Ludmila Pavlová Ludmila Pavlová Ludmila Pavlová
Hlasivka_detail_1
Rohlilie_2 (700×700)
zpět na program

Ludmila Pavlová

Datum konání

Sobota, 25. 5. 2019 od 11.00
Předpokládaný konec koncertu 12.15

Místo konání

HAMU, Sál Martinů

Cena

300 Vstupenky vyprodány

Program

  • Johann Sebastian Bach: Chaconne z Partity č. 2 d moll pro sólové housle BWV 1004
  • Francis Poulenc: Sonáta pro housle a klavír
  • Karol Szymanowski: Mýty op. 30
  • Maurice Ravel: Tzigane (pro housle a klavír)

Interpreti

  • Ludmila Pavlová - housle
  • Alissa Firsova - klavír
Grenadilla_detail_2
Rohlilie_detail_1

Houslistka Ludmila Pavlová je absolventkou Gymnázia a Hudební školy hl. města Prahy a Pražské konzervatoře, kde studovala ve třídě Pavla Kudeláska. V současnosti studuje na Akademii múzických umění v Praze u prof. Ivana Štrause a Pavla Šporcla. Absolvovala rovněž studijní pobyt na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst u koncertního mistra Vídeňských symfoniků Jana Pospíchala. Na svém kontě má celou řadu soutěžních úspěchů. Ve svých třinácti letech debutovala v pražském Rudolfinu s Josefem Sukem v rámci cyklu koncertů Josef Suk uvádí mladé talenty. Před časem byla v rámci projektu České filharmonie vybrána pro mistrovský kurz s Anne-Sophie Mutter.

Vystoupila také pod taktovkou Ondreje Lenárda, její housle zazněly za doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava či na koncertě k připomínce 100. výročí narození Jehudiho Menuhina s Academy Chamber Orchestra. V minulém roce vystoupila pod taktovkou Shlomo Mintze na zahajovacím koncertě Teplické filharmonie.

Program tohoto pražskojarního debutového matiné sestavila s klavíristkou Alissou Firsovou. „Jelikož jsme interpretky – ženy, dramaturgie koncertu má společného činitele, a to lásku z pohledu ženskosti,“ vysvětluje Pavlová. „Ať už tu svůdnou v podobě Ravelovy Cikánky, nebo tu plachou v Szymanowského Mýtech, kde ctnostná dryáda uniká před náruživým satyrem.“

Koncert uvede Ciaccona pro sólové housle J. S. Bacha, kterou Pavlová považuje za pomyslnou katedrálu barokní hudby. „Vždy si pokládám otázku, čím navázat,“ zamýšlí se. „Vybrala jsem proto skladbu kontrastní, sonátu Francise Poulenca. Díky ní jsme se s Alissou Firsovou seznámily a prakticky přes noc ji nastudovaly pro koncertní provedení. Gradující napětí, které vrcholí posledním výstřelem z revolveru (závěrečný akord), je strhující. Barevnost a kontrastnost nás přenese k triptychu Mýty Karola Szymanowského, kde nalezneme strach a chtíč, něhu i nenávist, ale také konflikt mezi ženou a mužem,“ odhaluje dramaturgické souvislosti Pavlová a dodává: „Koncertem bychom také chtěly připomenout jméno houslistky Ginette Neveu, která ve světové premiéře uvedla Poulencovu sonátu. Podobnou dramaturgii zvolila krátce předtím, než ve věku pouhých třiceti let tragicky zahynula při pádu letadla. V roce 2019 si připomeneme sté výročí jejího narození.“