Zpět na program

FOK, Popelka & Romberger

Program

  • Rafael Kubelík: Sekvence
  • Erich Wolfgang Korngold: Lieder des Abschieds op. 14
  • Vítězslav Novák: Pan op. 43

Interpreti

  • Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
  • Gerhild Romberger - alt
  • Petr Popelka - dirigent
450 - 900
29 5 2022
Neděle 20.00
Předpokládaný konec 21.30
Rozkvět Pražského jara

Obrovská hudební univerzalita

Během pouhých dvou sezon, pandemii navzdory, se Petr Popelka stal jedním z nejžádanějších dirigentů své generace. Dlouholetý kontrabasista proslulé Staatskapelle Dresden je v současné době šéfdirigentem Symfonického orchestru Norského rozhlasu, hlavním hostujícím dirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava a designovaným šéfdirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na svém prvním vystoupení na Pražském jaru bude spolupracovat se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK. Program koncertu přinese hudbu tří autorů, kteří vzešli z území dnešní České republiky. „Brněnský rodák Korngold je dnes ve světě známý především svou geniální filmovou hudbou, ale je autorem i skvělých skladeb určených pro koncertní pódia, jako jsou právě jeho Abschiedslieder,“ říká dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Ty zazpívá světoznámá mezzosopranistka Gerhild Romberger. „Velmi se těším na spolupráci s Petrem Popelkou, milým kolegou a hudebníkem, o kterém jsem toho slyšela tolik dobrého,“ říká k tomu sama sólistka. „Korngoldovy Abschiedslieder slibují okouzlující, intimní a současně melancholicky krásný večer – nemohu se dočkat!“ svěřuje se. Paní Romberger je, podle mého názoru, naprosto ideální interpretkou pro tuto hudbu,“ uvádí k chystané spolupráci Petr Popelka. „Poprvé jsem ji slyšel v Mahlerových písních s Marissem Jansonsem. Její výrazové možnosti a hlas jsou, myslím, jako stvořené pro Korngoldovu hudbu,“ uzavírá. Posluchači se dále mohou těšit na vhled do málo známého skladatelského odkazu Rafaela Kubelíka. „Jméno Kubelík je obrovský pojem v hudbě,“ říká Popelka. „Jan i Rafael byli světoví umělci. Rafael je jedním z mých muzikantských vzorů. Záměrně neříkám dirigentských – mám na mysli právě jeho obrovskou hudební universalitu.“ Celý večer vyvrcholí zřídka uváděnou básní v tónech Pan Vítězslava Nováka. „V Novákových skladbách – a v Panovi obzvlášť – je krása, která si zaslouží žít,“ vysvětluje svou volbu Popelka.

 

Nedají se z něj spustit oči

Petr Popelka (nar. 1986) se během několika let zařadil mezi nejinspirativnější mladé dirigenty nejen u nás, ale i v Evropě. Původně byl hráčem na kontrabas, v letech 2010–19 působil jako zástupce sólokontrabasisty Staatskapelle Dresden, kde měl možnost hrát pod vedením nejvýraznějších dirigentských osobností. V současné době je šéfdirigentem Symfonického orchestru Norského rozhlasu a hlavním hostující dirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Počínaje sezonou 2022/23 stane v čele Symfonického orchestru jako jeho šéfdirigent.  V probíhající sezoně hostuje např. u Staatskapelle Dresden, orchestru NDR Elbphilharmonie, Dánského národního symfonického orchestru, Symfonického orchestru Hessenského rozhlasu či v drážďanské Semperově opeře. Petr Popelka je držitelem Gstaad Menuhin Festival Academy’s Neeme Järvi Prize z roku 2017. Mezi jeho dirigentské mentory patřili především Alan Gilbert, Vladimir Kiradjiev, Jaap van Zweden a Peter Eötvös. Dirigentského umění Petra Popelky si cení i odborná kritika. Petr Veber jej v recenzi pro server Klasika Plus označil za „dirigentský úkaz“ a napsal o něm: „Umí s hráči komunikovat pohledem i gestem, neúnavně a neustále hudbu tvaruje a posunuje – a aniž by o to usiloval, krásně pomáhá v orientaci i naslouchajícímu publiku. Nedají se z něj spustit oči. Je mimořádně muzikální, gesty tvárně maluje, pečlivě nechává muzikanty vyhrávat sebemenší vzruchy a vzdechy, ukazuje a povzbuzuje, nebojí se naléhavě naklonit a nakročit. Až se jednou bezděky udiveně ohlédl, jak daleko za sebou najednou má své zábradlíčko…

Písňové recitály

Gerhild Romberger patří mezi nejvyhledávanější pěvkyně současnosti. Zaměřuje se na písňové recitály, její repertoár zahrnuje hlavní altové i mezzosopránové party v oratorní a koncertní literatuře od baroka přes klasicismus a romantismus až po 20. století. Významnou část v něm tvoří díla mj. Antonína Dvořáka. Zásadními momenty kariéry Gerhild Romberger byly v posledních letech koncerty s Manfredem Honeckem, který ji přizval k provedení Mahlerových symfonií a Beethovenovy Missy solemnis. Vystupovala s Berlínskou filharmonií pod vedením Gustava Dudamela, Losangeleskou filharmonií pod taktovkou Herberta Blomstedta a Lipským Gewandhausorchesterem s Riccardem Chaillym. K vrcholům aktuální sezony Gerhild Romberger patří písňový recitál s violistkou Tabeou Zimmermann v Berlínské filharmonii nebo role Erdy ve Wagnerově Zlatě Rýna v Amsterdamu a Kolíně nad Rýnem v nastudování Kenta Nagana. Gerhild Romberger se narodila v německém Emslandu. Zpěv vystudovala na Hochschule für Musik v Demotlu, kde je v současné době vyhledávanou pedagožkou.

Gerhild Romberger
FOK Brauner FOTO Petr Dyrc

Slovo k programu

Český dirigent Rafael Kubelík (1914–1996), syn houslového virtuosa Jana Kubelíka, stál u samotného zrodu Pražského jara, když inicioval jeho vznik a coby šéfdirigent České filharmonie dirigoval 11. května 1946 vůbec první koncert festivalu a 12. května s prvním českým orchestrem uvedl Smetanovu Mou vlast.

Poslechněte si ukázku z Novákovy symfonické básně Pan