Pocta těreminu Pocta těreminu Pocta těreminu
Rohlilie
Rohlilie_detail_1
zpět na program

Pocta těreminu

Datum konání

Pátek, 24. 5. 2019 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.40

Cena

100 - 500 Vstupenky vyprodány

Program

  • Joseph Haydn: Smyčcový kvartet G dur op. 17/5 Hob. III:29
  • Bohuslav Martinů: Smyčcový kvartet č. 3 H 183
  • Jakub Rataj: æther (světová premiéra skladby na objednávku Pražského jara)
  • Bohuslav Martinů: Motýli a rajky H 127
  • Bohuslav Martinů: Fantazie pro theremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír H 301

Interpreti

  • Carolina Eyck - těremin
  • Alžběta Jamborová - hoboj
  • Karel Košárek - klavír
  • Bennewitzovo kvarteto

Partner koncertu

Hlasivka
Grenadilla

Těremin je elektronický hudební nástroj, který i po sto letech od svého prvního uvedení vyvolává úžas. Je ovládán bez doteku, pouze pohybem paží, dlaní a prstů. V programu letošního Pražského jara se představí na dvou koncertech, pokaždé v trochu jiné poloze. Tento večer těremin zazní v žánru klasické hudby – ať už se jedná o slavnou Fantazii Bohuslava Martinů, nebo světovou premiéru mladého českého skladatele Jakuba Rataje. Následujícího dne, v prostorách neformálního Royalu, bude těreminu dáno vyniknout v hudbě na hranici žánrů.

„Martinů byl jedním z prvních skladatelů, kteří pro těremin komponovali – jeho Fantazie byla premiérována na podzim roku 1945. Je opravdu velmi dobře napsaná,“ říká Carolina Eyck, v současnosti jedna z nejvyhledávanějších hráček na těremin a jeho velká popularizátorka – vystoupila na prestižní konferenci TEDx. „Do kadence napsal Martinů překrásnou lidovou melodii, kterou hraji jako duet s violou. Je to moje oblíbená pasáž, hru na violu jsem totiž také studovala,“ vyznává se.

Jakub Rataj o komponování pro těremin

Bohuslav Martinů je skladatelem rozmanité škály hudebních výrazů. Dokázal do sebe absorbovat vlivy pařížského neoklasicismu počátku 20. století, přitom však neztratil nic z vřelé melodiky typické pro českou hudbu, která převládá v jeho pozdním tvůrčím období. „Obě tyto výrazové polohy budou mít na našem koncertě své místo,“ shodují se členové Bennewitzova kvarteta. „Jeho Smyčcový kvartet č. 3 si pohrává se zvukovými možnostmi čtyřhlasu a nechává se inspirovat čistotou neoklasické formy, lehkými gesty, ze kterých staví hudební frázi. Právě zde se kompoziční postupy nejvíce blíží skutečnému klasicismu, zejména hudebnímu výrazivu Josepha Haydna, který proto v našem programu nesmí chybět,“ poukazují na zajímavou dramaturgickou provázanost. „Tak jako Martinů v žádném případě neopovrhuje hudební minulostí a hlásí se ke klasicistním postupům, nebojí se Haydn vyznat se ze své lásky k barokní opeře a nabízí nám ve volné větě překvapivé, místy líbezné, jindy až strhující hudební drama!“

Klavírista Karel Košárek se dlouhodobě zabývá hudbou Bohuslava Martinů, jak dosvědčuje i celá řada jeho nahrávek. Ta nejnovější, kterou natočil pro Supraphon, dokonce přináší několik jeho skladeb nahraných ve světové premiéře. Košárek se zhostí důležitého klavírního partu v Martinů Fantazii, sólově vystoupí s jeho malebnými Motýly a rajkami.

Skladba Jakuba Rataje byla objednána festivalem Pražské jaro, finančně podpořena Ernst von Siemens Musikstiftung.

Siemens

Koncert se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti. 

Česko-německý fond budoucnosti

Jak zní těremin?

Metsa Happa: Jumping River

Bohuslav Martinů: Fantasia

Christopher Tarnow: A Whale in Love