Martina Janková & Barbara Maria Willi Martina Janková & Barbara Maria Willi Martina Janková & Barbara Maria Willi
Hlasivka_detail_1
Hlasivka
zpět na program

Martina Janková & Barbara Maria Willi

Vídeň – Praha, naše cesta na křídlech zpěvu

Datum konání

Pátek, 31. 5. 2019 od 20.00

Místo konání

Kostel sv. Šimona a Judy

Cena

400 - 600 Vstupenky vyprodány

Program

  • Václav Jan Tomášek: An den Mond op. 56/4
  • Leopold Koželuh: Spira pur op. 31/11
  • Leopold Koželuh: Sento amor op. 31/3
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Das Veilchen KV 476
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Abendempfindung an Laura, "Abend ist's, die Sonne ist verschwunden" F Dur KV 523
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Als Luise die Briefe ihres ungetreues Liebhaber verbrannte KV 520
  • Johann Joseph Rösler: Arietta Il niente
  • Johann Joseph Rösler: Herbstlied
  • Johann Joseph Rösler: An die Entfernte
  • Johann Joseph Rösler: La Verità
  • Wolfgang Amadeus Mozart / Antonio Salieri: Per la ricuperata salute di Ofelia
  • Joseph Haydn: Joseph Haydn O Tuneful Voice Hob. XXVIa:42
  • Joseph Haydn: The Spirit’s Song Hob. XXVIa:41
  • Jan Václav Voříšek: An Sie op. 21/1
  • Jan Václav Voříšek: Liebe op. 15
  • Jan Václav Voříšek: Die Abschiedsträne op. 10/1
  • Jan Křtitel Václav Kalivoda: Frühlings Wanderschaft op. 172

Interpreti

  • Martina Janková - soprán
  • Barbara Maria Willi - kladívkový klavír
Grenadilla_detail_3
Rohlilie_1 (700×700)

Martina Janková 

Sopranistka Martina Janková se na Pražské jaro vrací po třech letech – v roce 2016 upoutala s písňovým recitálem,  bylo to tenkrát po čerstvém třpytu úspěšného debutu v milánské La Scale. Absolventka Ostravské konzervatoře a Hudební akademie v Basileji, horalka, která přešla z beskydských kopečků do Bernských Alp a z Worbu, kde žije se svou rodinou, vyráží na úspěšné koncerty a operní produkce.

V letech 1989 –2012 působila v Curyšské opeře. Opernhaus Zürich je instituce vysokých uměleckých nároků a kvalit, zažila tam bohatý repertoár, prvotřídní kolegy, práci špičkových dirigentů, jako byli John Eliot Gardiner, Nikolaus Harnoncourt, William Christie, Vladimír Fedosejev, Marc Minkowski, Christopher Hogwood, také generálního ředitele  Alexandra Pereiru a šéfdirigenta Franze Welsera-Mösta a osobité režiséry. Z nich právě Jürgen Flimm režíroval v La Scale scénické provedení Händlova oratoria Il trionfo del tempo e del disinganno (Triumf času a pravdy), v němž v lednu 2016 Janková debutovala na této scéně v titulní roli Bellezzy (Krásy). Na Salcburském festivalu vystupuje v inscenacích Clause Gutha a Sven-Erica Bechtolfa. Martina Janková je kmenovou zpěvačkou salcburského špičkového dění. Debutovala tam roku 2000 pod taktovkou Charlese Mackerrase v opeře Medea Luigi Cherubiniho, rok poté zpívala Echo v Straussově Ariadně na Naxu, dirigoval Christoph von Dohnányi a Karolku v Janáčkově Její pastorkyni (Česká filharmonie a Gardiner), pod taktovkou Valerije Gergijeva ztvárnila páže Theobalda ve Verdiho Donu Carlosovi, nicméně hlavní repertoár, ve kterém je v Salcburku angažována, je mozartovský – Papagena v Kouzelné flétně, Aminta (Il re pastore), Despina v Così fan tutte, Cherubín a Zuzanka ve Figarově svatbě.

