Prodej vstupenek na 81. ročník Pražského jara 2026 byl zahájen
Zpět na program

Dialogy Karmelitek

Strhující opera Francise Poulenca podle skutečného příběhu z doby Velké francouzské revoluce

Program

  • Francis Poulenc: Dialogy karmelitek

Interpreti

  • Hermann Bäumer – dirigent
  • Barbora Horáková Joly – režie
  • Sbor a Orchestr Státní opery
  • Paul Gay – Markýz de la Force
  • Daniel Matoušek – Rytíř de la Force
  • Jana Sibera – Blanka de la Force
  • Markéta Cukrová – Paní de Croissy
  • Jekatěrina Krovatěva – Sestra Konstancie ze St. Dennis
  • Tone Kummervold – Matka Marie od Vtělení
  • Tamara Morozová – Paní Lidoine
  • Lucie Hilscherová – Matka Jana od Božského děťátka
  • Stanislava Jirků – Sestra Matylda
  • Michael Skalický – Zpovědník kláštera
  • Vít Šantora – První komisař
4901 490
21 / 5 / 2026
Čtvrtek 19.00

Vstupenky na narodni-divadlo.cz

Druhá a jednoznačně nejzávažnější ze tří oper francouzského skladatele Francise Poulenca je založena na původně filmovém scénáři Georgese Bernanose, u nás známého představitele francouzské katolické literatury první poloviny 20. století. Bernanos byl v roce 1947 osloven filmovými producenty, aby napsal dialogy pro scénář inspirovaný románem Poslední na popravišti německé katolické autorky Gertrudy von Le Fort. Film se však nerealizoval a po Bernanosově smrti vznikla ze scénáře v roce 1949 divadelní hra Dialogy karmelitek, která Poulencovi o několik let později posloužila jako libreto budoucí opery. Příběh vychází ze skutečné události v době revolučního teroru za Francouzské revoluce, kdy bylo bezdůvodně zatčeno, odsouzeno k smrti a jen několik dní před Robespierrovou smrtí, a tedy koncem teroru, popraveno gilotinou šestnáct nevinných řeholnic z kláštera v Compiègne. Bernanosova hra a stejně tak i opera sleduje osud bojácné dívky Blanche de la Force, která se uchýlí do karmelitánského kláštera, aby unikla před tíhou života, z něhož má strach. Učiní tak paradoxně rozhodnutí, které ji nakonec přivede až k mučednické smrti na popravišti…

Do jaké míry máme svůj život ve vlastních rukou a jakou roli v něm hraje strach? To jsou hlavní témata Poulencovy opery, jejíž hudba je posluchačsky velmi přístupná, má stylově blízko k impresionismu a z jemných lyrických poloh postupně graduje až k proslulé závěrečné scéně, v níž se mísí zpěv na smrt jdoucích sester s děsivým zvukem dopadající gilotiny.