Koho letos objeví Debut Pražského jara?
Hlavním hrdinou ostře sledovaného Debutu Pražského jara bude 28. května ve Smetanově síni Obecního domu mimořádně talentovaný (a mimořádně sympatický!) pětadvacetiletý dirigent Jan Sedláček. Poprvé se na festivalu představí také vítězka loňské soutěže Pražské jaro, japonská houslistka Tsukushi Sasaki. Kolikrát jsme na festivalu zažili ten úžasný moment, kdy se zrodila hvězda? Buďte s námi na začátku dalšího velkého příběhu!
Programu vévodí Třetí symfonie Antonína Dvořáka, dílo poněkud zastíněné následnými mistrovými symfonickými opusy, jeho srdci však velmi drahé. „Často se k této symfonii vracel. Říká se, že ještě několik dní před svou smrtí se zájmem listoval v partituře,“ vypráví Jan Sedláček. Johannes Brahms, nadšený z krásných melodií, o díle napsal: „Je to ryzí láska, která dělá člověku dobře u srdce,“ což můžeme brát jako to nejlepší doporučení.
První polovina večera se ponese v rytmu samby, mazurky, blues či sedmidobého vídeňského valčíku v Divertimentu Leonarda Bernsteina, který patří k Janovým nejoblíbenějším skladatelům. Jako malý často slýchával jeho West Side Story „v autě z kazeťáku“ a s nadsázkou o něm říká: „Kdyby se hudba stala člověkem, jmenovala by se Leonard Bernstein!“ Divertimento vzniklo v roce 1980 u příležitosti 100. výročí založení Bostonského symfonického orchestru (BSO), a tak pokud máte zvídavé ucho, můžete si jeho poslech zpestřit hledáním hudební přesmyčky sousloví „Boston Centennial“.

O téměř šedesát let dříve v roce 1923 premiéroval Bernsteinův mentor a dlouholetý šéfdirigent BSO Sergej Kusevickij druhou skladbu večera: Houslový koncert č. 1 Sergeje Prokofjeva. V publiku Pařížské opery tehdy nechyběli Pablo Picasso, Karol Szymanowski, Arthur Rubinstein, Nadia Boulanger nebo velký fanoušek tohoto prvotřídního opusu houslista Joseph Szigeti, který dílo mimo jiné proslavil i provedením v Praze v roce 1924 v rámci festivalu Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu.
O nádherné skladbě, kde housle připomínají zvuk mandolíny, energická druhá věta evokuje strhující rytmické pasáže Stravinského Svěcení jara a lyrické, typicky prokofjevovské téma závěrečné části vhání slzy do očí, říká sólistka večera Tsusuki Sasaki: „Její krásný, téměř snový pohled na svět mě vždy přitahoval a toužila jsem zahrát si ji s orchestrem.“ Toto přání si Tsusuki Sasaki společně s Janem Sedláčkem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu splní 28. května ve Smetanově síni a všichni ti, kteří fandí mládí a jejichž uchu ladí „mélange“ různorodých hudebních stylů, by u toho neměli chybět. Bude to hvězdný večer plný objevů!

Co myslíte, povede Jan Sedláček 28. května Symfonický orchestr Českého rozhlasu “na Bernsteina”? 😉