Zpět na program

ČESKÁ BALETNÍ SYMFONIE II

Program

  • Bohuslav Martinů: Polní mše, kantáta pro baryton, mužský sbor a orchestr H 279
  • Jan Jirásek: Guru
  • Antonín Dvořák: Stabat mater, oratorium pro sóla, sbor a orchestr op. 58

Interpreti

  • Orchestr Národního divadla
  • David Švec - klavír
  • Sólisté, Sbor a Orchestr Národního divadla
11 5 2014
Neděle 19.00
Národní divadlo v Praze

Tři čeští choreografové a tři čeští hudební skladatelé v jedinečném večeru věnovaném Roku
české hudby.

Hudba: Bohuslav Martinů, Jan Jirásek, Antonín Dvořák
Choreografie: Jiří Kylián, Viktor Konvalinka, Petr Zuska
 
Dirigenti: David Švec / Václav Zahradník

Balet Národního divadla
Orchestr Národního divadla
Sólisté a sbor Opery Národního divadla

Polní mše Soldier’s Mass

Hudba: Bohuslav Martinů
Choreografie: Jiří Kylián
Scéna a kostýmy: Jiří Kylián

Guru

Hudba: Jan Jirásek
Choreografie: Viktor Konvalinka
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Petra Lebdušková

Stabat mater

Hudba: Antonín Dvořák
Choreografie: Petr Zuska
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Petra Lebdušková

Rok 2014 je Rokem české hudby, na což touto produkcí chceme reagovat. Její název zní Česká
baletní symfonie II
a navazuje na stejnojmenný večer z minulosti, kde se hudba význačných českých skladatelů potkala s tvorbou různých generací českých choreografů. Nejinak tomu bude i v tomto
triptychu. Večer bude otvírat Polní mše Bohuslava Martinů v legendární choreografii Jiřího Kyliána.
Pro pamětníky se vlastně jedná o remake, neboť mohli toto dílo zhlédnout již v letech 1992–1996,
kdy jsme ho měli v repertoáru. Strhující dynamická choreografie je silnou výpovědí dvanácti mužů-vojáků. Nese v sobě hlasitý protest proti válce a zároveň tichý intimní strach, zoufalství i naději. Dílo samo i jeho poselství ani po mnoha letech nemohou ztratit svou autenticitu. Pokud zmíněný balet můžeme vnímat jako záležitost ryze mužskou, bude poslední část večera výhradně ženská. Místo dvanácti tanečníků zde naopak bude dvanáct tanečnic, interpretujících v mé nové choreografii první větu z dechberoucí Stabat mater Antonína Dvořáka. Lamento Panny Marie nad ukřižovaným Ježíšem, tedy nevýslovná bolest matky při ztrátě dítěte, je něčím pro muže nepoznatelným. Je to ta nejtemnější a nejcitlivější struna hluboko v duši každé ženy.

Nejmladším z trojice choreografů bude uprostřed Viktor Konvalinka, jeden z nejvýraznějších sólistů souboru a zároveň již etablovaná tvůrčí osobnost. V přímé úměře s jeho mládím jde i hudební podklad, neb bude zkomponován vynikajícím současným skladatelem Janem Jiráskem. Název tohoto tanečního divadla zní Guru. Hudebně, tematicky i stylově se zde přeneseme do jiných končin – do moderního světa, do reálné současnosti. Ve společnosti několika lidí dochází k vzájemné konfrontaci, vazbám a vztahům, které je často přivádí do situací, které, zdá se, nemají východisko. Guru je ten, kdo ví, kudy kam…

Celá premiéra bude hrána i zpívána živě, tedy ve spolupráci s Orchestrem, sólisty a Sborem Národního divadla.
Petr Zuska

Vstupenky zakoupíte

Vstupenky na představení divadelní řady můžete zakoupit on-line prostřednictvím webových stránek a na pokladnách Národního divadla v Praze.