Zpět na program

Polyfonní závěť Josquina Desprez

Setkání s umělci
Paul Van Nevel, 18.30

Program

  • Josquin Desprez: Inviolata, integra et casta es Maria
  • Josquin Desprez: Comment peult avoir joye
  • Josquin Desprez: Missa “Da Pacem”: Agnus Dei
  • Josquin Desprez: Ut Phoebi radiis
  • Josquin Desprez: Et trop penser
  • Josquin Desprez: Praeter rerum seriem
  • Ludwig Daser: Missa “Praeter rerum seriem”: Sanctus
  • Josquin Desprez: La plus des plus
  • Josquin Desprez: Ecce tu pulchra es
  • Josquin Desprez: Missa “Maheur me bat”: Agnus Dei

Interpreti

  • Huelgas Ensemble
  • Paul Van Nevel - umělecký vedoucí

Cena

400 - 900

Datum konání

14 / 05 / 2021
Pátek 20.00

Jedinečný Huelgas Ensemble

„Ač patří Josquin Desprez mezi nejvýznamnější a vůbec nejzajímavější renesanční skladatele, jeho hudba zní v Praze poměrně zřídka. Jsme proto velice rádi, že u příležitosti 500 let od jeho úmrtí připravil speciálně pro Pražské jaro Huelgas Ensemble, jeden z nejlepších vokálních souborů svého druhu, program věnovaný jeho tvorbě,“ říká dramaturg Josef Třeštík. Koncert v Pražské křižovatce se zaměří na skladatelovo poslední tvůrčí období, které trávil ve svém rodném regionu, ve městě Condé-sur-l’Escaut v dnešní severní Francii, kam se uchýlil po návratu z Itálie. „Josquin byl vizionářem. Ovládl všechny kontrapunktické techniky, aby polyfonii uchopil podle svých představ, často za cenu porušování přijatých pravidel,“ uvádí zakladatel a umělecký vedoucí souboru Huelgas Ensemble Paul Van Nevel.

Paul Van Nevel založil Huelgas Ensemble v roce 1971 na Schole Cantorum ve švýcarské Basileji, kde studoval. Soubor, který své jméno odvozuje od slavného středověkého liturgického kodexu ze španělského cisterciáckého kláštera Las Huelgas, je dlouhodobě znám jako průkopník v oblasti provádění evropské středověké a renesanční polyfonie. Toto postavení si právem zaslouží, jelikož jeho umělecký vedoucí své poznatky čerpá nejen z čistě hudebních zdrojů, ale zkoumá i dobovou literaturu, rétoriku či výslovnost. S dokonalou znalostí dobového kontextu tak dává nově ožít neprávem zapomenutým uměleckým dílům. Díky svému skvělému renomé je stále více vyhledáván současnými skladateli, kteří skládají zbrusu nová díla „ušitá“ speciálně na míru potřebám souboru.

Duchovní hudba v kostelích

Huelgas Ensemble již 40 let vystupuje po celém světě – od londýnských BBC Proms přes sál Berlínské filharmonie po newyorský Lincoln Center. Duchovní hudbu však obzvláště rád provádí v místech k tomu přímo určených, tj. ve středověkých kostelích a klášterech, a tak dává vyznít spojení krásné hudby a skvostné architektury, jak dokládá i pražskojarní koncert, konaný v gotickém kostele sv. Anny v Pražské křižovatce. Od roku 2019 navíc organizuje v malebné burgundské vesničce Talant i svůj vlastní Letniční festival.

Nahrávky souboru opakovaně vyhrávají prestižní ceny včetně zlatého Diapasonu, německé ceny kritiků či ocenění za nahrávku opery La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina barokní skladatelky Francesky Caccini.

Paul Van Nevel

Sám Paul Van Nevel je držitelem četných uměleckých cen a vyznamenání a své vědomosti dále předává posluchačům amsterodamské konzervatoře, hanoverské Musikhochschule a ženevského Centra staré hudby. Kromě jiného též umělecky vedl světoznámé Collegium Vocale Gent a Nizozemský komorní sbor, napsal monografie o skladatelích Johannesu Ciconiovi a Nicolasu Gombertovi a vydává moderní edice renesanční hudby v německém nakladatelství Bärenreiter. Pozornost kritiky též přitáhla jeho zajímavá kniha Landscape of the Polyphonists: the World of the Franco-Flemish School 14001600, ve které odvozuje vznik složitých a melancholických děl franko-vlámské hudební školy od rázu tamní krajiny, jež vyniká klidem, opuštěností a zvláštní zádumčivostí. Kromě hudebních publikací je Van Nevel též autorem knihy o portugalském Lisabonu, ve které popisuje svůj třicetiletý vztah k tomuto městu, a je rovněž znám jako vášnivý milovník doutníků.

Huelgas Ensemble © Luk Van Eeckhout 4

Hudební teoretik Johannes Tinctoris napsal v roce 1477: „Nedávno se mi dostalo do rukou několik skladeb dávných hudebníků, v nichž bylo více disonancí než konsonancí. Zjistil jsem, že teprve z posledních čtyřiceti let pocházejí skladby, které jsou hodny toho, aby je poslouchal vzdělaný člověk.“

Mistrná kompozice

„Jedním z vrcholů Josquinovy tvorby je neoddiskutovatelně šestihlasé moteto Praeter rerum seriem, které se dochovalo přinejmenším v jednačtyřiceti pramenech. Toto dílo, dokonalé svou výstavbou, je unikátním svědectvím, jak Josquin tvaruje architekturu polyfonie. Gregoriánský cantus firmus, pocházející ze 13. století, je citován v dlouhých hodnotách. Kontrapunkt kolem něj hudbu povyšuje až k mystickému zážitku. Není divu, že tato skladba ovlivnila další generaci skladatelů. Krásným příkladem je Mše Ludwiga Dasera, který si moteto vybral jako model pro svou neméně mistrnou kompozici.”

Paul Van Nevel, umělecký vedoucí Huelgas Ensemble

OLYMPUS DIGITAL CAMERA