Soutěž

Historie soutěže

Založení a historie soutěže

S nápadem pořádat mezinárodní hudební soutěž při festivalu Pražské jaro přišel Rafael Kubelík se členy České filharmonie v roce 1946. Ještě tentýž rok byly vypsány podmínky houslové soutěže o cenu Jana Kubelíka.

Ta první se konala v květnu 1947 v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Čestné předsednictví soutěže převzal Jan Masaryk, ministr zahraničních věcí.

Již od svého počátku je soutěž určena pro mladé, začínající umělce a je jim jakýmsi odrazovým můstkem k jejich další kariéře.

Soutěž Pražské jaro se v průběhu let vyvinula v soutěž multioborovou. V současné době je každý rok vypisována pro dva obory, které se pravidelně střídají. Soutěž je otevřena mladým hudebníkům ve věku do 30 let v oborech flétna, hoboj, klarinet, fagot, lesní roh, trubka, klavír, cembalo, varhany,  housle a violoncello.

Soutěž se koná vždy začátkem května, přičemž finálová kola jsou součástí programu festivalu Pražské jaro (ten je dle tradic zahajován 12. května). Vedle finančních cen je pro vítěze připravena nabídka vystoupení v programu spolupracujících pořadatelů. Cenou nejhodnotnější je pak vystoupení v rámci následujícího ročníku Pražského jara.

Laureáti

Za více než 70 let své existence prošly soutěží stovky hudebníků, kteří se později stali renomovanými umělci své doby.

Mezi laureáty mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro nalezneme taková jména, jako violoncellista Mstislav Rostropovič (1950), flétnista James Galway (1968), pěvci Štefan Margita (1986) a Dagmar Pecková (1986), houslisté Ivan Ženatý (1987) či Pavel Šporcl (1997), hornista Radek Baborák (1992) a Kateřina Javůrková (2013), klavírista Giovanni Bellucci (1993) a Ivo Kahánek (2004), trumpetista Gábor Boldoczki (1997) a Julian Sommerhalder (2003), fagotista Václav Vonášek (2002), Pavel Haas Quartet (2005), violoncellisté Tomáš Jamník (2006) či Victor Julien-Laferriѐre (2012), dirigent Krzysztof Urbanski (2007), cembalista Jean Rondeau (2012) a celá řada dalších.

Porotci

Se soutěží spojili svá jména další významní umělci, kteří usedli do porotcovských křesel.

Jedná se např. o  Davida Oistracha (housle, 1947), Václava Holzknechta (klavír, 1948, 1957, 1958, 1963, 1973, 1988), Mstislava Rostropoviče a Paula Torteliera (violoncello, 1955), Lva Oborina (klavír, 1948, 1957) Eugena Lista (klavír, 1963), Rafaela Kubelíka (dirigování, 1990), Josefa Suka (housle, 1992, 1997, 2003) Rudolfa Firkušného a Lazara Bermana (klavír, 1993), Zuzanu Růžičkovou (cembalo, 1994, 1999, 2005), Wolfganga Rihma a Salvatore Sciarrina (skladba, 1995) či Philipa Jonese (trubka 1997).

Světová federace mezinárodních hudebních soutěží v Ženevě

V roce 1957 byla mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro zakládajícím členem prestižní Světovou federaci mezinárodních hudebních soutěží v Ženevě (WFIMC), která k dnešnímu dni sdružuje na 122 mezinárodních soutěží. Od samého počátku tak stojí po boku věhlasných soutěží, jakými je Concours Musical International Reine Elisabeth de Belgique (Brusel), ARD International Music Competition (Mnichov), International Fryderyk Chopin Piano Competition (Varšava), Henryk Wieniawski International Violin Competition (Poznaň).

Soutěž Pražské jaro a česká hudba

Jedním z důležitých cílů soutěže Pražské jaro je propagaci české hudby a podporu soudobých českých skladatelů. Česká hudba byla vždy součástí soutěžního repertoáru, od roku 1994 se stalo tradicí, že Pražské jaro objednává u českých renomovaných skladatelů nové skladby. Skladba je premiérována v den konání semifinále a soutěžícím jsou notové materiály zasílány po zveřejnění výsledků předkola, tedy jen několik málo měsíců před soutěží.

Ve spolupráci s Nadací Český hudební fond je nyní pro každý obor také vypisována cena za nejlepší provedení této skladby.

Tyto skladby píší výhradně čeští skladatelé, mezi které v posledních letech patřili např.: Petr Eben, Zdeněk Košler, Ivan Kurz, Viktor Kalabis, Milan Slavický, Karel Husa, Ilja Hurník, Luboš Fišer, Jan Klusák, Ivana Loudová, Sylvie Bodorová, Otomar Kvěch, Ondřej Kukal, Adam Skoumal.

Spolupráce a podpora

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro se těší dlouholeté podpoře významných institucí, bez jejichž podpory by realizace soutěže nebyla možná – jmenujme granty Ministerstva kultury ČR a hlavního města Prahy.

Další partneři pro laureáty soutěže poskytují ceny – ať už hmotného charakteru či nabídky koncertních vystoupení.

Mezi tradiční podporovatele řadíme sklárnu Moser, jež laureátům předává krásné křišťálové ceny. Český rozhlas nahrává druhá kola a finále soutěže, nejúspěšnějším laureátům pak zprostředkovává studiovou nahrávku. Dále to jsou Česká centra a jejich nabídka rezidenčního pobytu v některém z evropských Českých center pro nejúspěšnějšího českého účastníka, nakladatelství Bärenreiter, věnuje notové materiály ze své produkce, Nadace Bohuslava Martinů vypisuje cenu pro nejlepší interpretaci skladeb Bohuslava Martinů a zároveň podporuje provádění jeho děl v rámci soutěže. Nadace Český hudební fond oceňuje nejlepší provedení skladeb napsaných pro daný ročník soutěže. Společnost Mercedes Benz nejúspěšnějšímu českému laureátovi na půl roku zapůjčuje automobil. Nejmladšího účastníka soutěže podporuje Nadace Život umělce.

Pro mladé hudebníky je velice atraktivní cenou nabídka koncertního vystoupení – držitelé prvních cen jsou pozváni na následující ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Další pořadatelé, kteří pravidelně zvou laureáty naší soutěže, jsou festival Ticino Musica International Classic ve Švýcarsku, Associazione Anna Jervolino Caserta v Itálii a Konzerthaus Berlin v rámci řady Espresso-Konzerte. Laureáty soutěže podporují i další čeští organizátoři festivalů a abonentních cyklů.

Velmi si vážíme podpory všech těchto spolupracujících organizací.

Katalogy předchozích ročníků

Soutěžní publikace ke stažení

Výsledky předchozích ročníků

Výsledky interpretačních soutěží od roku 1947.

PŘIPRAVUJEME