Pražské jaro na obrazovkách ČT art

Kulturní program ČT art nabídne tři vybrané koncerty, koncertní dění zmapuje také tradiční pořad Echo Pražského jara a letošnímu netradičnímu ročníku se bude věnovat i ArtZóna Speciál. Festivalovými večery diváky provede Ondřej Havelka.

„Nikoho by nenapadlo, jak výrazně se změní podoba Pražského jara. Těší mě, že i přesto můžeme pětasedmdesátý ročník tohoto mezinárodně proslulého festivalu přiblížit našim divákům,“ říká výkonný ředitel ČT art Tomáš Motl. „Ve vysílání Artu najdou své místo hned tři přímé přenosy. Nejen závěrečný koncert, ale například i třetí pokračování úspěšné benefice s Českou filharmonií. Nabídneme rovněž unikátní procházku historií úvodních koncertů, odvysíláme záznam sestavený z jejich šesti historických provedení.“

Už tradičně se během festivalu o slovo přihlásí pořad Echo Pražského jara. Diváci uvidí vždy týdenní sestřih. První díl letošního ročníku bude na obrazovkách k vidění v neděli 10. května a zaměří se na osobnost skladatele Bedřicha Smetany. Hned následující den odvysílá ČT art sestřih významných provedení Smetanovy Mé vlasti, včetně Vyšehradu z roku 1968, kdy dirigoval Českou filharmonii Karel Ančerl, Šárky dirigované v roce 1990 Rafaelem Kubelíkem, básně Tábor pod vedením Jiřího Bělohlávka i závěrečné básně Blaník pod taktovkou Daniela Barenboima a v provedení Vídeňských filharmoniků.

V sobotu 23. května se fanoušci klasické hudby mohou těšit na přímý přenos z pražského Rudolfina – Česká filharmonie vystoupí pod vedením dirigenta Tomáše Netopila. Spojení dvou výrazných hudebních osobností přinese přímý přenos 29. května, kdy se na pódiu potkají cembalista Mahan Esfahani a dirigent Jiří Rožeň, který bude stát v čele PKF – Prague Philharmonia.

Závěrečný koncert Pražského jara se uskuteční 4. června od 20 hodin v Rudolfinu. Na programu jsou dva pozdní Beethovenovy kvartety v úpravě pro smyčcový orchestr. „Je to mimořádný počin podnícený mimořádnou celospolečenskou situací, nicméně i ten má v dějinách precedens. Pevně věřím, že metafyzická hudba pozdního Beethovena přinese působivý závěr festivalu konaného ve výjimečně složité době,“ uzavírá dramaturg festivalu Josef Třeštík.