Zpět na program

DEBUT PRAŽSKÉHO JARA

Partner koncertu

 

S podporou

 

Debut Pražského jara je věnován nejslibnějším mladým dirigentům, jejichž talent, kvality a umělecký potenciál jsou velkým příslibem do budoucna. V roce 2024 na festivalu poprvé vystoupí Jiří Habart, laureát prestižní britské soutěže Donatella Flick Competition, na které se v roce 2023 v obrovské mezinárodní konkurenci probojoval mezi tři nejlepší a ve finále dirigoval Londýnský symfonický orchestr. „Skutečně se našel – a jeho řízení orchestru v zeleném roláku mělo šmrnc,“ napsal o Habartově vystoupení ve finále Lawrence Dunn pro portál Bachtrack. Na svém debutovém koncertě Habart povede jeden z nejlepších domácích orchestrů PKF – Prague Philharmonia. „Program bych bez ostychu mohl nazvat Toulky Evropou,“ říká k dramaturgii koncertu sám mladý dirigent.

Program

  • Felix Mendelssohn Bartholdy: Sen noci svatojánské, předehra op. 21
  • Krzysztof Penderecki: Koncert pro violu a orchestr
  • Edvard Grieg: Peer Gynt, Suita č. 2 op. 55
  • Zoltán Kodály: Tance z Galanty

Interpreti

  • Prague Philharmonia
  • Jiří Habart - dirigent
  • Sào Soulez Larivière - viola (laureát MHS PJ 2023)
Koupit vstupenkyPoslední vstupenky

Cena

250 - 700
21 5 2024
Úterý 20.00

Večer ve Dvořákově síni Rudolfina přinese mladistvou předehru Sen noci svatojánské německého romantika Felixe Mendelssohna Bartholdyho, druhou suitu z populární scénické hudby Peer Gynt norského skladatele Edvarda Hagerupa Griega i strhující Tance z Galanty maďarského klasika 20. století Zoltána Kodályho. „Griegova suita se slavnou Solvejžinou písní bude mojí osobní vzpomínkou na soutěž v Londýně, kde jsem ji dirigoval,“ přibližuje Habart. „Tance z Galanty nás přesunou do víru pravého čardáše a dalších živelných i tklivých melodií maďarského espritu.“

V roli sólisty vystoupí vítěz Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro z roku 2023, francouzský violista Sào Soulez Larivière, aby provedl Koncert pro violu a orchestr klasika polské hudby Krzysztofa Pendereckého. „Pendereckého violový koncert připomíná odkaz Simóna Bolívara jako symbol osvobození a nezávislosti,“ říká Sào Soulez Larivière o skladbě, jejíž premiéra se konala ve venezuelském Caracasu. „Ačkoli tóny nesou ozvěnu minulosti, je zřejmé, že dílo k nám stejně hluboce promlouvá i v současnosti,“ dodává mladý umělec, který byl záhy po vítězství v Praze jmenován profesorem v salcburském Mozarteu.

Debut Pražského jara vznikl v roce 2014 z iniciativy někdejšího prezidenta Umělecké rady Pražského jara a šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka. Platforma od té doby umožňuje nejslibnějším mladým dirigentům navazovat spolupráci s předními domácími orchestry, získat tak nenahraditelné zkušenosti a možnost ukázat svou osobnost. V počátcích rozvíjející se kariéry měli na Pražském jaru svůj debut např. Marek Šedivý, Jakub Klecker, Jiří Rožeň, Robert Kružík, František Macek či Marek Prášil. České dirigenty doplnili i dva vítězové dirigentské soutěže ve francouzském Besançonu – Jonathon Heyward a Ben Glassberg (nyní čerstvě jmenovaný hudební ředitel vídeňské Volksoper). První dirigentkou byla v roce 2023 Alena Hron.

Frýdecko-místecký rodák Jiří Habart záhy po úspěchu na Donatella Flick Competition v Londýně uspěl také na Dirigentské soutěži Zoltána Kodályho v maďarském Debrecínu, kde obsadil páté místo a získal hned tři speciální ceny – cenu Maďarské státní opery a ceny orchestrů Budafok Dohnányi Orchestra a Kodály Filharmónia Debrecen. Dirigování Habart studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jakuba Kleckera a Tomáše Hanuse. Má za sebou účast na dirigentských kurzech pod vedením Tomáše Netopila, Kirka Trevora, Zsolta Nagye či Marka Stringera. Není bez zajímavosti, že se věnoval hře na barokní housle u Lenky Torgersen, koncertní mistryně souboru Collegium Marianum. Od sezony 2019–2020 je dirigentem operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde mj. provedl Verdiho operu Nabucco, Massenetovu Manon či Smetanovy opery Dvě vdovy, Dalibor a Prodanou nevěstu. Pro premiérová představení nastudoval scénická díla barokních skladatelů Claudia Monteverdiho a Henryho Purcella.

Doposud má Habart za sebou spolupráci s řadou domácích symfonických orchestrů, včetně Filharmonie Brno, Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně či Plzeňské filharmonie. Úspěchy na mezinárodních soutěžích mu otevírají také další příležitosti v zahraničí.