Monteverdi Choir & English Baroque Soloists & Sir John Eliot Gardiner
Mandolínka Folklórní
Perkusníček Orchestrální
zpět na program

Monteverdi Choir & English Baroque Soloists & Sir John Eliot Gardiner

Johann Sebastian Bach

Datum konání

Čtvrtek, 17.5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.15

Cena

500 - 4 400 Vstupenky vyprodány
Šalmajka Andělská
Rafaelka Ambroziánská

Program

  • Johann Sebastian Bach: Kantáta „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen“ BWV 12
  • Johann Sebastian Bach: Kantáta „Wachet! Betet! Betet! Wachet!“ BWV 70
  • Johann Sebastian Bach: Kantáta „Jesus schläft, was soll ich hoffen?“ BWV 81
  • Johann Sebastian Bach: Kantáta „Wachet auf, ruft uns die Stimme“ BWV 140

Interpreti

  • Monteverdi Choir
  • English Baroque Soloists
  • Sir John Eliot Gardiner - dirigent
Ilustrace 11
Ilustrace 2

Monteverdi Choir a English Baroque Soloists patří k hvězdám současného barokního nebe. Spolu se svým zakladatelem a uměleckým ředitelem sirem Johnem Eliotem Gardinerem představí v Praze výběr z kantátové tvorby Johanna Sebastiana Bacha. Právě kantáty tvoří těžiště repertoáru obou souborů; za vše mluví všemi oceňovaná kompletní nahrávka celkem 198 Bachových duchovních kantát, nahraná živě během velkolepého turné Bach Cantata Pilgrimage, v rámci něhož oba soubory zavítaly do více než šedesáti kostelů Evropy a USA. Událost, kterou magazín Gramophone označil za „jeden z nejambicióznějších hudebních projektů všech dob“.

O skladbách

Johann Sebastian Bach (1685–1750) se kantátové tvorbě věnoval prakticky po celý svůj život. Tyto vokálně instrumentální koncertantní skladby tvořily v hudbě vrcholného baroka samostatný žánr, Bach tak mohl navázat na své předchůdce.

Jeho rané kantáty vznikaly v souladu s dobovými normami, což se změnilo kolem roku 1713, kdy došlo k zásadní reformě v evangelické barokní církevní hudbě. V souvislosti s ní Bach začal komponovat kantáty nového typu, s áriemi a recitativy. Vedle tradičních textů protestantského chorálu a textů anonymních autorů se také nově začala objevovat velmi hodnotná duchovní poezie, vyvazující texty z výlučné závislosti na biblickém slovu a chorálu. To dalo za vznik velkému množství nádherných básnických reflexí plných afektů, popisujících rozličné biblické události, které evangeličtí faráři přednášeli věřícímu lidu v Božím slovu a kázání.

Jak tomu však u novinek často bývá, zatlačily zpočátku básnické texty recitativů a árií do pozadí chorál a bibli, což se pochopitelně setkalo s kritikou, a byl to právě Bach, komu se postupem času podařilo „vyrovnat síly“.

Ačkoliv se kantátám věnoval již během svého pobytu ve Výmaru, to podstatné z nich vytvořil až ve funkci kantora a hudebního ředitele v Lipsku, kam odešel v roce 1723. Mezi jeho povinnosti v té době krom jiného patřilo připravovat na každou neděli či svátek hudbu pro městské kostely. Touto hudbou byly jeho vlastní kompozice, kantáty, které komponoval na každou neděli a svátek církevního roku; výjimkou byla postní doba před Vánocemi a Velikonocemi, tzv. tempus clausum, kdy se tradičně neprovozovala figurální hudba. V průběhu roku tak bylo zapotřebí minimálně šedesáti kantát (!), což pro skladatele zejména v prvních letech znamenalo obrovskou zátěž, vyžadující mimořádnou koncentraci a disciplínu. Jeho duchovní repertoár se však díky tomu rozrostl do takové míry, že jej mohl v dalších několika letech používat opakovaně a věnovat se svým dalším, nejen skladatelským povinnostem.

Sir John Eliot Gardiner

Michael Harrison

„Žádný jiný hudebník nevnáší do své práce tolik intelektuální přísnosti a přirozeného hudebního cítění zároveň.“

Michael Harrison

Sir John Eliot Gardiner je jednou z vedoucích postav současného světa vážné hudby. Jako častý host předních světových těles (London Symphony Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Gewandhausorchester Leipzig) se soustředí na repertoár hudby 17. až 20. století. Jeho spolupráce s Monteverdi Choir, English Baroque Soloists a Orchestre Révolutionnaire et Romantique z něj učinila předního představitele a průkopníka v oblasti tzv. historicky poučené interpretace. Kromě dvou cen Grammy za svou nahrávací činnost obdržel více prestižních Gramophone Award, než kterýkoliv jiný žijící umělec.

Monteverdi Choir

Le Monde

„Kdyby se pěveckým sborům udělovala Nobelova cena, byl by Monteverdi Choir jejím laureátem.“

Le Monde

Monteverdi Choir patří již přes padesát let mezi nejlepší vokální tělesa světa. Kromě pravidelné koncertní činnosti v Evropě a Spojených státech se objevil v celé řadě operních představení, například v londýnské Covent Garden (Gluckův Orphée et Eurydice, 2015) či v pařížské Opéra Comique (Carmen, 2009). V roce 2017 spolu s English Baroque Soloists nastudoval sbor všechna tři dochovaná operní díla Claudia Monteverdiho, která provedl u příležitosti oslav 450. výročí skladatelova narození. V paměti pražskojarního publika zůstávají živé vzpomínky na legendární uvedení Bachovy Mše h moll roku 2010 – i tehdy pod Gardinerovým vedením a rovněž za doprovodu English Baroque Soloists.

English Baroque Soloists

The Daily Telegraph

„Ansámbl byl oslnivě přesný a působivý.“

The Daily Telegraph

English Baroque Soloists se od svého založení v roce 1978 snaží změnit pohled na interpretaci barokní a raně klasicistní hudby. Kombinace podmanivého zvuku dobových nástrojů a vášnivé, virtuózní hry z něj činní jeden z předních barokních orchestrů dneška. S repertoárem sahajícím od Monteverdiho po Haydna a Mozarta zavítal na nejslavnější světová pódia, jakými jsou milánská La Scala, Concertgebouw v Amsterdamu či australská Sydney Opera House.