Zpět na program

Quatuor Modigliani

Program

  • Wolfgang Amadeus Mozart: Smyčcový kvartet č. 17 B dur KV 458 "Lovecký"
  • Igor Stravinskij: Tři kusy pro smyčcové kvarteto
  • Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 15 G dur op. 161 D 887

Interpreti

  • Quatuor Modigliani

Ve spolupráci

Cena

300 - 700

Datum konání

23 / 05 / 2021
Neděle 20.00
Quatuor Modigliani © Luc Braquet (3)

Jedno z nejlepších kvartet dnešního světa

Původem pařížský soubor Quatuor Modigliani patří podle německého kritika Süddeutsche Zeitung Haralda Eggebrechta mezi „jedno z nejlepších kvartet dnešního světa“. Pravidelný host nejproslulejších koncertních sálů, jako je londýnská Wigmore Hall, pařížské Auditorium du Louvre, Pierre Boulez Saal v Berlíně či tokijská Oji Hall, se v roce 2017 stal úplně prvním smyčcovým kvartetem, které vystoupilo ve velkém sále nově otevřené hamburské Elbphilharmonie. „Programem pražskojarního koncertu členové souboru povedou pomyslný rozhovor s dalšími dvěma kvartety, která vystoupí v rámci Víkendu komorní hudby,“ přibližuje dramaturg Josef Třeštík. „Večer zahájí Mozartův Lovecký kvartet, přičemž stejně nazvané dílo – Jagdquartett – zahraje německý Schumann Quartett v Anežském klášteře o den dříve. Jen jeho autorem bude o více než 200 let mladší Jörg Widmann, skladatel a klarinetista, rezidenční umělec letošního ročníku.“ Tři kusy pro smyčcové kvarteto Igora Stravinského zase navážou na uvedení Dvojitého kánonu téhož autora Pražákovým kvartetem v Rudolfinu. „Od Stravinského smrti na jaře uplyne 50 let a jeho hudba bude znít v průběhu celého festivalu,“ dodává Třeštík.

Quatuor Modigliani spolupracuje s osobnostmi jako Nicholas Angelich, Tanja Tetzlaff, Yefim Bronfman, Beatrice Rana nebo Renaud Capuçon. Od roku 2014 členové souboru působí také na pozici uměleckých ředitelů festivalu Rencontres Musicales d’Evian, založeném v roce 1976 Antoinem Riboudem a proslaveném působením legendárního ruského violoncellisty Mstislava Rostropoviče.

Od roku 2008 kvarteto pravidelně nahrává pro label Mirare. Z jejich spolupráce doposud vzniklo deset cenami ověnčených nahrávek. V pořadí deváté album Portraits se v roce 2019 objevilo ve známém výběru (Bestenliste) prestižní německé Preis der deutschen Schallplattenkritik. „Jedná se o teprve druhé album souboru s novým primáriem Amaurym Coeytauxem a hned takový úspěch“, poznamenala tehdy německá kritička Eleonore Büning. „Každé z děl se nám ukazuje v novém světle a v každém z nich tato brilantní formace udivuje svou dechberoucí interpretační jistotou.“

V nové sezóně má soubor naplánovaná turné po Německu (Schwetzinger SWR Festspiele, Elbphilharmonie Hamburk) a Spojených státech. Dále jej čeká spolupráce s Veronikou a Clemensem Hagenovými na provedení Čajkovského smyčcového sextetu Souvenir de Florence ve španělském Auditorio Nacional de Música CNDM v Madridu, bruselské Flagey či sále Berlínské filharmonie. V prosinci roku 2020 ve světové premiéře uvede Quatuor Modigliani kompozici Split Apart britského skladatele Marka-Anthonyho Turnage. Dílo psané přímo pro Quatuor Modigliani soubor následně uvede například ve Staatstheater Darmstadt, vídeňském Musikvereinu, Concertgebouw Amsterdam, bruselské Flagey či Pollack Hall v kanadském Montrealu. 

