🚲 Prázdninový speciál: Lázeňské pobyty Leoše Janáčka

Leoš Janáček (1854–1928) si oblíbil lázně, a to nejen ty v Luhačovicích, ale v roce 1913 pobýval krátce v Karlových Varech a během svého života několikrát navštívil také lázně v Bohdanči.

Lázeňské pobyty prospívaly nejen jeho zdraví, ale sehrály důležitou roli v jeho umělecké kariéře. V Luhačovicích došlo v roce 1917 k osudovému setkání s Kamilou Stösslovou, jež ve skladateli zažehla novou tvůrčí sílu a stala se až do konce Janáčkova života jeho uměleckou múzou. Poznal zde ale také Kamilu Urválkovou, která ho inspirovala ke zkomponování opery Osud (první dějství je dokonce zasazeno do prostředí luhačovických lázní). A stýkal se zde rovněž s Františkem Veselým, objevitelem zázračné minerální vody zvané Šaratice a od roku 1902 členem správní rady akciové společnosti lázní Luhačovice, a jeho ženou – zpěvačkou, herečkou a spisovatelkou Marií Calmou-Veselou.

Oba byli hlavními aktéry tzv. „bohdanečském spiknutí“ v lázních Bohdaneč, které vyústilo v uvedení Její pastorkyně na prknech Národního divadla v Praze. Marie Calma zde údajně zcela náhodou zapomněla zavřít okno, pod kterým stál tehdejší ředitel Národního divadla Gustav Schmoranz, a zazpívala mu slavnou Jenůfčinu árii Zdrávas Maria, matko milosrdenství. Inu, za vším hledej ženu!

Pokud byste se chtěli dozvědět další pikantnosti ohledně boje o uvedení Její pastorkyně v Národním divadle, včetně zajímavých výňatků z korespondence hlavních aktérů, přikládáme odkaz na skvělý text Jiřího Zahrádky „Leoš Janáček, Karel Kovařovic a Její pastorkyňa“.


📷 Augustiánský dům Luhačovice. Zdroj: augustian.cz