Anděl jménem Manon Gropius
Na koncertě NHK Symphony Orchestra Tokyo 15. května v Rudolfinu zazní jedno z nejpozoruhodnějších děl 20. století: Houslový koncert Albana Berga, který nese jímavý podtitul „Památce anděla“. Skladateli se původně do kompozice koncertu pro housle vůbec nechtělo. Inspiraci pro jeho poslední dílo v něm zažehla až smrt teprve osmnáctileté Manon Gropius, dcery Almy Mahler a zakladatele Bauhausu, architekta Waltera Gropia.
Manon byla neobyčejně nadaná, jemná, temperamentní a krásná. Studovala herectví, když ji postihla dětská mozková obrna, která vedla k ochrnutí páteře a ke smrti. Otřesený Berg zkomponoval koncert jako rekviem za tuto půvabnou dívku. Podtitul „Památce anděla“ je pak zcela konkrétní odkaz, neboť slavný režisér Max Reinhardt v té době plánoval dívčin debut v roli Anděla ve své salcburské inscenaci Everymana.
Berg proslul jako velice pomalý skladatel, Houslový koncert z něj však vytryskl s naléhavostí, lehkostí a rychlostí, jakou nikdy předtím nezažil. „Jsem snad ještě překvapenější než vy,“ psal houslistovi Lousi Krasnerovi, který dílo v roce 1936 premiéroval a který Berga zasvěcoval do tajů houslové hry. „Byl jsem jistě pilný jako nikdy v životě a musím dodat, že mi práce přinášela velkou radost. Doufám, ne, jsem přesvědčen, že jsem uspěl.“
Premiéru Houslového koncertu měl se španělským orchestrem v Barceloně původně dirigovat Anton Webern, na poslední chvíli však odstoupil, a tak nakonec 19. dubna 1936 podal přímo heroický výkon dirigent Hermann Scherchen. Alban Berg se prvního uvedení jednoho ze svých nejslavnějších děl nedožil. Zemřel na Štědrý den 24. prosince 1935.