli Percymu Graingerovi, s kterým se Britten znal osobně. Brittenův zralý hudební jazyk v sobě syntetizuje vícero stylů, nejvíc vychází z neoklasicismu. Jde o hudbu posluchačsky vyhledávanou. Kromě zralého hudebního vyjádření v sobě totiž skrývá i velkou emocionalitu, na což odkazuje i samotný Brittenův výrok: „Je kruté, že hudba musí být tak krásná. Vyjadřuje krásu samoty a bolesti: síly a svobody. Krásu zklamání a nikdy nenaplněné lásky.“

Jedním z nejpopulárnějších koncertů pro klávesové nástroje Josepha Haydna (1732–1809) je Koncert pro cembalo a orchestr D dur. Příznačné je finální Allegro assai, které nese název Rondo all´ ungarese. Jde o hudbu vycházející z jihorakouské oblasti, kde Haydn po jistou dobu žil. Haydnova tvorba pro klávesové nástroje je bohatá, obsahuje více než deset desítku koncertů pro cembalo či varhany.

V novodobé premiéře na tomto koncertu zazní kadence Benjamina Brittena, které zkomponoval v letech 1943–1944 pro cembalistku Lucille Wallace. Dlouho byly považovány za ztracené. Jejich znovuobjevení tak tomuto koncertu propůjčuje atribut historické události.

            Koncert pro cembalo a smyčce představuje jednu ze tří skladeb, které jsou součástí alba Koncerty britského skladatele Michaela Nymana (*1944). Toto již v pořadí jedenatřicáté Nymanovo album z roku 1997 kromě cembalového koncertu obsahuje ještě Dvojkoncert pro saxofon, violoncello a orchestr a Koncert pro trombon a orchestr. Nymanova hudba prošla bohatým vývojem, v Koncertu pro cembalo a smyčce se výrazně odráží především skladatelova dlouholetá zkušenost s filmovou hudbou. Nyman také výrazně pracuje s určitou rytmickou mechaničností, místy s cembalem zachází jako s bicím nástrojem. Zajímavostí je, že po harmonické stránce je možné slyšet určité paralely s Koncertem pro cembalo a malý orchestr Bohuslava Martinů, které se projevují hlavně v opakovaných chromatických postupech.

Skladba Toccata e due canzoni vznikala v průběhu roku 1946, kdy Martinů pobýval ve Spojených státech sám, neboť manželka Charlotte odjela do Francie. Zamýšlel se za ní vrátit v říjnu 1946, do té doby komponoval a vyučoval na zámku Searles Castle v městě Great Barrington. Komponování muselo být na krátkou dobu přerušeno kvůli nešťastné nehodě, kdy Martinů utrpěl vážný otřes mozku. Skladbu tak dokončil až v New Yorku při rekonvalescenci 11. října 1946. „Připadalo mi těžké v kompozici pokračovat,“ píše později v premiérovém programu ke skladbě. „Partituru jsem silně změnil a několikrát přepracoval. Samo psaní mi tehdy působilo velké těžkosti, protože jsem jako následek úrazu nemohl hýbat hlavou.“ Skladba byla psána na objednávku Basilejského komorního orchestru. Premiéra v lednu roku 1947 měla velký úspěch.