Krásné melodie i živé taneční rytmy Karibiku. To bude koncert Symfonického orchestru FOK pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera. Zazní na něm díla amerických velikánů George Gershwina a Leonarda Bernsteina spolu s hudbou brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda, který našel ve Spojených státech druhý domov. Jeho romantický houslový koncert – závan „starého světa“ – zahraje špičková německá houslistka Caroline Widmann.
„Carolin Widmann je úžasně jistá a poetická sólistka, která si dává záležet i na těch nejmenších, zdánlivě bezvýznamných detailech,“ napsal o houslistce britský The Guardian. V jejím repertoáru se snoubí tvorba klasiků s hudbou současných autorů, kteří své skladby často píší přímo pro ni. „Člověk může porozumět starému, jen když pochopí nové, a naopak,“ vysvětluje umělkyně. Vystupuje s těmi nejlepšími světovými orchestry, včetně Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Orchestre de Paris či BBC Symphony Orchestra, a dirigenty jako sir Simon Rattle, Riccardo Chailly či Daniel Harding. Nedávno debutovala s Los Angeles Philharmonic a finským dirigentem Essa-Pekka Salonenem, v letošní sezoně ji čeká návrat k Berlínským filharmonikům, se kterými uvede houslový koncert svého bratra, skladatele, klarinetisty a dirigenta Jörga Widmanna, jenž byl rezidenčním umělcem Pražského jara v roce 2021.
Erich Wolfgang Korngold byl zázračné dítě, svou ranou tvorbou ohromil Gustava Mahlera a Richarda Strausse. Ve 30. letech odešel do Spojených států, kde se stal jedním ze zakladatelů hollywoodské filmové hudby, jak ji dnes známe, a stal se prvním skladatelem, který získal Oscara. V Americe napsal také svůj Koncert pro housle a orchestr D dur. Virtuózní skladba vyniká především bohatou melodikou. Sám autor k tomu napsal, že koncert byl „míněn spíše pro Carusa než Paganiniho“.
George Gershwin složil Kubánskou předehru pod dojmem své návštěvy Havany. Svižná předehra nabitá rytmy a nástroji typickými pro tradiční kubánskou hudbu se původně jmenovala Rumba. Pod tímto názvem zazněla v roce 1932 ve světové premiéře na dnes už neexistujícím newyorském Lewisohnově stadionu před neuvěřitelnými osmnácti tisící posluchači.
Inspirace hudbou Karibiku je zřejmá i v geniálním muzikálu West Side Story, snad nejproslulejším díle dirigenta, skladatele a popularizátora klasické hudby Leonarda Bernsteina. Příběh inspirovaný Shakesperovou hrou Romeo a Julie popisuje milostný vztah zasazený do prostředí soupeřících gangů, z nichž jeden tvoří imigranti z Portorika. Symfonické tance z muzikálu přetékají melodickými nápady, živými rytmy a vynikají posluchačsky atraktivní instrumentací, které dominují žestě, saxofony a celá plejáda latinskoamerických bicích nástrojů.