Zpět na program

Collegium Marianum/
Vize a sny

Program

  • Antonio Vivaldi: Koncert pro flétnu a smyčcový orchestr g moll "La Notte" RV 439
  • Jan Ryant Dřízal: Jméno růže, světová premiéra
  • Antonio Vivaldi: Koncert pro housle a orchestr c moll „Il sospetto“ RV 199
  • Jiří Gemrot: Elfi e fantasmi, concerto da camera pro flauto traverso a barokní orchestr, světová premiéra
  • Georg Philipp Telemann: Concerto à 6 TWV 52:e3

Interpreti

  • Collegium Marianum
  • Jana Semerádová - traverso, umělecká vedoucí
  • Lenka Torgersen - housle
500
14 5 2022
Sobota 21.00
Předpokládaný konec 21.55

Jana Semerádová & Jan Ryant Dřízal – Vize a sny

48976984948 1c3d43141d 4k

Vize a sny

Projekt Pražského jara přinese v rámci jediného dne tři koncerty těch nejlepších českých i zahraničních hudebníků specializovaných na historicky poučenou interpretaci staré hudby.

Mystická růže

Koncert souboru Collegium Marianum přinese hned dvě světové premiéry v sousedství tří barokních koncertů. Na úvod večera zazní Vivaldiho Koncert pro flétnu a orchestr “La notte” RV 439. Byl to právě italský barokní mistr, který Semerádovou inspiroval k vytvoření celého programu. „Jeho teatrální koncerty totiž mohou znít neskutečně moderně,“ vysvětluje. „V koncertu La notte klidné snění a zpěv slavíka přerušují noční běsy.“ Následovat bude světová premiéra skladby Jméno růže, která „byla iniciována Martinem Rudovským jako vánoční dárek pro Janu Semerádovou, jíž je dílo věnováno,“ jak přibližuje okolnosti vzniku skladby její autor Jan Ryant Dřízal (nar. 1986). Název skladby je hádankou, která odkazuje jednak na slavný postmoderní román Umberta Eca a taktéž na titulní grafiku „mystické růže“ z barokního spisu britského hermetika a rosenkruciána Roberta Fludda. „Hudební jazyk skladby zdánlivě těží z harmonických postupů běžně užívaných v barokní hudbě, především sekvencí,“ vysvětluje skladatel. „Avšak na rozdíl od barokní techniky je zde pracováno s přísným intervalovým řetězcem, který svými permutacemi tvoří nekonečné řady různých terciových souzvuků. Tak je vytvořena quasi tonální, doprovodná složka cembala. Sólová flétna naopak využívá spontánní melodiky, improvizace, a vznáší se nad mechanickým doprovodem, který ji pouze nadnáší. Melodická linka flétny je hudební personifikací samotné interpretky, která ji na několika místech propůjčí i svůj vlastní hlas.“

Kompozice na míru

Po dalším Vivaldiho koncertu Il Sospetto pak „sladkobolný přelud vystřídá jasný den,“ jak charakterizuje tyto skladby Jana Semerádová. Zazní nová skladba Jiřího Gemrota (nar. 1957). „Hravý koncert pro barokní flétnu a smyčcový orchestr, teorbu a cembalo, Elfi e fantasmi, zkomponoval na míru našemu ansámblu, který tak důvěrně zná coby hudební režisér našich nahrávek,“ poodhaluje okolnosti vzniku díla Semerádová a autor dodává: „Má kompozice probíhá bez přerušení, avšak připomíná klasické čtyřvěté členění s úvodem, jenž se prolíná celou skladbou. Její hudba je i tajemná, i něžná, i divoká, stejně jako mohou být sny, v nichž se nám titulní postavy zjevují.“

Celý večer zakončí Concerto à 6 německého barokního skladatele Georga Philippa Telemanna. „Touha propojit dva zdánlivě vzdáleně světy dobové a soudobé hudby mě provází už od dob, kdy jsem se rozhodla pro baroko, ale k nové hudbě, kterou jsem tak ráda hrála, jsem se jednou chtěla vrátit,“ uzavírá Semerádová.

Nezaměnitelný zvuk

„O málokterém orchestru, který se specializuje na starou hudbu, lze říct, že má svůj osobitý a nezaměnitelný zvuk,“ napsal na adresu ansámblu Collegium Marianum hudební publicista Milan Bátor pro web KlasikaPlus. V Praze sídlící soubor vystupuje již od roku 1997 a věnuje se zejména provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Collegium Marianum vedle koncertního repertoáru pravidelně realizuje jedinečné scénické projekty, ve kterých se odráží muzikologické vzdělání a badatelská činnost Jany Semerádové i dalších členů a spolupracovníků souboru. Pozoruhodná je také spolupráce s Buchtami a loutkami. Nezávislý a alternativní loutkový divadelní soubor, který je složen z absolventů DAMU, už od roku 1991 vytváří původní představení pro děti i dospělé. Collegium Marianum s ním vytvořilo mimo jiné projekt loutkové opery Calisto. Šíři aktivit ansámblu dobře ilustrují interpreti, umělci i festivaly, se kterými spolupracoval. Jsou mezi nimi např. Andrew Parrott, Hana Blažíková, Peter Kooij, Sergio Azzolini, Simona Houda-Šaturová, Bachfest Leipzig, Utrecht Oude Muziek Festival, Tage Alter Musik Regensburg, Concentus Moraviae, Svatováclavský hudební festival a v neposlední řadě Pražské jaro.

Jana Semerádová FOTO (2)

Zážitek, kterému se nic nevyrovná

Umělecká vedoucí ansámblu, flétnistka Jana Semerádová absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a také Královskou konzervatoř v Haagu.

Poslechněte si Antonia Vivaldiho v interpretaci Collegia Marianum