Zpět na program

Klangforum Wien

Setkání s umělci
Olga Neuwirth, Martin Smolka – 18.30

Program

  • Olga Neuwirth: incidendo/fluido
  • Martin Smolka: Andělské schody (světová premiéra skladby na objednávku Pražského jara)
  • Clara Iannotta: a stir among the stars, a making way
  • Olga Neuwirth: ...miramondo multiplo...

Interpreti

  • Klangforum Wien
  • Bas Wiegers - dirigent
  • Florian Müller - klavír
  • Anders Nyqvist - trubka

Cena

500

Datum konání

28 / 05 / 2021
Pátek 20.00

Místo konání

Klangforum Wien © Lukas Beck 2

Co je Prague Offspring?

Pražské jaro přichází s novým formátem věnovaným soudobé hudbě. Holešovické Centrum současného umění DOX během dvou dní ožije tím nejžhavějším ze současné mezinárodní i domácí scény. Postará se o to především jeden z nejdůležitějších ansámblů specializovaných na současnou hudbu, Klangforum Wien, které bude rezidenčním souborem po následující tři ročníky. 

Svist a kvil naloženého embéčka

První večer nového formátu Prague Offspring zahájí – jak jinak – hudba rezidenční skladatelky Olgy Neuwirth. „Klangforum Wien uvede dvě její skladby,“ říká dramaturg Josef Třeštík. „Kromě kompozice pro klavír a CD incidendo/fluido zazní její mistrovské dílo pro trubku a ansámbl …miramondo multiplo… Neuwirth skladbu napsala pro švédského trumpetistu Håkana Hardenbergera, Vídeňské filharmoniky a Pierra Bouleze, kteří ji v původní orchestrální verzi v roce 2006 poprvé uvedli na Salcburském festivalu. Dramaturgie festivalovému publiku dále zprostředkuje hudbu italské autorky Clary Iannotty, jejíž skladba a stir among the stars, a making way je novým přírůstkem v repertoáru rakouského souboru. „Jedním z vrcholů večera bude nepochybně světová premiéra skladby Andělské schody, kterou na objednávku Pražského jara napsal Martin Smolka,“ uvádí Třeštík. „Ten název má více poloh, více evokativních směrovek,“ říká k premiéře sám Smolka. „Za Mníškem je Malá Svatá Hora a z ní k Voznici dříve dělala silnice takové terénní schody – padesát metrů po rovině, padesát metrů z kopce, to asi pětkrát za sebou. A tomu se říkalo Andělské schody. Název má i takovouto hmatatelnou rovinu, i ten svist a kvil naloženého embéčka. Dětství, rodiče, 60. a 70. léta a jejich bizarnosti a uprostřed té ateistické bídy Andělské schody z Malé Svaté Hory.“

Ústřední postava soudobé hudby

Rodačka z rakouského Grazu Olga Neuwirth (*1968) je jednou z ústředních postav světové scény soudobé hudby od počátku 90. let minulého století, kdy festival Wiener Festwochen uvedl dvě její miniopery. Studovala na Vídeňské hudební akademii a Sanfranciské konzervatoři, soukromě pak u Adriany Hölszky, Tristana Muraila a Luigiho Nona. Mezi klíčové spolupracovnice Olgy Neuwirth patří rakouská spisovatelka, laureátka Nobelovy ceny Elfriede Jelinek, se kterou vytvořila dvě rozhlasové hry a tři opery. Její hudbu uvádějí ty nejrespektovanější světové orchestry a festivaly. V roce 1998, když jí bylo 30 let, jí Salcburský festival věnoval dva autorské koncerty, v roce 2002 byla jmenována rezidenční skladatelkou Luzernského festivalu. Pro Pierra Bouleze a Londýnský symfonický orchestr složila skladbu Clinamen/Nodus, pro Vídeňské filharmoniky kompozici Masaot/Clocks without Hands, která zazněla v Kolíně nad Rýnem, ve Vídni a newyorské Carnegie Hall pod taktovkou Valerije Gergijeva. Od mládí Neuwirth zajímá film, literatura, architektura a výtvarné umění, které dodnes mají zásadní vliv na její tvorbu. Kromě klasických hudebních kompozic vytvořila také několik multimediálních instalací, krátkých filmů, napsala řadu článků i knihu. V roce 2017 vytvořila ve spolupráci s institutem IRCAM trojrozměrnou instalaci u příležitosti čtyřiceti let od založení Centre Pompidou v Paříži. Uvedení její opery Orlando podle románu Virginie Woolfové Vídeňskou státní operou patřilo mezi nejdiskutovanější hudební události roku 2019.

