Martin Daněk – finále MHS Pražské jaro 2019 Martin Daněk – finále MHS Pražské jaro 2019 Martin Daněk – finále MHS Pražské jaro 2019
zpět na program

Martin Daněk – finále MHS Pražské jaro 2019

Mladý český hobojista Martin Daněk (*1989) se stal vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2019, kde obdržel také cenu Nadace Bohuslava Martinů. „Hra osmadvacetiletého finalisty byla nejzralejší,“ uvedl portál Opera plus. Daněk vládne nádherným tónem a schopností dlouhých frází. „Těchto několik posledních dní pro mě bylo opravdovou výzvou, umocněnou skutečností, že se jedná o tak významnou soutěž v mé vlasti,“ svěřil se Martin Daněk bezprostředně po předání cen 15. 5. 2019. „Devět let jsem studoval v zahraničí, o to větší byla moje touha zahrát pro domácí publikum, ukázat, co jsem se naučil.“

 

V rámci alternativního programu můžete sledovat záznam jeho finálového vystoupení.

Datum konání

Středa, 13. 5. 2020 od 20.00

Program

  • Ralph Vaughan Williams: Koncert pro hoboj a smyčcový orchestr a moll
  • Bohuslav Martinů: Koncert pro hoboj a malý orchestr H 353

Interpreti

  • Martin Daněk - hoboj
  • Ondřej Vrabec - dirigent
  • Komorní orchestr Pražských symfoniků

Martin Daněk absolvoval prestižní Vysokou hudební školu Hannse Eislera v Berlíně, kde studoval pod vedením členů Berlínských filharmoniků Dominika Wollenwebera a Jonathana Kellyho; studia si poté doplnil u Jeana-Louise Capezzaliho ve švýcarském Lausanne. Své první vzdělání získal na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením, kde jeho kantory na hoboj byli Markéta Tichá, Pavel Tylšar a Jana Brožková. Již během studií se zúčastnil mnohých turné jako první hobojista s mládežnickým orchestrem Gustava Mahlera, a vystoupil tak na předních světových pódiích (BBC Proms v Londýně, Concertgebouw Amsterdam, Salzburger Festspiele, Carnegie Hall v New Yorku). V letech 2014–2016 byl členem Orchestrální akademie orchestru Opery Curych, následně působil jako sólohobojista v řadě orchestrů (Islandský symfonický orchestr, Bergenská filharmonie, Symfonický orchestr Finského rozhlasu, Malajská filharmonie ad.). Po ročním angažmá v Basilejském symfonickém orchestru je od srpna 2019 členem Lucernského symfonického orchestru. Spolupracoval s významnými světovými dirigenty jako například sir Colin Davis, sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt, Christoph Eschenbach, Jakub Hrůša ad. Sólově se představil na pódiích v Německu, Itálii, Estonsku, Lotyšsku a Slovensku. V Čechách byl zakládajícím členem kvintetu Belfiato Quintet, pravidelně vystupuje s řadou souborů, jako jsou Natalia Ensemble a Alma Mahler Kammerochester.

O skladbách

Anglický skladatel Ralph Vaughan Williams (1872–1958) komponoval Koncert pro hoboj a moll v letech 1943–1944  pro hobojistu Léona Goossense (1897–1988). Jako mistr působivé instrumentace a rozhlehlých melodických oblouků vytvořil skladatel sólistovi prostor k uplatnění zpěvných vlastností nástroje v širokých kantilénách, zejména v první větě. Střední věta skladby kombinuje oblíbené součásti instrumentální suity, rokokový menuet s tancem francouzského původu nad ležícím basem, musette. Rovněž ze scherza tryská rytmická svěžest a hravost tance, která přechází do vážné plochy s návratem atmosféry první věty a končí virtuózní kadencí sólového nástroje. Premiéra díla se měla konat 5. 7. 1944 v rámci festivalu Proms v Londýně, avšak vzhledem k nebezpečí leteckých náletů musela být odložena. Uskutečnila se v provedení Liverpoolských filharmoniků za řízení Malcolma Sargenta 30. 9. 1944 v Liverpoolu.

Koncert pro hoboj a malý orchestr Bohuslava Martinů  (1890–1959) byl určen pro českého hobojistu Jiřího Tancibudka (1921–2004), někdejšího člena České filharmonie, který roku 1950 opustil Československo a přes Bavorsko a Kanadu zakotvil v Austrálii, kde působil jako první hobojista Victorian Symphony Orchestra (dnešní Melbourne Symphony Orchestra). Obě skladby dnešního programu se zde symbolicky setkávají: uplatnění v Austrálii pomohl Tancibudkovi nalézt dirigent Eugen Goossens, bratr prvního interpreta hobojového koncertu Ralpha Vaughana Williamse. Bohuslav Martinů informoval o práci na nové skladbě v dubnu 1953 Karla Nováka, bratra svého zesnulého přítele houslisty Stanislava Nováka, a zároveň vyslovil naději, že snad jednoho dne po létech v cizině konečně zavítá domů. Naděje se nesplnila, Martinů se do Čech už nikdy nepodíval. Koncert pro hoboj byl dokončen za skladatelova pobytu v Nice v květnu 1955, Jiří Tancibudek jej premiéroval 8. 8. 1956 se Sydney Symphony Orchestra v Sydney, dirigentem byl Hans Schmidt-Isserstedt. Ještě za skladatelova života skladbu uvedl také v Hamburku, ve Vídni a v Londýně s orchestrem BBC. Orchestrální obsazení skladby je skromné, označení koncert je však plně oprávněné, sólový part je technicky velmi náročný. Skladatel působivě uplatnil hladivý tón hoboje v lyrických pasážích, nejvážnější, elegický charakter má druhá věta. Začátek třetí věty slibuje nejprve polkovými rytmy radostnější charakter, nálada se však promění a vrací se k vážné atmosféře předchozích vět. Martinů poskytl Jiřímu Tancibudkovi souhlas vypustit pro chystané vydání druhou kadenci ve třetí větě.

Vlasta Reittererová