Díky štědrosti soukromých sponzorů hrají všichni členové kvarteta na špičkové italské nástroje. Amaury Coeytaux a Loïc Rio na housle z dílny Giovanniho Battisty Guadagniniho z let 1773 a 1780. Laurent Marfaing na violu Luigiho Marianiho z roku 1660 a François Kieffer na violoncello Mattea Goffrillera z roku 1706.

Slovo k programu

Program večera nabídne tři mistrovská díla kvartetní literatury. Smyčcový kvartet č. 17 B dur „Jagdquartett“ KV 458 Wolfganga Amadea Mozarta je jedním ze šesti kvartetů, které mladý skladatel věnoval svému učiteli a příteli Josephu Haydnovi. Přímou inspirací mu byl Haydnův op. 33, tzv. Ruské kvartety, v nichž tehdy již uznávaný a oslavovaný skladatel maximálně uplatnil svůj novátorský přístup k této hudební formě. Propracovaná a originální tematicko-motivická práce, zrovnoprávnění všech čtyř hlasů nástrojového obsazení, to vše tehdy pětadvacetiletého Mozarta podnítilo k vlastní tvorbě a zvýšenému zájmu o tento „nový druh“ smyčcového kvartetu. Smyčcový kvartet č. 17 B dur lze v rámci celé šestice označit za obsahově nejodlehčenější. Svůj název „Jagdquartett“ neboli „Lovecký“ získal díky úvodnímu tématu připomínajícímu loveckou fanfáru. Žertovná nálada první věty se doslova nese celým dílem. Výjimkou je pouze snové Adagio s poutavým, roztouženým zpěvem prvních houslí, po němž přichází energické závěrečné Allegro assai plné pro Mozarta tolik typických hravých melodií.

Quatuor Modigliani © Luc Braquet (1)

Do zcela jiného zvukového světa posluchače přenesou Tři skladby pro smyčcové kvarteto Igora Stravinského dokončené v létě roku 1914, kdy skladatel pobýval ve švýcarském městě Salvan v kantonu Valais. Stravinskij, který rád experimentoval s novými barvami a přístupy, v tomto díle vytvořil jakýsi smyčcový kvartet „naruby“, protiklad toho, co si pod pojmem smyčcový kvartet obvykle představíme, určitou revoltu nejen proti formě, ale také samotným nástrojům, jejichž zvukové možnosti jsou zde využívány zcela netradičním způsobem. Fascinující je přitom Stravinského práce s drobnými rytmickými a melodickými motivy, které se s mírnými obměnami neustále vracejí a místy připomínají prvky užívané minimalisty o více než půlstoletí později.

Program uzavře Smyčcový kvartet č. 15 G dur op. 161 D 887 Franze Schuberta. Tento hudební monument, završující pomyslný triptych Schubertových posledních velkých kvartetů – předcházely mu kvartety a moll „Rosamunde“ a d moll „Smrt a dívka“ – na svou premiéru a vydání čekal více než dvacet let. Stejně jako u řady dalších Schubertových děl byla důvodem nedůvěra v jeho instrumentální hudbu. „Kníže písně“, jak se skladatelovi přezdívalo, byl převážně uznáván pro svou písňovou tvorbu, která na téměř celé devatenácté století zastínila vše ostatní, co Schubert za svého života vytvořil. Komorní tvorba přitom představuje významnou součást skladatelova kompozičního odkazu. Majestátní čtyřvětá kompozice, která je vůbec posledním skladatelovým smyčcovým kvartetem, vznikla v roce 1826 během pouhých deseti dnů. V té době do ní již vážně nemocný skladatel promítl své nejniternější pocity a obavy, a vytvořil tak jedno z obsahově nejzávažnějších a nejvíce fascinujících děl svého druhu.

Profil souboru Quatuor Modigliani