Zpět na program

Před zahájením neformálně

Prolog festivalu nabitý rytmem a pulzující mladistvou energií

Program

  • Casey Cangelosi: Meditation
  • Chin-Cheng Lin: Flying
  • Gene Koshinski & Tim Broscious: 360
  • Ivan Trevino: Crossroads
  • Astor Piazzolla: Verano Porteño
  • Ladislav Bilan Jr: Intro
  • Jesse Monkman: Rite of Passage
  • Ivan Trevino: Catching Shadows
  • Danny Raymond: Skyscraper
  • Per Andreasson: Tin Play
  • Astor Piazzolla: Libertango

Interpreti

  • Ladislav Bilan Jr. - bicí nástroje

Cena

500

Datum konání

10 / 05 / 2021
Pondělí 20.00

Místo konání

O interpretovi

Ladislav Bilan Jr. (*1994) se narodil do muzikantské rodiny. „Již ve třech letech jsem začal hrát na bicí nástroje, a to ze začátku napodobováním svého otce, který je prvním tympanistou Moravské filharmonie Olomouc,“ vzpomíná na své dětství Bilan. Později pod vedením svého otce absolvoval konzervatoř v Olomouci.

Ve věku třinácti let úspěšně prošel konkurzem do Moravské filharmonie Olomouc a stal se tak v roce 2009 jejím historicky nejmladším členem. Od roku 2014 je studentem Akademie múzických umění v Praze. V témže roce byl vybrán Jiřím Bělohlávkem, aby na open air koncertu na Hradčanském náměstí v rámci projektu Zahraj si s Českou filharmonií přednesl Koncert pro marimbu a orchestr č. 1 od Neye Rosaura. V náročném konkurzu tehdy uspěl v konkurenci dalších 120 mladých talentů, z nichž bylo vybráno šest. Působil v Orchestrální akademii České filharmonie. „Díky tomu jsem měl možnost s orchestrem vystoupit kupříkladu vnewyorské Carnegie Hall nebo vídeňském Musikvereinu, hrál jsem také na mimořádném koncertě se sirem Simonem Rattlem a Magdalenou Koženou, která zpívala Lidové písně Luciana Beria,“ shrnuje své zkušenosti Bilan.

V roce 2020 úspěšně zakončil magisterský program na pražské HAMU a byl přijat k doktorskému studiu na téže škole. V současné době dokončuje studium s belgickým hráčem na marimbu Ludwigem Albertem. Vystoupil v rámci alternativního programu Pražského jara 2020 na koncertě streamovaném z Lichtenštejnského paláce.

Ladislav Bilan (1)

Koncert nabitý rytmem a pulzující mladistvou energií

„Svůj recitál zahájím tak, jako to mám ve zvyku, tedy sólovou skladbou pro malý bubínek, konkrétně skladbou s názvem Meditation No. 1, která je v mnoha aspektech odlišná od ostatních kusů z programu,“ říká Bilan o úvodu neformálního koncertu před zahájením 76. ročníku festivalu. Hráč během provedení díla dociluje širokého spektra nejrůznějších ornamentů za použití hry prsty na blánu bubnu v kombinaci s paličkami. Dalším číslem programu bude Flying taiwanského marimbisty Chin Cheng Lina. „Skladbu dokončil v roce 2005 a hned o dva roky později byla zařazena na seznam skladeb možných pro výběr v rámci belgické marimbové soutěže Universal Marimba Competition 2007,“ prozrazuje mladý hudebník. První půlka programu vyvrcholí romantickým tangem argentinského rodáka Ástora Piazzolly Verano Porteño, které pro marimbu upravil Pius Cheung. Ve skladbě Rite of Passage na pódium Bilan přizve své kolegy z pražské HAMU. Každý z nich bude obsluhovat rozmanitou sestavu bicích nástrojů. „V partituře je jedna část nadepsaná slovem ‚brutal‘. Mohu potvrdit, že je to opravdu výstižné označení,“ směje se. Po této zvukové mase se Bilan vrátí k malému bubínku, ovšem nikoliv ke klasickému koncertnímu, nýbrž k pochodovému bubínku, a to konkrétně skladbou Skyscraper amerického hráče Dannyho Raymonda. „Řadí se mezi technicky nejnáročnější skladby pro malý bubínek vůbec. Hráč se musí ‚poprat‘ také snaprosto novými způsoby držení paliček,“ vysvětluje Bilan a dodává: „V závěru koncertu se v plném počtu představíme ještě jednou, a to skladbou Tin Play. Jedná se o velice náročný kus, ve kterém je každý ze čtyř hráčů obklopen sestavou složenou jak z bicích nástrojů, tak (jak už název napovídá) ze všech možných plechovek a tyčí.“ Koncert pak uzavře Libertango Ástora Piazzolly. „Nenapadá mě výraznější skladba, kterou recitál zakončit,“ říká Bilan. Čeká nás koncert nabitý rytmem a pulzující mladistvou energií.