„Čas věčnosti“ Patricie Kopatchinské

„Tohle představení je o nás, o naší minulosti a budoucnosti,“ říká o multimediálním projektu Čas a věčnost, který zazní 16. května v Rudolfinu, jedna z nejoriginálnějších a nejžádanějších umělkyň současnosti: houslista, performerka, skladatelka a rezidenční umělkyně Pražského jara 2025 Patricia Kopatchinskaja. 

První koncert její pražskojarní rezidence propojí na první pohled nespojitelné: instrumentální hudbu šesti staletí, lidový zpěv, prvky středověké mše, projekci a světelný design. Cestou domů vám bude znít v uších meditativní, přesto naléhavá melodie Kol nidre Johna Zorna, nádherný chorál O große Lieb z Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha či citace slavné husitské písně Ktož jsú boží bojovníci z Concerto funèbre Karla Amadea Hartmanna. Vaši představivost rozvibruje šest hudebních fresek inspirovaných obrazy z cyklu La Maestà středověkého italského mistra Duccia di Buoninsegna nebo apokalyptický Crux pro housle, varhany a tympány Luboše Fišera. To vše protkáno Bachovými chorály a úryvky z Messe de Notre-Dame Guillauma de Machaut, sekretáře Jana Lucemburského.

„Mým prvním učitelem byl déšť. Poslouchala jsem kapky, první krátké, kulaté noty v mé dětské představivosti. Pak přišlo slunce. Noty se prodloužily a mohla jsem se skrze ně dívat do mraků, odkud mizely do nekonečna. Vítr mě naučil pohybu, noc tichu a nenadálosti rána. Z mého rodného jazyka se zrodily fráze a z frází sny, které mi otevřely cestu k nekonečnému světu fantazie…,“ říká o sobě Patricia Kopatchinskaja. Přesně do tohoto světa, jehož životní mízou je úžas a kde se hudba vymyká veškerým konvencím, vás tato jedinečná umělkyně zavede společně s Cameratou Bern 16. května v Rudolfinu.

Jedna ze skladeb programu, houslový koncert Polyptyque Franka Martina, je inspirována šesti obrazy z cyklu La Maestà středověkého italského mistra Duccia di Buoninsegna: