PKF-Prague Philharmonia & Jiří Rožeň živě z Rudolfina PKF-Prague Philharmonia & Jiří Rožeň živě z Rudolfina PKF-Prague Philharmonia & Jiří Rožeň živě z Rudolfina
zpět na program

PKF-Prague Philharmonia & Jiří Rožeň živě z Rudolfina

Dva výrazní umělci spojí své síly na koncertu 29. května – v Praze žijící cembalista světového renomé Mahan Esfahani a dirigent Jiří Rožeň, jenž bude stát v čele PKF – Prague Philharmonia. Diváci se mohou těšit mj. na českou premiéru Cembalového koncertu Michaela Nymana. Koncert můžete také poslouchat živě a to na stanici Český rozhlas Vltava.

Datum konání

Pátek, 29. 5. 2020 od 20.00

Program

  • Bohuslav Martinů: Serenáda č. 2 pro smyčcový orchestr
  • Johann Christian Bach: Koncert pro cembalo a orchestr č. 6 f moll „Berlínský koncert“ W.C73
  • Benjamin Britten: Simple Symphony op. 4
  • Michael Nyman: Koncert pro cembalo a smyčce

Interpreti

  • PKF – Prague Philharmonia
  • Jiří Rožeň - dirigent
  • Mahan Esfahani - cembalo
  • Ondřej Havelka - moderátor

Partner koncertu

„Jiří Rožeň je jedním z nejnadanějších českých dirigentů své generace, kterému se už před třicítkou otevřela mimořádně slibná mezinárodní kariéra,“ hodnotí dramaturg festivalu Josef Třeštík. V živé paměti festivalového publika je koncert v rámci Debutu Pražského jara z roku 2016. Tento koncert přinese spojení hudby britských a středoevropských autorů.

„Íránsko-americký cembalista Mahan Esfahani je fenomenálním hudebníkem, který dokázal v mezinárodním kontextu vrátit cembalo coby sólový nástroj do středu dění,“ říká Josef Třeštík. Jeho slova dokládá až neuvěřitelně znějící skutečnost, že Esfahaniho vystoupení na BBC Proms v roce 2011 bylo vůbec prvním cembalovým recitálem v dlouhé historii tohoto slavného londýnského festivalu.

Esfahani má blízko k české kultuře – čtyři roky totiž byla jeho mentorkou Zuzana Růžičková. „Podobně jako jí, i Mahanovi je blízká hudba Johanna Sebastiana Bacha či tvorba anglických virginalistů. Ovšem jako doma se cítí i v té nejnáročnější soudobé hudbě, kterou mnozí autoři píší přímo pro něj,“ uvádí Třeštík. V zahraničí se často podílí na uvádění děl českých autorů jako je Jiří Antonín Benda, Bohuslav Martinů, Viktor Kalabis nebo nejnověji také Miroslav Srnka, jenž napsal skladbu přímo na Esfahaniho výzvu.

V Praze v současné době i žije. Narodil se ovšem v Teheránu, dětství prožil ve Spojených státech a jistý čas žil v Miláně či Londýně. Představuje typ umělce, který se o dílo zajímá po všech jeho stránkách, o čemž svědčí jeho studia – kromě cembala vystudoval také muzikologii a hudební teorii.

K Esfahaniho čerstvým úspěchům se řadí debut ve vídeňském Musikvereinu či turné s Academy of St Martin in the Fields. „Slovo ‚toccata‘, jak Esfahani zdůrazňuje, pochází z italského ‚toccare‘, tedy ‚na dotek‘. Je cosi velmi fyzického ve způsobu, jakým tvoří hudbu. Výsledek je skvělý – jak ve zvuku nástroje, tak v naplnění skladatelova záměru. Jak ohebně dokáže využít své muskulatury a jaké potěšení mu to očividně přináší!“ glosuje Geoff Brown, kritik londýnských Timesů, Esfahaniho nahrávku Bachových Toccat. Umělcova rozmanitá diskografie, čítající na šest titulů pro Hyperion a Deutsche Grammophon, získala celou řadu významných ocenění – časopisů Gramophone či BBC Music Magazine, stejně tak Diapason d´Or.

Dirigent českého původu Jiří Rožeň (*1991) je již ve svém mladém věku velmi výraznou postavou v profesionálním dirigentském světě. S PKF – Prague Philharmonia naposledy spolupracoval v červnu 2019, když spolu provedli díla Mozarta, Martinů a Beethovena. V sezóně 2019/2020 má Rožeň v diáři orchestry jako Královská filharmonie v Londýně, Royal Scottish National Orchestra nebo Královskou filharmonii v Liverpoolu. Mladý dirigent se rád věnuje soudobé hudbě i dílům českých autorů 20. století. S Mahanem Esfahanim se již profesně setkali – v roce 2018 uvedli Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr op. 42 Viktora Kalabise. Znají se osobně ze setkání ve Velké Británii, která byla pro Esfahaniho několik let domovem a kde Rožeň vedle studií získal také cenné zkušenosti během působení u BBC Scottish Orchestra.

Koncert pro cembalo a smyčce představuje jednu ze tří skladeb, které jsou součástí alba Koncerty britského skladatele Michaela Nymana (*1944). Toto již v pořadí jedenatřicáté Nymanovo album z roku 1997 kromě cembalového koncertu obsahuje ještě Dvojkoncert pro saxofon, violoncello a orchestr a Koncert pro trombon a orchestr. Nymanova hudba prošla bohatým vývojem, v Koncertu pro cembalo a smyčce se výrazně odráží především skladatelova dlouholetá zkušenost s filmovou hudbou. Nyman také výrazně pracuje s určitou rytmickou mechaničností, místy s cembalem zachází jako s bicím nástrojem. Zajímavostí je, že po harmonické stránce je možné slyšet určité paralely s Koncertem pro cembalo a malý orchestr Bohuslava Martinů, které se projevují hlavně v opakovaných chromatických postupech.

Simple Symphony (Prostá symfonie) pro smyčcový orchestr nebo smyčcové kvarteto patří mezi Brittenova raná a současně nejpopulárnější díla. Složil ji během několika málo týdnů na přelomu let 1933 a 1934, přičemž použil motivy ze svých dětských děl.