Zpět na program

ESSENER PHILHARMONIKER

Program

  • Edward Elgar: Koncert pro housle a orchestr h moll op. 61
  • Antonín Dvořák: Symfonie č. 5 F dur op. 76

Interpreti

  • Essener Philharmoniker
  • Tomáš Netopil - dirigent
  • Frank Peter Zimmermann - housle

Cena

700 - 2100
19 5 2023
Pátek 20.00

Tomáš Netopil & Essener Philharmoniker – Pražské jaro 2023

Vystoupení Essenské filharmonie a jejího českého šéfdirigenta Tomáše Netopila přinese dvě mistrovská díla romantického repertoáru – Symfonii č. 5 Antonína Dvořáka a v pražskojarní premiéře Koncert pro housle a orchestr anglického skladatele Edwarda Elgara. Jako sólista vystoupí jeden z nejlepších světových houslistů současnosti Frank Peter Zimmermann. „V Essenu je naším pravidelným a vždy vzácným hostem. Vystoupení na Pražském jaru bude vyvrcholením naší letošní spolupráce,“ zve na koncert Tomáš Netopil. Pražskému publiku je známý především jako šéfdirigent orchestru Národního divadla (2009–2012) a jeden ze dvou hlavních hostujících dirigentů České filharmonie, se kterou v roce 2018 zahajoval Pražské jaro. Od roku 2013 je uměleckým ředitelem opery a šéfdirigentem filharmonie v německém Essenu. V rámci desáté a poslední společné sezóny s tímto orchestrem poprvé vystoupí na Pražském jaru. „Essenská filharmonie má díky naší dlouholeté spolupráci, a myslím, že nejen díky ní, velmi hluboký a intenzivní vztah k české hudbě,“ říká Netopil. Během působení v Essenu s orchestrem nastudoval např. Řecké pašije, Její pastorkyni, Rusalku i symfonickou hudbu Josefa Suka, Karla Husy a Antonína Dvořáka.

Na pražskojarním koncertě Essenské filharmonie zazní Dvořákova Symfonie č. 5 a Houslový koncert Edwarda Elgara. Pátá symfonie patří k těm, které nám na repertoáru letošní sezóny chyběly. Jsem velmi rád, že může zaznít na Pražském jaru právě v našem provedení,“ dodává. Dílo má v tvorbě českého skladatele přelomové místo. Dovršuje sérii raných a ne ještě zcela vyhraněných symfonií a dokonalým propracováním formy stojí na počátku řady vrcholných symfonických děl. Její premiéra se konala roku 1897 v Praze pod taktovkou Adolfa Čecha. Když po devíti letech zazněla v Londýnském Crystal Palace podruhé, skladatel a hudební publicista Charles Barry Dvořákovi napsal: „Drahý příteli! Mám to potěšení, že jsem asi první, kdo Vám sděluje, že Vaše symfonie op. 76 byla včera nádherně provedena a velmi vřele přijata.(…) Poslední věta, aniž bych podceňoval ostatní, je velkou inspirací a je napsána v mistrovské formě.

Houslový koncert se vedle Koncertu pro violoncello a slavných variací Enigma řadí mezi největší díla Edwarda Elgara. „Jde o velmi náročnou kompozici nejenom pro sólistu, ale také pro orchestr, který v komplikované a husté orchestraci se sólistou vytváří homogenní tvar téměř hodinového díla,“ vysvětluje Netopil. Když na něm anglický skladatel pracoval sprvním sólistou Fritzem Kreislerem, kterému dílo věnoval, rakouský virtuos prý prohlásil: „Napsal jste nesmrtelné dílo.“ Špičkový německý houslista Frank Peter Zimmermann hraje na nástroj z roku 1711 z dílny legendárního cremonského mistra Antonia Stradivariho, dílo také provede s Tonhalle-Orchester Zürich a dirigentem Paavem Järvim.