Koncert se koná pod záštitou Velvyslanectví USA v České republice.
„Big Five” neboli „Velká pětka“ – tak se tradičně říká pěti historicky nejvýznamnějším americkým orchestrům, z nichž druhý nejstarší – Bostonský symfonický orchestr (BSO) – přijede v roce 2025 poprvé na Pražské jaro. Pod vedením svého současného šéfdirigenta Andrise Nelsonse zde uvede v roce, kdy si připomeneme padesát let od úmrtí Dmitrije Šostakoviče (1906–1975), jeho dvě mistrovská díla. Sólistkou bude skvělá houslistka Baiba Skride, vítězka Soutěže královny Alžběty v Bruselu a držitelka Ceny ECHO Klassik. Přijďte s námi obdivovat krásný zvuk BSO v dílech jednoho z největších klasiků hudby 20. století.
Bostonský symfonický orchestr, jehož nádherný zvuk zná snad každý ze soundtracků k oscarovým filmům Schindlerův seznam nebo Zachraňte vojína Ryana, založil v roce 1881 veterán americké občanské války Severu proti Jihu, byznysmen a filantrop Henry Lee Higginson; byl též mj. účastníkem prvního transkontinentálního telefonického rozhovoru společně s Thomasem Watsonem, Alexandrem Bellem, Theodorem Vailem a Woodrowem Wilsonem. Těleso ze starobylého města ve státě Massachusetts, proslaveného protestní akcí „Bostonské pití čaje“, Harvardovou univerzitou nebo rodem Kennedyů, se za téměř sto padesát let své existence stalo jedním z vůbec nejuznávanějších orchestrů světa. V jeho čele stály legendární dirigentské osobnosti jako Arthur Nikisch, Sergej Kusevickij, Charles Munch nebo nedávno zesnulý Seiji Ozawa. V poslední dekádě jej formuje rodák z lotyšské Rigy Andris Nelsons – umělec, jehož britský The Guardian označil za „jednoho z nejzajímavějších a nejvyhledávanějších dirigentů současnosti“.
Nelsons se s orchestrem poprvé potkal v proslulé Carnegie Hall v roce 2011, když zázračně zaskočil za nemocného Jamese Levina v náročné Mahlerově Symfonii tisíců. Uměleckým ředitelem a šéfdirigentem BSO se stal o tři roky později. Od roku 2018 navíc zastává post hudebního ředitele Orchestru lipského Gewandhausu. Vedle toho pravidelně řídí další nejprestižnější světové orchestry, včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, se kterými se představil na závěrečném koncertu Pražského jara 2022. Hudba Dmitrije Šostakoviče je mu obzvlášť blízká a zaujímá ústřední místo zejména v jeho spolupráci s BSO. Právě s ním v roce 2023 dokončil pro vydavatelství Deutsche Grammophon kompletní nahrávku Šostakovičových patnácti symfonií. Doposud za ni společně získali tři Ceny Grammy. Provedení Desáté symfonie popsal britský časopis Gramophone jako „nejvíc elektrizující za téměř půlstoletí“ a mimořádné chvály se dočkala i nahrávka Symfonie č. 11, která zazní na Pražském jaru: „Strhující hudba, úchvatně provedená,“ zakončil svou recenzi pro Gramophone Edward Seckerson. Šostakovič tomuto monumentálnímu dílu přiřadil podtitul Rok 1905, neboť reflektuje revoluční události z Petrohradu té doby. I proto se o této symfonii někdy říká, že je to „filmová hudba bez filmu“.
Houslistka Baiba Skride patří mezi Nelsonsovy obzvlášť blízké umělecké partnery. Se svou krajankou natočil za doprovodu BSO rovněž pro label DG oba Šostakovičovy houslové koncerty (vydání je plánováno v tomto roce) a pravidelně je také uvádějí na koncertních podiích celého světa. Když Baiba Skride v roce 2018 debutovala s prvním z nich, který zazní též na Pražském jaru, pod Nelsonsovým vedením s Berlínskými filharmoniky, jednalo se o hudební událost roku. „Smrt, zoufalství, hněv a sarkasmus ztvárněný pronikavě intenzivní hrou sólistky Baiby Skride,“ napsal o jejím výkonu s jedním z nejlepších světových orchestrů pro Berliner Morgenpost kritik Felix Stephan.