Pocta geniální renesanční osobnosti

V sobotu 15. května na Pražské jaro zavítá belgický Huelgas Ensemble, jenž patří více než čtyřicet let k nejznámějším souborům specializujícím se na hudbu evropské středověké a renesanční polyfonie. Podá souhrnné svědectví o všestrannosti a virtuozitě Josquina Despreze. „Ač patří Desprez mezi nejvýznamnější a vůbec nejzajímavější renesanční skladatele, jeho hudba zní v Praze poměrně zřídka. Jsme proto velice rádi, že u příležitosti 500 let od jeho úmrtí připravil speciálně pro Pražské jaro Huelgas Ensemble, jeden z nejlepších vokálních souborů svého druhu, program věnovaný jeho tvorbě,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík.

 

Soubor, který Paul Van Nevel založil v roce 1971 na Schole Cantorum ve švýcarské Basileji, své jméno odvozuje od slavného středověkého liturgického kodexu ze španělského cisterciáckého kláštera Las Huelgas, je dlouhodobě znám jako průkopník v oblasti provádění evropské středověké a renesanční polyfonie. Toto postavení si právem zaslouží, jelikož jeho umělecký vedoucí své poznatky čerpá nejen z čistě hudebních zdrojů, ale zkoumá i dobovou literaturu, rétoriku či výslovnost. S dokonalou znalostí dobového kontextu tak dává nově ožít neprávem zapomenutým uměleckým dílům. Díky svému skvělému renomé je stále více vyhledáván současnými skladateli, kteří skládají zbrusu nová díla „ušitá“ speciálně na míru potřebám souboru.

 

Sám Paul Van Nevel je držitelem četných uměleckých cen a vyznamenání a své vědomosti dále předává posluchačům amsterodamské konzervatoře, hanoverské Musikhochschule a ženevského Centra staré hudby. Kromě jiného též umělecky vedl světoznámé Collegium Vocale Gent a Nizozemský komorní sbor, napsal monografie o skladatelích Johannesu Ciconiovi a Nicolasu Gombertovi a vydává moderní edice renesanční hudby v německém nakladatelství Bärenreiter. Pozornost kritiky též přitáhla jeho zajímavá kniha Landscape of the Polyphonists: the World of the Franco-Flemish School 14001600, ve které odvozuje vznik složitých a melancholických děl franko-vlámské hudební školy od rázu tamní krajiny, jež vyniká klidem, opuštěností a zvláštní zádumčivostí. Kromě hudebních publikací je Van Nevel též autorem knihy o portugalském Lisabonu, ve které popisuje svůj třicetiletý vztah k tomuto městu, a je rovněž znám jako vášnivý milovník doutníků.