Zpět na program

West-Eastern Divan Orchestra

Program

  • Bedřich Smetana: Má vlast

Interpreti

  • West-Eastern Divan Orchestra
  • Daniel Barenboim - dirigent

Cena

1600 - 3500

Datum konání

13 / 05 / 2022
Pátek 20.00
Předpokládaný konec 21.40
Koncert nemá přestávku
Premium vstupenky

Má vlast opět v rukou Daniela Barenboima

„Mou vlast považuji za jedno z nejvýznamnějších děl 19. století, proto mám obrovskou radost, že se k němu vracím,“ prohlašuje Daniel Barenboim, legendární klavírista a dirigent, který v roce 2022 oslaví osmdesáté narozeniny. 77. ročník Pražského jara zahájí v čele West-Eastern Divan Orchestra, jedinečného tělesa, které založil spolu s palestinsko-americkým akademikem Edwardem Saidem, aby prostřednictvím hudby a společného soužití podpořili dialog mezi různými kulturami Blízkého východu.  

Nebude to ovšem poprvé, kdy Barenboim Pražské jaro Mou vlastí Bedřicha Smetany zahájí. V roce 2017 ji na přelomovém zahajovacím koncertě uvedl s Vídeňskými filharmoniky, se kterými ji v rámci evropského turné dirigoval také ve Vídni, Linci, Mnichově a Paříži. „Máme velikou radost, že si Daniel Barenboim vzal erbovní dílo Pražského jara za své a propaguje ho po celém světě,“ uvádí ředitel Pražského jara Roman Bělor.  „Nenapadá mě silnější symbolika než provedení tohoto mistrovského díla s orchestrem tvořeným hudebníky z Izraele, Palestiny a dalších arabských zemí,“ říká k zahájení s West-Eastern Divan Orchestra sám dirigent. „Pojmy ‚domov’ a ‚vlast’ pro ně mají obrovský význam, pro každého jiným způsobem,“ dodává. 

„Osudy Izraelců a Palestinců jsou nerozlučně spjaty“

West-Eastern Divan Orchestra, těleso pojmenované po básnické sbírce Západovýchodní díván J. W. Goetheho, není obyčejným orchestrem mladých. Vzniklo v roce 1999 jako svého druhu společenský postoj. Idea palestinsko-amerického akademika a vlivného intelektuála Edwarda Saida (1935–2003) a jeho přítele Daniela Barenboima byla taková, že nemohou-li se na Blízkém východě spolu domluvit politici, dokáže komunikaci mezi stranami na opačné straně barikády zprostředkovat hudba coby univerzální jazyk. Jediný politický názor, ke kterému se svou aktivitou orchestr oficiálně hlásí je, že „neexistuje vojenské řešení arabsko-izraelského konfliktu a osudy Izraelců a Palestinců jsou nerozlučně spjaty. Hudba každému jednotlivci zajisté právo a povinnost se plně vyjádřit, zatímco naslouchá svému sousedovi,“ jak uvádí na svých webových stránkách.

Projekt proti nevědomosti

Dnes tak v orchestru společně studují partitury a pod jednou vlajkou ze sebe vydávají to nejlepší hudebníci z Izraele, Palestiny, ale také Egypta, Íránu, Jordánska, Libanonu, Sýrie i Španělska nebo Turecka. Není divu, že byl orchestr v roce 2016 OSN jmenován „světovým vyslancem kulturního porozumění“. Zakladatel a dirigent orchestru Daniel Barenboim ovšem zdůrazňuje, že představa hudby přinášející mír je poněkud idealistická. „Divan není příběhem o lásce, není ani příběhem o míru,“ prohlásil. „Velmi lichotivě se o něm mluví jako o mírovém projektu. Ale ani tím není. Mír nezajistíte, ať budete hrát dobře nebo špatně. Divan byl založen jako projekt proti nevědomosti (…) Chci vytvořit platformu, kde spolu lidé nemusejí souhlasit, ale nesáhnou proto po zbrani.“

