Zpět na program

Martin Daněk

Program

  • François Couperin: Concerts royaux: Concert I.
  • Thomas Adès: Sonata da caccia
  • Jean-Philippe Rameau: Piecès de clavecin en concert: Concert V.
  • Henri Dutilleux: Les Citations

Interpreti

  • Martin Daněk - hoboj
  • Monika Knoblochová - cembalo
  • Ondřej Vrabec - lesní roh
  • Melusine de Pas - viola da gamba
  • Gyu Jin Lee - bicí nástroje
  • Todor Marković - kontrabas
500
21 5 2022
Sobota 17.00
Předpokládaný konec 18.10
Rozkvět Pražského jara

Hrát doma je výjimečné

Český hobojista Martin Daněk (*1989) se stal vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2019. Vedle cen finančních je odměnou možná nejcennější nabídka vystoupení na festivalu. „Již delší dobu žiji v zahraničí a zahrát si doma je pro mne vždy výjimečné,“ svěřuje se Daněk. „Obzvláště pak, když se jedná o festival Pražské jaro, jehož slavnostní atmosféru si pamatuji již od malička. Složení nástrojů i skladeb na tomto koncertě bude neobvyklé, a proto to bude jistě nevšední zážitek jak pro posluchače, tak i pro hráče.“ Daněk je absolventem prestižní Vysoké hudební školy Hannse Eislera v Berlíně, kde studoval pod vedením Dominika Wollenwebera a Jonathana Kellyho (oba jsou členové Berlínských filharmoniků). Pod vedením slavného Jeana-Louise Capezzaliho studoval také ve švýcarském Lausanne. Své první vzdělání získal na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením, kde jeho kantory na hoboj byli Markéta Tichá, Pavel Tylšar a Jana Brožková.

Člen orchestru Curyšské opery

Již během studií se zúčastnil mnohých turné jako první hobojista s mládežnickým orchestrem Gustava Mahlera a vystoupil tak na předních světových pódiích (BBC Proms London, Concertgebouw Amsterdam, Salzburger Festspiele, Carnegie Hall v New Yorku). Mezi lety 2014–2016 byl členem Orchestrální akademie orchestru Curyšské opery, následně působil jako sólohobojista v řadě orchestrů, mj. Bergen Philharmonic či Symfonickém orchestru Finského rozhlasu. Po ročním angažmá v Basilejském symfonickém orchestru se stal v roce 2019 členem Lucernského symfonického orchestru. Od září 2020 je členem orchestru Curyšské opery vedeného světoznámým dirigentem Fabiem Luisim, kterého na postu šéfdirigenta v roce 2021 vystřídá další dirigentská osobnost, Gianandrea Noseda. Doposud se profesně setkal s dirigenty, jako jsou sir Colin Davis, sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt nebo Christoph Eschenbach.

Znamenitý program

Pro svůj pražskojarní recitál připravil skutečně znamenitý program. Dramaturgie kombinuje hudbu francouzských barokních mistrů s tvorbou moderních autorů, kteří se starší hudbou pracují. „Propojení hudby napříč časem, jak tomu bude i na našem koncertě, mě fascinuje a dokládá to, jak nadčasová hudba je,“ vysvětluje hobojista. „Francouzská hudba mě velice inspiruje, obzvláště ta barokní. Asi je něco na tom, že hoboj, tak jak ho dnes známe, pochází právě z Francie – jeho zvuk se k této hudbě tolik hodí,“ dodává. Vztah Thomase Adèse k tvorbě Françoise Couperina dokládá nejen několik nesmírně originálních úprav, ale i Sonata da caccia, pro kterou zvolil kombinaci hoboje, lesního rohu a cembala, tedy obsazení, pro které Debussy plánoval jednu ze svých posledních sonát. „Skladbu si lze představit jako poctu Debussymu a Couperinovi, podobně jako druhý jmenovaný napsal Apoteózu Corelliho nebo Apoteózu Lullyho,“ prohlásil Adès. Henri Dutilleux se zase skrze osobnost předčasně zesnulého varhaníka a skladatele Jehana Alaina vrací až k hudbě renesančního mistra Clémenta Janequina. „Způsob, jakým dokáží Dutilleux či Adés čerpat z tvorby skladatelů jiných epoch, je opravdu pozoruhodný,“ uzavírá Daněk.