Klangforum Wien Klangforum Wien Klangforum Wien
Mandolínka Folklórní
Včeloun Brumlavý
zpět na program

Klangforum Wien

Poppe / Mrkvička / Lang

Datum konání

Pondělí, 21. 5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.45

Cena

700 Vstupenky vyprodány

Program

  • Enno Poppe: Speicher I
  • Luboš Mrkvička: For Large Ensemble, Part D (světová premiéra skladby na objednávku Pražského jara)
  • Bernhard Lang: Monadologie XII

Interpreti

  • Klangforum Wien
  • Bas Wiegers - dirigent
  • Olivier Vivarѐs - klarinet
  • Gerald Preinfalk - saxofon
  • Anders Nyqvist - trubka
Křídlatec Rudolfinský
Pikolka Lyrická

Rakouský soubor Klangforum Wien je dnes považován za světovou špičku v interpretaci soudobé hudby. Zaměřuje se na mimořádně náročný repertoár a na svých koncertech a nahrávkách mu dodává přímo paradigmatickou podobu.

S Klangforum Wien spolupracovali nejvýznamnější skladatelé současné světové hudební scény. Na Pražském jaru soubor představí tři skladby, z nichž dvě patří k jeho osvědčenému repertoáru německo-rakouské provenience a třetí bude světovou premiérou novinky z pera českého skladatele.

Luboš Mrkvička o své skladbě na objednávku Pražského jara

O skladbách

Program otevře dílo autora, který je v posledních letech hlavním reprezentantem střední generace německých skladatelů: Enno Poppe a jeho Speicher I pro 19 nástrojů, což je první část z jeho volného cyklu instrumentálních skladeb pro různá obsazení, vznikající v průběhu posledního desetiletí.

Následně zazní nové dílo českého skladatele Luboše Mrkvičky (*1978), napsané na objednávku Pražského jara. Jeho skladba nesoucí abstraktní název For Large Ensemble, Part D je pokračováním cyklu podobně pojmenovaných instrumentálních skladeb, jehož předchozí části vznikly pro Orchestr Berg a Brno Contemporary Orchestra. Luboš Mrkvička se netají tím, že je nadšeným posluchačem rocku stejně jako soudobé vážné hudby. Ve své tvorbě nicméně razí přísnou stylovou linii založenou na hudbě čistých forem a tvarů, zdůrazňující mistrně prokomponovaný hudební detail. Taková hudba klade vysoké interpretační nároky a může být výzvou i pro soubor formátu Klangforum Wien.

Program uzavře rozsáhlejší opus rakouského skladatele Bernharda Langa Monadologie XII. Rovněž Lang ve svém cyklu monadologií tříbí svou osobitou estetiku, která kombinuje jistý konstruktivismus s minimalistickými prvky a rockovým instrumentářem.

Luboš Mrkvička o své premiéře

Od okamžiku, kdy jsem začal komponovat, jsem cítil nechuť nějakým způsobem své skladby pojmenovávat. I když mezi jednotlivými skladbami mohly být někdy i značné rozdíly, měl jsem pocit, že ve své podstatě dělám stále totéž. Pokud mě coby posluchače někdy zaujala nějaká skladba, vždycky jsem chtěl poznat i zbývající kompozice daného autora. Ani jako ctitel rockové hudby jsem nikdy nepatřil mezi ty, kteří mají pouze svá oblíbená alba či přímo písničky, které poslouchají stále dokola, aniž by poslouchali zbývající produkci dané kapely. Vždycky jsem uznával kapely a nikoliv pouze písničky; vždycky jsem uznával skladatele a nikoliv pouze skladby – vždycky jsem měl tendenci vidět veškerou hudbu jako jedinou věc, jako něco, co navzdory své strukturální rozmanitosti je ve své podstatě stále totéž.

Jako u každého opravdového milovníka hudby, za kterého sám sebe považuji, však všechny tyto tendence vycházely v první řadě z bezprostředního a až fyzického potěšení z hudebního detailu, který v sobě jakoby v jediném okamžiku obsahuje celou hudební zkušenost. Díky tomuto pocitu prvořadosti hudebního detailu jsem také nikdy příliš nerozuměl potřebě vytváření dramatických forem, která se projevuje tak, že jednotlivé věty kompozice je třeba uvádět vždy ve stejném pořadí právě za účelem dosažení zamýšleného dramatického efektu. U romantických symfonií jsem si klidně mohl pustit scherzo před první větou či poslouchat písničky konceptuálního rockového alba ve změněném pořadí, aniž by u mě docházelo k jakémukoliv snížení síly hudebního prožitku.

Předpokládám, že to bylo především napětí právě mezi moji potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu, které mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny. Každá skladba (písmeno) pak bude představovat rozvinutí nějakého konkrétního hudebního nápadu v souvislosti s harmonií, dynamikou, rychlostí, hustotou, texturou, polohou… Bude moct stát samostatně či v sousedství libovolného počtu jakýchkoliv dalších částí, v takovém případě pak jejich pořadí bude zcela na libovůli interpreta. První skladbu v rámci cyklu For Large Ensemble jsem dokončil v roce 2008. Část B byla komponována pro Orchestr Berg v roce 2015, část C pro Brno Contemporary Orchestra v roce 2017. Část D, komponovaná na objednávku Pražského jara pro Klangforum Wien, představuje zatím poslední kompozici tohoto cyklu.


Klangforum Wien

Soubor Klangforum Wien založil skladatel a dirigent Beat Furrer v roce 1985. Od té doby zásadním způsobem ovlivňuje podobu rakouské hudby tím, že úzce spolupracuje se skladateli (nejen z německy mluvících zemí) a podporuje vznik nových skladeb. Klangforum během své více než třicetileté existence získalo pozici jednoho z nejrespektovanějších světových ansámblů a rozrostlo se ve významnou instituci s celou řadou aktivit od vlastních velkorysých projektů přes spolupráce na multimediálních dílech až po různé didaktické akce. Jeho diskografie zahrnuje více než sedmdesát CD, premiérovalo na pět stovek nových skladeb, je pravidelně zváno nejvýznamnějšími světovými festivaly a koncertními domy, získalo četná ocenění, pracuje s vynikajícími dirigenty. Na Pražském jaru vystoupí s dirigentem Basem Wiegersem.

Obsazení:

Flétna: Eva Furrer, Thomas Frey

Hoboj, anglický roh: Markus Deuter

Klarinet: Olivier Vivarès, Johannes Feuchter

Fagot: Lorelei Dowling

Saxofon: Gerald Preinfalk

Lesní roh, Wagnerova tuba: Christoph Walder

Trubka: Anders Nyqvist

Pozoun: Mikael Rudolfsson

 

 

Klavír: Florian Müller

Bicí nástroje: Lukas Schiske, Björn Wilker

Akordeon: Krassimir Sterev

Housle: Sophie Schafleitner, Annette Bik

Viola: Geneviève Strosser, Rafal Zalech

Violoncello: Benedikt Leitner, Leo Morello

Kontrabas: Aleksander Gabrys