Olga Šroubková & Julian Rachlin & PKF – Prague Philharmonia
Ilustrace 14
Ilustrace 4
zpět na program

Olga Šroubková & Julian Rachlin & PKF – Prague Philharmonia

Mozart / Beethoven

Partner koncertu

Datum konání

Středa, 23.5. 2018 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.00

Cena

200 - 900 Vstupenky vyprodány
Basilišaj Zasmušilý
Synkopka Madrigalská

Program

  • Ludwig van Beethoven: Coriolan, předehra op. 62
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur KV 219
  • Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur op. 55 "Eroica"

Interpreti

  • PKF – Prague Philharmonia
  • Julian Rachlin - dirigent
  • Olga Šroubková - housle
Kubelíček Okvětníkový
Prázdnota plašivá

Upozornění:

Vážení posluchači, na přání dirigenta Juliana Rachlina došlo k změně programu v první polovině koncertu. Nově byla zařazena Beethovenova předehra Coriolan, po níž bude následovat Mozartův Houslový koncert č. 5.

Houslistka Olga Šroubková se minulý rok stala jasnou vítězkou Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, kde ve finálovém klání oslnila porotu provedením houslového koncertu Petra Iljiče Čajkovského. Na svém pražskojarním vystoupení posluchačům přednese Mozartův slavný Houslový koncert č. 5. Jejími hudebními partnery budou hráči orchestru PKF – Prague Philharmonia pod vedením hvězdného houslisty a dirigenta Juliana Rachlina, rezidenčního umělce letošního festivalového ročníku. „S napětím očekávám, jaká bude spolupráce s dirigentem-houslistou, jímž bude pan Julian Rachlin,“ říká Olga Šroubková. „Jelikož Mozartův koncert nesčetněkrát sám interpretoval, bude mít jistě vlastní zajímavé představy o jeho pojetí a doufám, že se oba navzájem co nejlépe doplníme,“ sní mladá houslistka.

O skladbách

Všech pět houslových koncertů zkomponoval W. A. Mozart během jednoho roku, kdy působil jako koncertní mistr v orchestru salcburského arcibiskupa. Vynikají nejenom virtuozitou (Mozart je psal vlastně pro sebe), ale rovněž svěží invencí mladého génia – bylo mu tehdy pouhých devatenáct let. „Lesk, niternost a vtip tohoto koncertu nebyly nikdy překonány,“ poznamenal jednou slavný mozartovský badatel Alfred Einstein. Mozart neváhal stavbu sólového koncertu obohatit o nečekané momenty. Kupříkladu třetí věta překvapí apartní stylizací tehdy módní „turecké hudby“.

Bude lépe, když tato symfonie, která je rozměrnější, než je zvykem, bude provedena hned na počátku koncertu, než na konci. Snad hned po ouvertuře, árii nebo nějakém koncertu. Ztratila by celou svou působivost, kdyby byl posluchač unaven skladbami, které v koncertu předcházely.

Toto varování nechal Ludwig van Beethoven (1770–1827) vytisknout do prvního vydání své Symfonie č. 3 Es dur „Eroica“ op. 55. Novátorské dílo, překonávající v mnoha ohledech všechny předchozí symfonie svého autora i jeho předchůdců, bylo na svou dobu skutečně velmi rozměrné. Pro srovnání – jen samotná první věta je téměř stejně dlouhá jako některé z Haydnových raných symfonií. Není to však pouze délka, co z ní činní tak výjimečný kus, ale zejména zcela originální práce s hudebními tématy, která se v mnohém stala inspirací celé další generaci skladatelů.

Beethoven svou Eroicu komponoval v zimě let 1803–1804 a je to nepochybně jedno z jeho nejdiskutovanějších děl. Hlavním důvodem je kromě názvu Eroica (Hrdinská) především její podtitul: „složena k uctění památky velkého člověka“. Konkrétní jméno chybí. Ať už jím byl myšlen Napoleon Bonaparte či nikoliv, nic to neubírá na skutečnosti, že je dnes tato skvělá symfonie jedním z nejhranějších děl klasického repertoáru.

O interpretech

Olga Šroubková se věnuje hře na housle od čtyř let, kdy ji začala vyučovat její matka Rimma Kotmelová, absolventka Moskevské konzervatoře. Od osmi let pokračovala na Hudební škole hl. města Prahy ve třídě Jiřího Fišera, u něhož následně absolvovala Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením a také Pražskou konzervatoř. Mezi její největší dosavadní úspěchy patří loňské prvenství v Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a čtvrté místo na soutěži Michael Hill International Violin Competition na Novém Zélandu. Od roku 2014 studuje na Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover pod vedením Adama Kosteckého.

Julian Rachlin

Mariss Jansons

„Julian cítí hudbu z hloubi svého srdce.“

Mariss Jansons dirigent

Houslista, violista a dirigent Julian Rachlin je absolventem Vídeňské konzervatoře (Boris Kushnir), soukromě se dále vzdělával u Pinchase Zukermana. Zásadním pro něj bylo vítězství v mezinárodní soutěži Eurovize v roce 1988, po němž následoval debut s Vídeňskou filharmonií pod taktovkou Riccarda Mutiho. Jeho bohatá koncertní činnost zahrnuje spolupráci s Mnichovskou filharmonií, La Scala Philharmonic Orchestra či Bayerischer Rundfunk Symphony Orchestra. Hraje na nástroj Stradivari „ex Liebig“ z roku 1704.

 

PKF – Prague Philharmonia vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka (1946–2017), pod jehož vedením se brzy zařadila mezi přední orchestry české i mezinárodní scény. Orchestr pravidelně podniká zahraniční turné a nahrává pro přední hudební vydavatelství. Od sezóny 2015/2016 ji vede francouzský dirigent Emmanuel Villaume.