Zpět na program

Adventní koncert Pražského jara

Jsou díla, která v našem tradičním květnovém termínu Pražského jara zkrátka uvádět nemůžeme. Jako například Bachovo Vánoční oratorium. Mimořádný adventní koncert ve Španělském sále Pražského hradu v podání jednoho z nejlepších světových ansámblů staré hudby vnímáme jako dárek všem milovníkům klasické hudby.

 

Doporučený dress code: black tie optional

Program

  • Johann Sebastian Bach: Vánoční oratorium, BWV 248 (výběr)
  • Johann Sebastian Bach: Singet den Herrn ein neues Lied, moteto pro dva sbory BWV 225

Interpreti

  • Orchestra of the Age of Enlightenment
  • Choir of the Age of Enlightenment
  • Jessica Cale - soprán
  • Hugh Cutting - kontratenor
  • Guy Cutting - tenor
  • Florian Störtz - basbaryton
  • Masaaki Suzuki - dirigent

Cena

500 - 1900
5 12 2023
Úterý 20.00

Čirá radost!“ Těmito slovy charakterizoval deník Guardian, když roku 2016 japonský dirigent Masaaki Suzuki stanul v čele londýnského Orchestra of the Age of Enlightenment a provedl Vánoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha. Skutečně, od úvodních motivů tympánů a břeskných trubek Bachovo dílo vyzařuje zcela mimořádnou energií – hudební radost z příchodu spasitele. Přední britský orchestr dobových nástrojů spolu se svým sborem a čtveřicí špičkových sólistů pod Suzukiho vedením nyní přijíždí do Prahy, aby představil první tři části díla spolu s jedním z Bachových nejkrásnějších motet. To vše na mimořádném koncertě Pražského jara ve slavnostním prostředí Španělského sálu Pražského hradu.

BJC Masaaki Suzuki Frauenkirche Dresden 15 november 2008
photo: Marco Borggreve

Orchestra of the Age of Enlightenment (Orchestr doby osvícenství) se počítá mezi nejvěhlasnější soubory dobových nástrojů. Jeho historie se začala psát v polovině 80. let minulého století, kdy jej založila skupina hudebníků nespokojených s běžnou orchestrální praxí. Postupně vybudovali jedinečný, demokraticky vedený orchestr se širokým repertoárem, který nemá šéfdirigenta a pro jednotlivé počiny vždy hledá nejlepší možné umělecké partnery. Soubor tak řídily osobnosti jako sir Simon Rattle, Vladimir Jurowski, Iván Fischer či William Christie. V letošní sezoně jej mj. čeká provedení kompletu symfonií Felixe Mendelssohna Bartholdyho pod vedením sira Andráse Schiffa a hostování v Labské filharmonii v Hamburku, Théâtre des Champs-Élysées v Paříži či bruselském centru BOZAR.

Od roku 1990, kdy založil soubor Bach Collegium Japan, patří japonský dirigent Masaaki Suzuki mezi přední osobnosti historicky poučené interpretace. Krom toho, že je dodnes uměleckým ředitelem nejvýznamnějšího asijského souboru historických nástrojů, pravidelně řídí ty nejlepší ansámbly v Evropě i Americe – např. Collegium Vocale Gent či Philharmonia Baroque Orchestra v San Franciscu. Navíc je pravidelným hostem i orchestrů „moderních“, včetně Newyorské filharmonie, Sanfranciského symfonického orchestru či Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu. V letošní sezoně debutuje u Losangeleské filharmonie či Symfonického orchestru Hessenského rozhlasu.

 

U švédského labelu BIS vydal na CD ohromující množství Bachových děl jako dirigent i vynikající cembalista. “Museli byste být ze železa, aby vás nedojala svěžest, střízlivost i duchovní zanícení,” napsal v roce 2018 The Times o nahrávce kompletu Bachových duchovních děl, které Suzuki s japonským souborem začal nahrávat v polovině 90. let. Mezi poslední Suzukiho počiny patří nahrávky Matoušových a Janových pašijí, za něž získali prestižní cenu Gramophone.

Masaaki Suzuki
Photo: Marco Borggreve