Orchestre de Paris, Thomas Hengelbrock & Kate Lindsey
Zpět na program

Orchestre de Paris, Thomas Hengelbrock & Kate Lindsey

Canteloube / Ravel / Musorgskij/Ravel

Program

  • Maurice Ravel: Dafnis a Chloé, suita z baletu č. 2
  • Josef Suk: Melodie
  • Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy (Kartinky)

Interpreti

  • Thomas Hengelbrock
  • Kate Lindsey
  • Orchestre de Paris
400 - 3700
31 5 2017
Středa 20.00
Obecní dům – Smetanova síň

 

Program koncertu Orchestre de Paris rámuje osobnost francouzského skladatele Maurice Ravela (1875–1937). Dramatický příběh lásky pastýřské dvojice Dafnis a Chloé, jíž ke štěstí dopomůže mýtický bůh Pan, měl v baletní podobě premiéru roku 1912. U Ravela si jej tehdy objednal slavný ruský impresário Sergej Ďagilev, který se do dějin hudby zapsal i v souvislosti se Stravinského skandální premiérou Svěcení jara (k té došlo ale až roku následujícího). Ravel toužil, aby hudba Dafnise a Chloé žila i za hranicemi divadelních zdí. Díky suitě, kterou sestavil, se tak i na koncertních pódiích můžeme nechat okouzlovat jeho nápaditou instrumentací a zářivě barevnými harmoniemi.

Ve výběru z Canteloubeho slavných Písní z Auvergne se představí americká mezzosopranistka Kate Lindsey, která je širšímu publiku známá především z živých přenosů představení Metropolitní opery v New Yorku. Francouzský skladatel, muzikolog a přední znalec francouzského folklóru Joseph Canteloube (1879–1957) v této pětidílné sbírce, na níž pracoval mezi léty 1923 až 1930, čerpal ze své bohaté sběratelské činnosti, jíž se věnoval po celý svůj život. Písně překvapí bohatou instrumentací a neobvyklými harmoniemi, jimiž chtěl autor vykreslit bohatou atmosféru venkova. Zajímavostí je, že texty Canteloube zaznamenával v okcitánském dialektu (langue dʼoc).

Večer uzavřou proslulé Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského (1839–1881), které z původně klavírní skladby geniálně instrumentoval právě Maurice Ravel. Musorgského ke kompozici vedl zážitek z retrospektivní výstavy jeho blízkého přítele Viktora Alexandroviče Hartmanna. Deset miniatur – jednotlivých obrazů – spojuje motiv Promenády. Dirigentem koncertu je skvělý Thomas Hengelbrock, který si festivalové ovace získal zahajovacím koncertem Pražského jara v roce 2015.

„Bez ohledu na žánr je její intepretace vždy skvěle promyšlená a spontánní…“ (Washington Post)

Americká mezzosopranistka Kate Lindsey je absolventkou Indiana University a tříletého Lindemann Young Artist Development Program Metropolitní opery, v níž debutovala v roce 2005 rolí Javotte (Manon). Mezi její další role patří Angelina (Popelka), Cherubino (Figarova svatba) či Sesto (La Clemenza di Tito), které spolu s dalšími ztvárnila na předních světových pódiích (Royal Opera House Covent Garden, Bayerische Staatsoper, Los Angeles Opera). Jako vyhledávaná koncertní pěvkyně vystupovala s New York Philharmonic, Cleveland Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam a řadou dalších.

„Hengelbrock dirigoval noblesním, elegantním způsobem – bylo doslova potěšením poslouchat různě barevné zvukové světy, které vytáhl z orchestru.“ (Regionews.at)

Německý dirigent Thomas Hengelbrock začínal jako asistent Antala Doratiho, Witolda Lutoslavského a Mauricia Kagela, kteří v něm již od počátku jeho kariéry formovali zájem o soudobou hudbu. Současný šéfdirigent NDR Elbphilharmonie Orchester, ředitel Balthasar-Neumann-Ensemble a „Chef associé“ Orchestre de Paris pravidelně hostuje u předních evropských orchestrů (Vídeňská filharmonie, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam) a spolupracuje se známými pěveckými osobnostmi (Plácido Domingo, Cecilia Bartoli, Anna Netrebko). Je uznávaným odborníkem na poli tzv. autentické interpretace staré hudby.

Orchestre de Paris evropským turné v roce 2017 oslavuje 50. výročí svého založení. U zrodu orchestru stál roku 1967 legendární dirigent Charles Munch. V jeho čele pak stanuly takové osobnosti, jakými byli Herbert von Karajan, sir Georg Solti, Daniel Barenboim či Semjon Byčkov. Právě dva posledně jmenovaní řídili orchestr při jeho koncertech na Pražském jaru v letech 1986 a 1998. V probíhající sezóně byl šéfdirigentem jmenován Daniel Harding, který vystřídal Paavo Järviho. Ten těleso vedl v letech 2010–2016 a právě pod jeho vedením byl v lednu roku 2015 slavnostně otevřen moderní sál Pařížské filharmonie, jehož architektem byl Jean Nouvel. Sál se stal domovskou scénou Orchestre de Paris, ročně v něm odehraje přes sto koncertů.


Cestujte na Pražské jaro vlakem Českých drah a získejte 50 % slevu na jízdném!
Více informací o projektu VLAK+ Pražské jaro