SOČR & Jessica Cottis SOČR & Jessica Cottis SOČR & Jessica Cottis
Kornetka_detail_2
Hlasivka
zpět na program

SOČR & Jessica Cottis

Pražské jaro s politováním oznamuje, že dirigentka Alondra de la Parra byla ze závažných osobních důvodů nucena odříci své vystoupení na koncertu 2. června 2019. Program beze změn převzala australsko-britská dirigentka Jessica Cottis.

Datum konání

Neděle, 2. 6. 2019 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.40

Cena

250 - 700 Vstupenky vyprodány

Program

  • Dmitrij Šostakovič: Slavnostní předehra A dur op. 96
  • Alexandr Harutjunjan: Koncert pro trubku a orchestr As dur
  • Igor Stravinskij: Petruška (burleskní scény o čtyřech obrazech)

Interpreti

  • Symfonický orchestr Českého rozhlasu
  • Jessica Cottis - dirigentka
  • Manuel Blanco - trubka

Partneři koncertu

Kornetka_P
Grenadilla_detail_2

Alondru de la Parra zastoupí Jessica Cottis

Pražské jaro s politováním oznamuje, že dirigentka Alondra de la Parra byla ze závažných osobních důvodů nucena odříci své vystoupení na koncertu 2. června v Obecním domě. Alondru de la Parra zastoupí charizmatická australsko-britská dirigentka Jessica Cottis. „Jsme rádi, že koncert s nezměněným programem převzala další výrazná dirigentka mladé generace,“ říká Roman Bělor, ředitel festivalu.

Osobnost této australské rodačky je nevšední po všech stránkách. K dirigentské profesi přivedl Jessicu Cottis „osud“. Na Australské národní univerzitě vystudovala hru na varhany, klavír a také muzikologii, ve varhanní hře pak pokračovala v Paříži ve třídě slavné Marie-Claire Alain a získala ocenění Royal Philharmonic Society a Royal College of Organists. Její skvěle nastartovanou kariéru varhanice však ukončilo zranění zápěstí. Nerezignovala a v roce 2006 začala studovat dirigování na londýnské Royal Academy of Music u Colina Metterse and Colina Davise. Po třech letech absolvovala s vynikající reputací, její talent podporovali mimo jiné Vladimir Ashkenazy a Donald Runnicles. Ihned po studiích se stala asistentkou dirigenta BBC Scottish Symphony Orchestra a poté zastávala tutéž pozici u Sydney Symphony Orchestra (2012–2014), s nímž každoročně dirigovala přes třicet koncertů a australský tisk o ní referoval jako o „jedné z velkých nadějí pro budoucnost orchestru“.

Její doménou je hudba 20. a 21. století. Od roku 2015 je hlavní dirigentkou ansámblu Glasgow New Music Expedition, který uvádí v premiérách na objednávku napsané nové skladby především skotských autorů. Výrazná je její spolupráce se souborem světového renomé London Sinfonietta se zaměřením na hudební dění současnosti, s kterým mimo jiné uvedla v roce 2018 světovou premiéru díla The Gender Agenda Philipa Venablese.

Dirigentčina vytříbeného citu a smyslu pro interpretaci skladatelských novinek si všimla také londýnská Královská opera, která ji už před dvěma lety pověřila premiérovým nastudováním opery Mamzer Bastard, jejímž autorem je izraelský skladatel Na’ama Zisser. Letos na této prestižní operní scéně premiérovala operní novinku The Monstrous Child Gavina Higginse a na podzim ji čeká světová premiéra operní prvotiny Geralda Barryho The Intelligence Park.

Koncert otevře Slavnostní předehra Dmitrije Šostakoviče, hudební prskavka se správným poměrem pompéznosti i třpytivé nadsázky, která dá vyniknout orchestru i dirigentce. Kvality vítěze slavné soutěže ARD, trumpetisty Manuela Blanca prověří virtuózní a posluchačsky vděčný Koncert pro trubku a orchestr arménského skladatele Alexandra Aruťunjana, který se krátce po své premiéře roku 1950 zařadil mezi nejpopulárnější koncerty pro tento nástroj. Večer uzavře Stravinského Petruška, tedy orchestrální suita ze stejnojmenného baletu, který u skladatele objednal pro pařížskou premiéru slavný impresário Ďagilev. Obrovský úspěch podnítil Stravinského, aby z hlavních hudebních čísel sestavil orchestrální suitu (podobnými slovy bychom ostatně mohli popsat i suitu z jiného jeho baletu, Ptáka Ohniváka, kterou uslyšíte na koncertu 4. června v provedení orchestru z Toulouse). Dílo dodnes překvapuje strhujícím dynamismem a ukazuje Stravinského novátorství i nadčasovost, které se projevují kupříkladu v zacházení s kontrastem, až filmově střihovým. Ten je dnešnímu posluchači blízký, avšak v době vzniku díla (1911) byl velmi neobvyklým.

Poslechněte si Manuela Blanka

Leopold Mozart: Koncert pro trubku a orchestr

Koncert se koná za podpory Acción Cultural Española (AC/E).

AC/E