Collegium 1704 – živě z Pražské křižovatky Collegium 1704 – živě z Pražské křižovatky Collegium 1704 – živě z Pražské křižovatky
zpět na program

Collegium 1704 – živě z Pražské křižovatky

Program připravený speciálně pro tuto příležitost přednesou soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse. Na tomto koncertu v Pražské křižovatce se objeví na 17 instrumentalistů a 12 pěvců, sólového partu se zhostí sopranistka Hana Blažíková. „Konfrontace hudby Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenky je vždy neobyčejně vzrušujícím dobrodružstvím,“ uvádí dirigent Václav Luks. „Bachovský kontrapunkt pevně zakotvený v německé luteránské tradici představuje zcela odlišnou hudební řeč než italskou zpěvností a emocionalitou ovlivněná Zelenkova hudba komponovaná pro katolický dvůr v Drážďanech. Georg Friedrich Händel jako luterán a kosmopolita, inspirovaný jak italským vkusem, tak anglickou tradicí tvoří spojnici mezi hudbou Bacha a Zelenky.“ Koncert můžete také poslouchat živě a to na stanici Český rozhlas Vltava.

Datum konání

Pondělí, 18. 5. 2020 od 20.00

Program

  • Johann Sebastian Bach: Komm, Jesu, komm BWV 229
  • Jan Dismas Zelenka: Responsoria pro Hebdomada ZWV 55
  • Georg Friedrich Händel: Gloria
  • Johann Sebastian Bach: Jesu, meine Freude BWV 227

Interpreti

  • Collegium 1704
  • Václav Luks - dirigent
  • Hana Blažíková - soprán
  • Ondřej Havelka - moderátor

O interpretech

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 se již 15 let řadí mezi domácí špičku v oblasti staré hudby. Impulsem pro jejich vznik přitom byla spolupráce s festivalem Pražské jaro, pro nějž umělecký vedoucí souboru Václav Luks připravil uvedení Bachovy monumentální Mše h moll. Do širšího povědomí se soubor dostal i díky koncertnímu cyklu Hudební most Praha–Drážďany, jenž probíhá od roku 2008 v obou městech, oplývajících bohatou hudební historií.

V posledních letech ovšem Collegium 1704 se svým dirigentem a zakladatelem Václavem Luksem významně překročili hranice domácí scény a bez nadsázky o nich lze hovořit jako o světové špičce. Dokládají to četné spolupráce s hvězdami světového formátu, jakými jsou mezzosopranistky Magdalena Kožená a Vivica Genaux nebo kontratenorista Bejun Mehta, stejně tak pravidelná vystoupení na předních evropských festivalech, kde soubor uvádí jak stěžejní díla 17. a 18. století, tak dosud opomíjená díla starých českých mistrů, především Jana Dismase Zelenky (1679–1745) a Josefa Myslivečka (1737–1781).

Jak uvedl Václav Luks pro server Aktuálně.cz, „…Zelenkova hudba je nabitá energií a hlubokými emocemi. Najdete v ní spektrum od nejhlubšího smutku po krystalicky zářivou radost. Pokud je hudba zrcadlo jeho duše, byl to člověk plný tvůrčí a životní energie. Jeho osobnost mne oslovila zcela mimořádným způsobem.“

Od osoby Jana Dismase Zelenky je odvozen i název Collegia. V roce 1704 byla provedena latinská školská divadelní hra Via Laureata se Zelenkovou hudbou, která se hrála v jezuitské koleji na Malé Straně za účasti mnoha účinkujících. I když se partitura k této hře nedochovala, jedná se o vůbec první doklad Zelenkovy skladatelské činnosti, tedy o rok, kdy se největší český barokní skladatel objevil na hudební scéně. Jeho zcela jedinečná hudba přitom snese srovnání se světovými barokními velikány, kteří byli zároveň Zelenkovými současníky – ať už mluvíme o Johannu Sebastianu Bachovi či Händelovi – s jejichž hudbou tento koncert nabízí přímé srovnání.