 

Pohled na svět z různých perspektiv

Její dvanáctiminutová kompozice incidendo/fluido pro preparovaný klavír a CD vznikla v roce 2000 pro Marina Formentiho. Tělo klavíru v ní neslouží pouze jako rezonanční prostor pro struny nástroje, ale rozeznívá jej také CD přehrávač umístěný přímo uvnitř nástroje. Ze zvukové stopy se ozývá zvuk Martenotových vln, raného elektronického nástroje, se kterým pracovali třeba Arthur Honegger nebo Olivier Messiaen. Klavír se tak ve skladbě stává téměř magickým prostorem, ve kterém se stírají rozdíly mezi hrou interpreta a zvuky vycházejícími z nahrávky.

Trubka hraje klíčovou roli v mnoha dílech Olgy Neuwirth. Skladatelka ji považuje za most mezi kulturními světy vedoucí od Haydna k Milesi Davisovi. „Díky mému backgroundu v jazzu – mým vzorem byl Miles Davies – mi, řečeno trochu povrchně, trubka svou kombinací vzduchu a kovu nabízí, aby zněla naprosto hrubě a silově na jedné straně a velmi melancholicky zastřeně na straně druhé,“ říká Neuwirth. Sama v mládí hru na tento nástroj studovala, nicméně po autonehodě a zranění čelisti musela hry zanechat. Tomuto „ztracenému příteli“, jak o trubce hovoří, věnovala jednu ze svých nejdůležitějších skladeb, koncert pro trubku a orchestr nazvaný …miramondo multiplo… Dílo, jehož název bychom mohli přeložit jako „pohled na svět z různých perspektiv“, napsala v roce 2006 na společnou objednávku Salcburského festivalu, Francouzského rozhlasu a nadace stockholmského koncertního sálu Konserthuset pro švédského trumpetistu Håkana Hardenbergera, Vídeňské filharmoniky a Pierra Bouleze, kteří dílo za obrovského ohlasu odborné veřejnosti premiérovali v Salcburku. O rok později dílo přepracovala pro sólovou trubku a komorní ansámbl. A právě v této verzi zazní v podání členů Klangfora Wien.

Clara Iannotta © Astrid Ackermann 2

Clara Iannotta

Clara Iannotta (*1983) je považována za jednu z nejvýraznějších italských umělkyň současnosti. Její skladby objednávají a hrají ty nejlepší soubory a orchestry zaměřené na současnou hudbu, jako jsou Quatuor Diotima, Ensemble Intercontemporain, JACK, Mnichovský komorní orchestr nebo Symfonický orchestr WDR. Rodačka z Říma studovala v Miláně, na Pařížské konzervatoři, institutu IRCAM a Harvard University. Mezi její učitele patřili Alessandro Solbiati, Frédéric Durieux a Chaya Czernowin. V současné době žije v Berlíně, působí také jako umělecká ředitelka mezinárodního festivalu soudobé hudby Die Bludenzer Tage zeitgemäßer Musik. U prestižního labelu Wergo v roce 2020 vyšlo CD s její hudbou pro smyčcové kvarteto. Zvukově bohatá kompozice pro velký ansámbl a stir among the stars, a making way vznikla na objednávku Klangfora Wien. Premiéra se měla odehrát na jaře roku 2020 ve vídeňském Konzerthausu, kvůli pandemii koronaviru k ní ovšem došlo až v září téhož roku na innsbruckém festivalu Klangspuren Schwaz.

Martin Smolka Web

Martin Smolka

Martin Smolka (*1959) patří k nejvýznamnějším českým skladatelům současnosti a v mezinárodním kontextu také k těm nejlépe etablovaným.

Theater Basel, Wüstenbuch, 09/10
©Judith Schlosser, j_schlosser@bluewin.ch, Bankverbindung: ZKB, 1137-0586.405, IBAN: CH70 0070 0113700586405

Klangforum Wien

Klangforum Wien založil skladatel a dirigent Beat Furrer v roce 1985. Soubor od té doby zásadním způsobem ovlivňuje podobu současné hudby. Úzce spolupracuje se těmi nejlepšími skladateli z celého světa a formou objednávek podporuje vznik nových děl.

Bas Wiegers 6

Bas Wiegers

Bas Wiegers je hlavním hostujícím dirigentem Klangfora Wien od roku 2018. Po studiu v Amsterdamu a ve Freiburgu započal úspěšnou kariéru jako houslista specializovaný na starou hudbu. V roce 2009 získal dirigentské stipendium nadace Kersjes Foundation a začal se věnovat dirigování naplno.