London Symphony Orch...
18/05/21 20:00 Obecní dům – Smetanova síň
Zpět na program

London Symphony Orchestra & Sir Simon Ratttle

Program

  • Gustav Mahler: Symfonie č. 6 a moll „Tragická“

Interpreti

  • London Symphony Orchestra
  • Sir Simon Rattle - dirigent

Cena

1800 - 3900

Datum konání

18 / 05 / 2021
Úterý 20.00
Simon Rattle FOTO Ivan Maly 1

„Koncert předčil vše, co bylo a je možné v Praze slyšet“

Rodák z Liverpoolu sir Simon Rattle je nepochybně jedním z nejrespektovanějších umělců současnosti. Dlouholetý dirigent Birminghamského symfonického orchestru a Berlínských filharmoniků na festivalu Pražské jaro poprvé zazářil již v roce 1994, kdy zde spolu s birminghamským tělesem uvedl Brucknerovu Sedmou a Čtvrtou symfonii Michaela Tippetta. Již tehdy mu byla předpovídána velká buducnost a mluvilo se o něm jako o fenomenálním zjevu. Když se na festival vrátil v roce 2011 spolu s Berlínskými filharmoniky a Mahlerovou Symfonií č. 6 a moll – což je ostatně dílo, které s tímto orchestrem hrál při jejich vůbec prvním společném vystoupení – nebraly ovace nadšeného publika konce. Jak tehdy uvedl hudební publicista Petr Veber pro časopis Harmonie: „Koncert předčil vše, co bylo a je možné v Praze slyšet. Mahlerově Šesté symfonii se dostalo tak neuvěřitelně dokonalého výkladu – hráčsky i ve výraze a náladě, že pozorný a vnímavý posluchač musel skutečně jen zůstat v úžasu nad tím, co je možné vytěžit z orchestrální hry.

Není se čemu divit. Jak Rattle uvedl již v řadě rozhovorů, byl to právě Mahler, konkrétně jeho Druhá symfonie, kdo jej ovlivnil natolik, že se pod tíhou dojmu z jeho hudby rozhodl stát dirigentem. „Ovlivnila mě tak silně, že už nebylo cesty zpět. Ale stejně tak si pamatuji na setkání s Šestou symfonií. Pamatuji si, kde jsem tehdy seděl, ve které lóži v liverpoolském sále. Byl jsem ochoten utratit všechny peníze za nahrávky s Bernsteinem, Bruno Walterem nebo s Klemperem. Za cokoliv, co bych našel,“ uvedl v dubnu roku 2011 pro časopis Harmonie.

Je téměř až symbolické, že se po deseti letech na pražskojarní festival vrací se stejným dílem, které tentokrát uvede s London Symphony Orchestra, s nímž poprvé vystupoval již v roce 1977 jako dvaadvacetiletý mladík a jehož hudebním ředitelem je od září roku 2017. Rattlův pomyslný návrat z Berlína do rodné země byl tehdy velkolepý. Londýn na jeho počest zorganizoval desetidenní festival s názvem This Is Rattle, který doprovázela výstava fotografií mapujících jeho dosavadní hudební kariéru. O jeho inauguračním koncertě se psalo jako o události roku. Novou sezónu totiž otevřel hudbou výlučně britských skladatelů, přičemž kromě Elgara nechal zaznít tvorbu čtyř soudobých autorů – Harrisona Birtwistla, Olivera Knussena, Thomase Adèse a Helen Grime. Jak tehdy napsal The Telegraph: Byl to ten druh programu, který by za normálních okolností Barbican naplnil jen z poloviny. Ale díky síle Rattlova jména bylo plno.“ Deník The Guardian konstatoval, že „koncert byl mimořádně působivý; začátek nové éry nemohl být slibnější.“

V souvislosti s jejich vzájemnou dlouholetou spoluprací je třeba zmínit také nezapomenutelné vystoupení při zahajovacím ceremoniálu Letních olympijských her v Londýně v roce 2012, kdy orchestru svou drobnou hereckou etudou skvěle sekundoval herec Rowan Atkinson alias Mr. Bean.

The London Symphony Orchestra conducted by Sir Simon Rattle (Leila Josefowicz: violin) launch their 2019–20 season with an all-British programme of music  (Emily Howard Antisphere (world premiere, Barbican commission), Colin Matthews Violin Concerto, Walton Symphony No 1) in the Barbican Hall on Saturday, 14 Sept. 2019.
Photo by Mark Allan

London Symphony Orchestra

London Symphony Orchestra patří k nejznámějším britským hudebním tělesům. Mezi jeho šéfdirigenty a umělecké ředitele v minulosti patřily osobnosti jako sir Edward Elgar, sir Thomas Beecham, André Previn, Claudio Abbado, sir Colin Davis nebo Valerij Gergiev. Jeho současnými hlavními hostujícími dirigenty jsou Gianandrea Noseda a François-Xavier Roth. Orchestr pravidelně koncertuje v Evropě a Spojených státech.

Mahlerova Symfonie č. 6 a moll nesoucí podtitul „Tragická“ zazněla poprvé v květnu roku 1906. Ačkoliv na ní skladatel pracoval během divadelních prázdnin sezóny 1903–1904 v období, které lze pokládat za vůbec nejšťastnější v jeho profesním i osobním životě, jedná se o pochmurné a temné dílo. Důvody tohoto zvláštního rozporu lze hledat v Mahlerově melancholické, pochmurné povaze poznamenané těžkým dětstvím, díky níž se citlivý umělec po celý svůj život neustále zaobíral složitými filozofickými otázkami, myšlenkami na smrt a to, co přijde po ní. Mohutný čtyřvětý opus je doslova plný místy až znepokojivé hudby, v níž se velké dramatické plochy střetávají s nádherně lyrickými pasážemi a evokují pomyslný zápas světla s tmou, která nakonec – jak naznačují závěrečné tóny – vítězí. Není divu, že slavný německý dirigent Wilhelm Furtwängler tuto symfonii označil za první nihilistické dílo v dějinách hudby.