První zkoušky orchestru se konaly ve Výmaru a Chicagu, dnes orchestr sídlí ve španělské Seville, kde jej podporuje regionální andaluská vláda. Hudebníci se zde obvykle sjíždí každé léto, než vyrazí na turné. Orchestr hrál například před papežem Benediktem XIV., v sídle OSN, na londýnských BBC Proms uvedl komplet Beethovenových symfonií. I když vystupuje na těch nejprestižnějších adresách včetně Berlínské filharmonie, vídeňského Musikvereinu či newyorské Carnegie Hall, jedním z hlavních cílů orchestru je vystupovat v zemích, odkud pocházejí jeho členové. Obtížně myslitelné přání se postupně začalo naplňovat, když West-Eastern Divan koncertoval v marockém Rabatu, katarském městě Dauhá nebo Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech. Přelomovým se stal koncert v Rámaláhu na Západním břehu Jordánu. Po neuvěřitelných organizačních peripetiích se vystoupení s Mozartovou Koncertantní symfonií, Beethovenovou Osudovou a variacemi Enigma Edwarda Elgara nakonec stalo senzací. Činnost orchestru je zachycena ve filmovém dokumentu Knowledge is the Beginning, za nějž jeho režisér Paul Smaczny obdržel cenu Emmy.

Rafael Kubelík vzorem

Že cyklu symfonických básní Bedřicha Smetany mohou porozumět nejen Češi, ale i zahraniční hudebníci, není třeba dokazovat. Vypovídá o tom množství vynikajících provedení mezinárodních těles a dirigentů. Sám Daniel Barenboim (nar. 1942) se s Mou vlastí seznámil díky zakladateli Pražského jara, dirigentu Rafaelu Kubelíkovi. „Jeho interpretace pro mě zůstává vzorem dodnes,“ přiznává. Že sám patří mezi velké milovníky díla, nedokládají jen jeho slova, ale i činy. Smetanův cyklus symfonických básní opakovaně nedirigoval jen s Vídeňskými filharmoniky, ale také se orchestry Staatskapelle Berlin a Chicago Symphony, vydal jej také na CD. Provedení díla na zahajovacím koncertu Pražského jara v roce 2017 se stalo prvořadou událostí a jedním z pilířů v historii festivalu. V recenzi pro časopis Harmonie nazvané „Mezinárodní Vlast, která vstoupí do dějin“ Petr Veber napsal, že „Barenboimovo pojetí bylo hudebně autoritativní – pečeť osobnosti, která nehledá, ale ví, která neváhá, ale naplno a bezpečně cítí. Vklad dirigenta, který skvěle a přirozeně komunikuje s hráči, který nenápadně vede a který nediriguje na efekt.“ U příležitosti koncertu také vznikl unikátní dokument režiséra Martina Suchánka nazvaný Barenboim: Smetana – Má vlast.

Poprvé v roce 1966

Daniel Barenboim se narodil v Buenos Aires, odkud se ještě jako chlapec s rodiči odstěhoval do Izraele. Od dětství rozvíjel talent pro hru na klavír i dirigování. Když v roce 1954 zahrál dirigentu Wilhelmu Furtwänglerovi, ten už tehdy prohlásil, že „jedenáctiletý Daniel Barenboim je fenoménem“. Dodnes vede paralelně dráhu dirigenta a klavíristy – sólové recitály střídá angažmá dirigenta, vystupuje jako sólista s orchestry a někdy také od klavíru diriguje. Během dlouhé kariéry pravidelně hostoval u Vídeňských i Berlínských filharmoniků, zastával funkci šéfdirigenta Orchestre de Paris (1975–1989) a byl hudebním ředitelem Chicago Symphony (1991–2006). Od roku 1992 je generálním hudebním ředitelem berlínské Staatsoper Unter den Linden, Staatskapelle Berlin si jej v roce 2000 zvolila za svého doživotního šéfdirigenta. Na Pražském jaru vystoupil poprvé v roce 1966, když od klavíru řídil Anglický komorní orchestr. Od té doby se na festival pravidelně vrací.

Poslechněte si ukázku z legendárního koncertu v Rámaláhu

Podívejte se na koncert West-Eastern Divan Orchestra na Salzburském festivalu