Zpět na program

ORCHESTRA DI SANTA CECILIA & HRŮŠA

Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia z Říma se po pěti letech vrací na Pražské jaro. Tentokrát vystoupí pod vedením nejuznávanějšího českého dirigenta současnosti Jakuba Hrůši, který je držitelem prestižní pozice hlavního hostujícího dirigenta orchestru italské metropole. „Budeme svědky zvláštního propojení kultur,“ avizuje Hrůša. „V etapě první poloviny 20. století se velcí evropští skladatelé stěhovali do Ameriky, aby tam našli útočiště a místo ke klidné a úspěšné tvorbě, jež jim z toho či onoho důvodu rodný kontinent nedokázal nabídnout. Gershwin naopak čerpal inspiraci v Evropě (ve Francii) – a vybaven pak znalostí jejích nejlepších tradic se ve své vlasti stal zakladatelem svěží a autentické americké hudby. V tomto krásném programu tedy propojujeme Čechy, Itálii, Rusko, Francii a Spojené státy americké.“

Program

  • Bohuslav Martinů: Fresky Piera della Francesca H 352
  • George Gershwin: Koncert pro klavír a orchestr F dur
  • Sergej Rachmaninov: Symfonické tance pro velký orchestr op. 45

Interpreti

  • Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia Roma
  • Jakub Hrůša - dirigent
  • Kirill Gerstein - klavír
950 - 3100
18 5 2024
Sobota 20.00

Když v roce 2019 Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia vystoupil na Pražském jaru naposledy, jednalo se o hudební událost prvního řádu. Pod vedením šéfdirigenta Antonia Pappana orchestr předvedl strhující výkon. K interpretaci patřila nejen až neuvěřitelně dokonalá virtuozita a souhra jednotlivců a skupin, ale také pozorné nasazování frází, odhalení motivů a protihlasů ve struktuře díla, úžasné vpády tutti orchestru, ale ještě úžasnější sóla,“ napsal tehdy pro portál KlasikaPlus Petr Veber. Už od svého vzniku na počátku 20. století orchestr spolupracuje s těmi největšími hudebními osobnostmi. Řídili jej např. Gustav Mahler, Claude Debussy, Igor Stravinskij, Arturo Toscanini, Herbert von Karajan
či Claudio Abbado, čestným prezidentem tělesa byl v 80. letech Leonard Bernstein. Od příští sezony bude hudebním ředitelem orchestru britský dirigent Daniel Harding.

Roma, Auditorium Parco della Musica 28 10 2014. Inaugurazione Stagione di Musica Sinfonica. Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Coro di Voci Bianche, Antonio Pappano direttore, Evgenij Kissin pianoforte, Ciro Visco maestro del Coro. ©Musacchio & Ianniello ******************************************************* NB la presente foto puo’ essere utilizzata esclusivamente per l’avvenimento in oggetto o per pubblicazioni riguardanti l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia *******************************************************

Jakub Hrůša zastává post hlavního hostujícího dirigenta orchestru od roku 2021. Je rovněž šéfdirigentem Bamberských symfoniků, se kterými v roce 2019 zahajoval Pražské jaro,
a hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie. Pravidelně řídí nejlepší světové orchestry včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, je také držitelem mnoha prestižních cen. Naposledy v kategorii Dirigent roku Opus Klassik za nahrávku děl Hanse Rotta, Gustava Mahlera a Antona Brucknera, která vyšla u labelu Deutsche Grammophon.

„Od okamžiku, kdy se vyjevilo, že budu moci přijet na Pražské jaro jako titulární dirigent Akademie svaté Cecilie, jsem si přál propojit italské a české kulturní tradice,“ říká Hrůša
o koncepci programu. „Přivezeme Fresky Piera della Francesca od Bohuslava Martinů – kompozici českého skladatele, která se inspirovala výtvarným uměním v Arezzu. Program doplňuje poslední dílo dalšího velkého slovanského skladatele-emigranta, Sergeje Rachmaninova: jeho Symfonické tance, jeho labutí píseň. Jak Martinů, tak Rachmaninov působili v klíčových obdobích svých životů ve Spojených státech. Odtamtud pochází také George Gershwin, jehož Concerto in F přednese můj dlouholetý pódiový partner Kirill Gerstein, v USA často činný.

 

V Berlíně žijící klavírista se řadí mezi nejoceňovanější umělce současnosti. „Gersteinova hra jde přímo od srdce, není sentimentální, ale plná citu,“ napsal kritik Patrick Rucker pro časopis Gramophone v recenzi na jeho nahrávku Gershwinova koncertu. „Směs hédonismu
a naděje na okraji propasti je trefou do černého ve zprostředkování jedinečné doby 20. a 30. let 20. století. A pokud vás mozartovská grácie a elegance poslední věty nechytne za srdce, měli byste navštívit kardiologa,“
uzavírá s nadsázkou.

Kirill Gerstein Pianist 2018 Photo: Marco Borggreve