James Ehnes – přenos z Floridy, USA James Ehnes – přenos z Floridy, USA James Ehnes – přenos z Floridy, USA
zpět na program

James Ehnes – přenos z Floridy, USA

Ze Spojených států zahraje exkluzivně pro diváky Pražského jara sólový recitál kanadský houslista James Ehnes.

Datum konání

Neděle, 24. 5. 2020 od 20.00

Program

  • Johann Sebastian Bach: Partita pro sólové housle č. 3 E dur BWV 1006
  • Eugène Ysaÿe: Sonáta pro sólové housle op. 27, č. 2
  • Johann Sebastian Bach: Partita pro sólové housle č. 2 d moll BWV 1004

Interpreti

  • James Ehnes - housle

James Ehnes

Kanadský houslista a violista James Ehnes, čerstvý držitel prestižní ceny Grammy (2019), která nebyla první v jeho kariéře, je nezřídka recenzenty označován za nového Jaschu Heifetze. „Za technickou dokonalostí Ehnesovy hry se skrývá oduševnělost, jež prostupuje každé dílo,“ napsal před pěti lety časopis Gramophone. Jeho výsostné umění hodnotí odborníci jen v superlativech. „Ehnesův tón je ve vysokém rejstříku hedvábný a ve spodních polohách plný, jako vyzrálé červené víno, jako zlatavě-čokoládové odstíny jeho houslí,“ čteme například na serveru Bachtrack. Když hostoval se svým dlouholetým klavírním partnerem Andrew Armstrongem na Pražském jaru 2015, recenzent serveru Opera Plus mimo jiné napsal: „Čím téměř dvoumetrový James Ehnes uchvátil? V první řadě krystalickou intonací, jakou jsem doposud nezažil.“ A stejně jako před pěti lety, i na tomto koncertu exkluzivně vysílaném pro diváky Pražského jara, zahraje na vzácný Stradivariho nástroj „Marsick“ z roku 1715.

Na program tohoto koncertu Ehnes zařadil Druhou a Třetí partitu pro sólové housle Johanna Sebasatiana Bacha, spolu s Druhou sonátou Eugène Ysaÿe. Belgický skladatel a houslista v ní pracuje s odkazy právě na Bachovu hudbu, každou větu díla pak dedikoval jednomu ze svých kolegů houslistů.

Ve svých čtyřiačtyřiceti letech má úctyhodnou diskografii čítající přes padesát alb. Úplnou novinkou je druhý díl souborné nahrávky Beethovenových houslových sonát, které natočil pro Onyx Classics s klavíristou Andrew Armstrongem. Všechny Ehnesovy snímky vzbudily pozornost, chválu kritiky a mnohé z nich získaly prestižní ocenění (dvě ceny Grammy, Gramophone Award) nebo nominace. Když mu vyšla nahrávka Paganiniho Capricií, citoval časopis Diapason slova houslisty Ericka Friedmana, prominentního Heifetzova žáka: „Takoví jako on se rodí jednou za sto let.“