Zpět na program

Gürzenich-Orchester Köln

Program

  • Leoš Janáček: Šumařovo dítě, balada pro orchestr
  • Paul Hindemith: Der Schwanendreher, koncert pro violu a orchestr
  • Richard Strauss: Život hrdiny, symfonická báseň op. 40

Interpreti

  • Gürzenich-Orchester Köln
  • François-Xavier Roth - dirigent
  • Tabea Zimmermann - viola

Cena

1200 - 2400

Datum konání

01 / 06 / 2022
Středa 20.00
Předpokládaný konec 22.00
Rozkvět Pražského jara

Janáček na počest hostitele

Gürzenich-Orchester z Kolína nad Rýnem má pozoruhodnou a slavnou historii. Premiéroval dvojkoncert Johannesa Brahmse, dvě symfonie Gustava Mahlera nebo symfonické básně Richarda Strausse. I dnes patří k nejlepším a vůbec nejzajímavějším orchestrům současnosti. Pod vedením svého šéfdirigenta Françoise-Xaviera Rotha se profiluje fascinující dramaturgií sahající od baroka až po současnost a spolupracuje s těmi nejlepšími sólisty, jako je třeba violistka Tabea Zimmermann. „Vědomí, že stál v Praze na dirigentském stupínku sám Paul Hindemith, je mi inspirací, když dnes dílo uvádím se svou uměleckou přítelkyní Tabeou Zimmermann,“ říká Roth. „Richarda Strausse má Gürzenich-Orchester ve své DNA, hudbu skvělého českého skladatele Leoše Janáčka jsme na program zařadili na počest našeho hostitele,“ uzavírá francouzský dirigent, který si na festivalu odbude český debut hned dvěma koncerty. Den před tímto vystoupením s německým tělesem stane v čele francouzského orchestru dobových nástrojů Les Siècles, který před bezmála dvaceti lety sám založil, aby představil program kombinující hudbu Césara Francka a Clauda Debussyho.

François Xavier Roth © Julien Mignot 2

“Special FX”

Francouzský dirigent François-Xavier Roth patří mezi nejvýraznější umělce své generace. „Kdyby ještě neměl přezdívku Special FX (pozn. redaktora: z anglického „zvláštní efekty“, přičemž zkratka FX odkazuje k dirigentovým iniciálám), rozhodně by si ji měl osvojit,“ napsal o něm pro deník The Times kritik Neil Fisher. „Jeho empatická muzikalita a cit pro barvu někdy vykouzlí tak překvapivé momenty, že sami hráči vypadají ohromeně.“ Syn respektovaného varhaníka Daniela Rotha, vyhledávaný pro své strhující charisma, invenční dramaturgii a do hloubky promyšlenou interpretaci, zavítá v rámci 77. ročníku Pražského jara do České republiky vůbec poprvé a vystoupí hned na dvou koncertech. Nejprve stane v čele orchestru dobových nástrojů Les Siècles v Dvořákově síni Rudolfina (31. 5.), následně pak povede Gürzenich-Orchester z Kolína nad Rýnem ve Smetanově síni Obecního domu (1. 6.).

Premiérovali Brahmse, Strausse i Mahlera

Díky průkopnickým interpretacím a inovativní dramaturgii patří Gürzenich-Orchester Köln se svými zhruba 130 členy k předním tělesům v Německu. Provozuje symfonickou i operní hudbu a od otevření Kolínské filharmonie v roce 1986 je jedním ze dvou rezidenčních orchestrů, které v ní působí. Každoročně nabízí přibližně padesát koncertů, které navštíví více než sto tisíc posluchačů.

Kořeny orchestru sahají do středověku k městským kapelám (tzv. Ratsmusik) a k prvním stálým souborům působícím při kolínské katedrále. Od roku 1857 orchestr koncertoval v koncertní síni Gürzenich, k jejímuž názvu se hlásí posud. Městským orchestrem je od roku 1888. Během své dlouhé historie vždy přitahoval pozornost vůdčích skladatelských a dirigentských osobností. Premiéry svých důležitých děl orchestru svěřili například Johannes Brahms (Dvojkoncert pro housle, violoncello a orchestr), Richard Strauss (Don Quijote, Enšpíglova šibalství) či Gustav Mahler (Symfonie č. 3 a 5). Tato tradice pokračuje i v současné době: v každé sezoně orchestr uvádí vždy několik světových premiér renomovaných soudobých skladatelů.