Zásadní část svého interpretačního umění věnuje Martina Janková dílům oratorním a kantátovým. Jejími partnery jsou nejlepší symfonické orchestry – Berlínská, Česká, Vídeňská či Izraelská filharmonie, lipský Gewandhausorchester, pařížský Orchestre des Champs-Elysées, angažují ji Neville Marriner, Simon Rattle, Iván Fischer, Riccardo Chailly a hlavně pak specialisté na starou hudbu. Ráda zpívá v doprovodu orchestrů dobových nástrojů, s jejím světlým, lyrickým sopránem krásně ladí vídeňský Concentus Musicus, The English Baroque Soloists a John Eliot Gardiner ji vybral do nahrávky Bachovy velikonoční kantáty Erschallet, ihr Lieder (DG Archiv Produktion 2000). Velmi úzce spolupracuje s Collegiem 1704 a Václavem Luksem – natočila s nimi Bachovy kantáty (Supraphon, 2013), zpívala s Collegiem 1704 na Pražském jaru 2013 v oratoriu La passione di Gesù Cristo Josefa Myslivečka, spolu nastudovali i díla J. D. Zelenky, českého barokního mistra, kterého představují nadšeně a úspěšně světu. Objevovat Martinu Jankovou těší, například s cembalistkou Barbarou Marií Willi vybraly písně J. L. Dusíka, F. X. Duška, J. A. Štěpána, A. Rösslera-Rosettiho, Huga Voříška i Leopolda Koželuha a přesvědčily, že český klasicismus a raný romantismus má půvab a vysokou kvalitu.

Písňové tvorbě se Janková věnuje velmi intenzivně a velmi ráda. Pedagogem jí byl schubertovský expert Kurt Widmer. Sopranistka jiskřivého, lahodného hlasu se k písním staví jako mistři renesance – prima le parole poi la musica – vyjadřuje to jasně: hudba jsou křídla myšlenky, jsou poselství, privátní rozhovor od srdce k srdci. Tak znělo už prvé písňové CD „An den Mond“ s díly Mozarta, Haydna, Schuberta v doprovodu kytary Christopha Denotha (Philips, 2004). To, že je excelentní interpretka haydnovská, jsme poznali na Pražském jaru 2009  i na nahrávce „Recollection“ (Supraphon, 2009). Její album „Voyage“ je písňový romantismus, cesta od dětského úžasu k poznání sebe sama i toho, co nás převyšuje (Supraphon, 2011). Klavírista, s kterým spolupracuje už od studií, je Gérard Wyss. V nahrávce Janáčkových písňových cyklů Moravská a Ukvalská lidová poezie v písních (Supraphon, 2015) je u klavíru frýdecko-místecký rodák Ivo Kahánek, Janáčkův kraj má v genech jako Martina Janková. Jako čtyřletou holčičku ji dostala na pódium píseň Rožnovské hodiny a cimbálová muzika Kotci. Dnes zralá umělkyně, pro Janáčkovy moravské písně zrozená, jim dává s radostí, noblesou a úctou nejvyšší um a bytostné porozumění. Tak zpívá pokaždé.

 

Barbara Maria Willi

Je vyhledávanou cembalistkou a interpretkou na kladívkový klavír. Přináší nové úhly pohledů do hudebního vnímání a často překvapí svými osobitými interpretacemi. Se svým originálním kladívkovým klavírem z roku 1797 podnítila výzkumnou cestu do oblasti písňové a klávesové tvorby 18. století. V současné době se věnuje také interpretaci soudobé hudby, mimo jiné se souborem Brno Contemporary Orchestra.

Je profesorkou hry na cembalo na JAMU, kde založila první oddělení staré hudby na české vysoké škole a již od roku 1991 významně přispívá k vývoji oboru historické interpretace v České republice. V roce 2017 získala také pozici hostující profesorky na prestižní Královské konzervatoři v nizozemském Den Haagu.

V průběhu své mezinárodní kariéry získala řadu ocenění – jmenujme kupříkladu Special mention v mezinárodní cembalové soutěží v belgických Bruggách, cenu německé hudební kritiky za CD Intrada di Polcinelli či francouzskou prestižní cenu Choc du monde de musique za nahrávku Salve mater. V říjnu 2018 přibylo nejvyšší ocenění francouzské hudební kritiky Diapason d´Or za nahrávku písní českých skladatelů s Martinou Jankovou.

Pravidelně vystupuje na předních koncertních pódiích, jakými jsou pražské Rudolfinum, curyšská opera nebo vídeňský Konzerthaus. Koncertovala na festivalech Pražské jaro, Osterfestspiele Baden-Baden, Festival Mitte Europa a v koncertní řadě barokního orchestru Wrocław.

Spolupracovala s Martinou Jankovou, Magdalenou Koženou, Vilémem Veverkou, Ericem Hoeprichem, Erichem Hoebarthem a je členkou Ensemble Berlin-Praha.

Česká televize jí věnovala portrét pod názvem Bravo – Barbara Maria Willi.

V českých, rakouských a německých rozhlasových stanicích uvádí celou řadu nově objevených barokních a klasicistních děl v jejich novodobých premiérách.

Je autorkou generálbasové detektivky Generálbas aneb kdo zavraždil kontrapunkt?.