Pocta těreminu Pocta těreminu Pocta těreminu
Rohlilie
Rohlilie_detail_1
zpět na program

Pocta těreminu

Datum konání

Pátek, 24. 5. 2019 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 21.40

Cena

100 - 500

Program

  • Joseph Haydn: Smyčcový kvartet G dur op. 17/5 Hob. III:29
  • Bohuslav Martinů: Smyčcový kvartet č. 3 H 183
  • Jakub Rataj: æther (světová premiéra skladby na objednávku Pražského jara)
  • Bohuslav Martinů: Motýli a rajky H 127
  • Bohuslav Martinů: Fantazie pro theremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír H 301

Interpreti

  • Carolina Eyck - těremin
  • Alžběta Jamborová - hoboj
  • Karel Košárek - klavír
  • Bennewitzovo kvarteto

Partner koncertu

Hlasivka
Grenadilla

Těremin je elektronický hudební nástroj, který i po sto letech od svého prvního uvedení vyvolává úžas. Je ovládán bez doteku, pouze pohybem paží, dlaní a prstů. V programu letošního Pražského jara se představí na dvou koncertech, pokaždé v trochu jiné poloze. Tento večer těremin zazní v žánru klasické hudby – ať už se jedná o slavnou Fantazii Bohuslava Martinů, nebo světovou premiéru mladého českého skladatele Jakuba Rataje. Následujícího dne, v prostorách neformálního Royalu, bude těreminu dáno vyniknout v hudbě na hranici žánrů.

„Martinů byl jedním z prvních skladatelů, kteří pro těremin komponovali – jeho Fantazie byla premiérována na podzim roku 1945. Je opravdu velmi dobře napsaná,“ říká Carolina Eyck, v současnosti jedna z nejvyhledávanějších hráček na těremin a jeho velká popularizátorka – vystoupila na prestižní konferenci TEDx. „Do kadence napsal Martinů překrásnou lidovou melodii, kterou hraji jako duet s violou. Je to moje oblíbená pasáž, hru na violu jsem totiž také studovala,“ vyznává se.

Bohuslav Martinů je skladatelem rozmanité škály hudebních výrazů. Dokázal do sebe absorbovat vlivy pařížského neoklasicismu počátku 20. století, přitom však neztratil nic z vřelé melodiky typické pro českou hudbu, která převládá v jeho pozdním tvůrčím období. „Obě tyto výrazové polohy budou mít na našem koncertě své místo,“ shodují se členové Bennewitzova kvarteta. „Jeho Smyčcový kvartet č. 3 si pohrává se zvukovými možnostmi čtyřhlasu a nechává se inspirovat čistotou neoklasické formy, lehkými gesty, ze kterých staví hudební frázi. Právě zde se kompoziční postupy nejvíce blíží skutečnému klasicismu, zejména hudebnímu výrazivu Josepha Haydna, který proto v našem programu nesmí chybět,“ poukazují na zajímavou dramaturgickou provázanost. „Tak jako Martinů v žádném případě neopovrhuje hudební minulostí a hlásí se ke klasicistním postupům, nebojí se Haydn vyznat se ze své lásky k barokní opeře a nabízí nám ve volné větě překvapivé, místy líbezné, jindy až strhující hudební drama!“

Klavírista Karel Košárek se dlouhodobě zabývá hudbou Bohuslava Martinů, jak dosvědčuje i celá řada jeho nahrávek. Ta nejnovější, kterou natočil pro Supraphon, dokonce přináší několik jeho skladeb nahraných ve světové premiéře. Košárek se zhostí důležitého klavírního partu v Martinů Fantazii, sólově vystoupí s jeho malebnými Motýly a rajkami.

Skladba Jakuba Rataje byla objednána festivalem Pražské jaro, finančně podpořena Ernst von Siemens Musikstiftung.

Siemens

Jak zní těremin?

Metsa Happa: Jumping River

Bohuslav Martinů: Fantasia

Christopher Tarnow: A Whale in Love