Vstřebávat hudbu celým tělem

Tabea Zimmermann patří k nejrespektovanějším současným umělcům. „Zvuk její violy je tak intenzivní a smyslný, že se jím jako posluchač cítíte téměř nasycený, jako byste celým tělem vstřebávali hudbu,“ napsal pro Hannoversche Allgemeine Zeitung Stefan Arndt. „Když Zimmermann hraje, posloucháte ji i svým žaludkem, prsty u nohou a vlasy.“ Držitelka Hudební ceny Ernsta von Siemense (2020), rezidenční sólistka orchestru Concertgebouw (2019/2020) a Berlínských filharmoniků (2020/2021) si udržuje standardně nejvyšší interpretační úroveň jako sólistka i jako komorní hráčka. Pravidelně spolupracuje s tělesy jako Orchestre de Paris, Londýnský symfonický orchestr, Izraelská nebo i Česká filharmonie. Premiérovala řadu děl soudobých skladatelů, která pro ni nezřídka byla napsána na míru. V roce 1994 poprvé provedla Sonátu pro sólovou violu Györgye Ligetiho. Z poslední doby lze připomenout premiéry skladeb jako Recitanto pro violu a orchestr Heinze Holligera, violový koncert Über die Linie IV Wolfganga Rihma, Monh Georgese Lentze, Notte di Pasqua Franka Michaela Beyera, Koncert pro dvě violy a orchestr Bruna Mantovaniho (spolu s Antoinem Tamestitem), violové koncerty Michaella Jarrella a Yorka Höllera či Rihmova Stabat Mater pro baryton a violu (s Christianem Gerhaherem), premiérovaná v roce 2020 na berlínském Musikfestu.

Komplet Hindemithových violových skladeb

V roce 2013 Tabea Zimmermann natočila pro Myrios Classics ceněný komplet Hindemithových violových skladeb (při příležitosti 50. výročí skladatelova úmrtí). Na úspěšné nahrávky sólových skladeb Maxe Regera a Johanna Sebastiana Bacha, za něž obdržela cenu Echo Klassik, navázala třemi alby natočenými s Kirillem Gersteinem a Thomasem Hoppem. Její diskografie čítá více než 50 CD pro vydavatelství jako Harmonia Mundi, EMI, Teldec nebo Deutsche Grammophon. Za svou uměleckou činnost získala řadu ocenění, mj. Záslužný řád Spolkové republiky Německo, hudební ceny Frankfurtskou, Hessenskou, Rheingauskou, Cenu Accademia Musicale Chigiana v Sieně, Cenu Paula Hindemitha v Hanau, roku 2017 byla na Mezinárodních cenách klasické hudby (ICMA) vyhlášena Umělcem roku. Od roku 2013 je členkou rady Hindemithovy nadace. V letech 2013–2020 předsedala radě Beethovenova domu v Bonnu, jejíž úsilí vyvrcholilo roku 2020 třítýdenním festivalem, který představil téměř celou Beethovenovu komorní tvorbu. Tabea Zimmermann studovala ve Freiburgu a Salcburku. Jako vítězka soutěže Maurice Vieuxe v Paříži (1983) obdržela violu zkonstruovanou Étiennem Vatelotem. Od roku 2019 hraje na nástroj, který pro ni vyrobil Patrick Robin. Od roku 1987 pravidelně vystupovala se svým manželem, dirigentem Davidem Shallonem, a to až do jeho smrti v roce 2000. Roku 2002 byla jmenována profesorkou na Vysoké hudební škole Hannse Eislera v Berlíně.

Guerzenichorchester 01holger Talinski

Slovo k programu

Program pražskojarního koncertu přinese baladu Šumařovo dítě Leoše Janáčka, symfonickou báseň Život hrdinův Richarda Strausse a violový koncert Der Schwanendreher Paula Hindemitha, pod jehož vedením skladba na Pražském jaru zazněla v roce 1961 zatím poprvé a naposledy.