Zpět na program

KLANGFORUM WIEN I.

Už potřetí se v holešovickém Centru současného umění DOX koná Prague Offspring, formát Pražského jara věnovaný tomu nejžhavějšímu ze současné hudby. Bude to naposledy, kdy se role rezidenčního souboru zhostí Klangforum Wien. Členové Klangfora Wien si fascinující virtuozitou, tónovou kulturou i naprostou oddaností nejnáročnější soudobé hudbě získali festivalové publikum.

Program

  • Rebecca Saunders: Fury II, koncert pro kontrabas a ansámbl
  • Enno Poppe: Speicher VI
  • Rebecca Saunders: to an utterance (study)
  • Rebecca Saunders: Scar

Interpreti

  • Klangforum Wien
  • Enno Poppe - dirigent
  • Joonas Ahonen - klavír
  • Evan Hulbert - kontrabas
Koupit vstupenky

Cena

600
31 5 2024
Pátek 20.00

Místo konání

V roce 2024 pod vedením dirigenta a skladatele Enna Poppeho ve světové premiéře zahrají pět nových děl, která čeští a slovenští skladatelé a skladatelky napsali na objednávku Pražského jara, připomenou finskou skladatelku Kaiju Saariaho, od jejíhož úmrtí 2. června uplyne přesně rok, a své nezměrné zkušenosti budou předávat mladým instrumentalistům a skladatelům na workshopech a mistrovských kurzech. Jako rezidenční skladatelka do Prahy přijede Rebecca Saunders, v Berlíně žijící britská autorka, která tvaruje zvuk jako sochařskou matérii. A dočkáme se také ukázky z tvorby Enna Poppeho.

„Jak proměnit prchavé chvění zvuku v něco hmatatelného a pevného, v něco, co září intenzivní, ohnivou barvou nebo oslňuje zvláštní světélkující temnotou? Abyste proměnili zvuk v sochu, potřebujete techniku alchymisty a představivost básníka,“ napsal o hudbě Rebeccy Saunders britský Guardian. Když v roce 2017 italský časopis Classic Voice uspořádal hlasování více než stovky expertů z celé Evropy o tom, kdo patří mezi nejdůležitější skladatele 21. století, Rebecca Saunders se dostala do první trojice (na prvním místě se umístil Georg Friedrich Haas, rezidenční skladatel v roce 2023).

První večer přinese českou premiéru hned tří jejích děl. Studii pro sólový klavír nazvanou to an utterance (study) napsala na počátku pandemie covidu-19 pro pianistu Joonase Ahonena. Následovat bude koncert pro kontrabas a instrumentální soubor nazvaný Fury II, za doprovodu svých kolegů vystoupí Evan Hulbert. „Fury znamená vztek. Výbuch vzteku. Pokus o uvolnění extrémní energie. Jediným nádechem,“ píše o skladbě Rebecca Saunders. „Zachycuje stav nebo kondici, inspirovanou pěti strunami kontrabasu, fascinaci hlubokými pulzujícími zvuky a širokými perkusivními možnostmi nástroje, výraznou fyzičnost hry na něj, ale také křehkost a jemnou expresivitu vysoké polohy.“ Večer vyvrcholí provedením skladby nazvané Scar. Její název – Jizva – slouží současně jako metafora, přibližující skladatelčinu fascinaci zvukem: „Ticho je plátno, na němž váha zvuku zanechá svou stopu. Ve skladbě Scar zvuk trhá povrch ticha, odlupuje kůži, přibližuje se a padá do podsvětí. Hledá skryté ležící uvnitř.“