Pražské jaro podporuje budoucnost české hudby

Na své druhé tiskové konferenci, která proběhla 18. března, představil Mezinárodní hudební festival Pražské jaro projekty, jež se soustředí na budoucnost české hudby, ať již na poli interpretačním či skladatelském. Jedním z cílů festivalu je vytvářet koncertní příležitosti pro mladé sólisty a soubory, rozvíjet mladé talenty prostřednictvím mistrovských kurzů a být zadavatelem nových děl českých a slovenských skladatelů, včetně jejich následné realizace špičkovými světovými ansámbly. Jubilejní 80. ročník nabídne deset světových premiér, z toho devět na objednávku Pražského jara. Většina z nich bude uvedena v rámci projektu Prague Offspring, jehož rezidenčním ansámblem se na tři roky stává Ensemble Modern, jeden z nejlepších světových souborů v interpretaci soudobé hudby.

Projekt věnovaný soudobé hudbě Prague Offspring je nedílnou součástí festivalu od roku 2022. „Za tu dobu jsme iniciovali vznik 34 nových skladeb,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík. „V loňském roce skončila úspěšná tříletá rezidence Klangforum Wien, letos začínáme novou, rovněž tříletou kapitolu Prague Offspring s renomovaným německým souborem Ensemble Modern,“ dodává. Ensemble Modern vznikl v roce 1980, v letošním roce tedy slaví 45 let své existence. Za tu dobu úzce spolupracoval s bezpočtem vynikajících skladatelů, mezi jinými s György Ligetim, Wolfgangem Rihmem, Helmutem Lachenmannem, Stevem Reichem, Heinerem Goebbelsem, Unsuk Chin nebo rezidenčním skladatelem Prague Offspring 2025, sirem Georgem Benjaminem. Mezi průlomové projekty Ensemble Modern patřila také spolupráce s Frankem Zappou na albu Yellow Shark v roce 1992.

Aktuálně vznikají na objednávku Pražského jara pro Ensemble Modern tři kompozice v rámci tzv. Reading Lessons a pět nových skladeb, které budou premiérovány na koncertech Prague Offspring 2025. Skladatelé, kteří byli osloveni ke spolupráci, jsou Pavel Šabacký, Haštal Hapka, Jan Ryant Dřízal, Barbora Tomášková a Slavomír Hořínka, který pro Prague Offspring napsal půlhodinovou kompozici Zrno, plevy a oheň, inspirovanou myšlenkami Teilharda de Chardin a biblickými podobenstvími o křtu ohněm Ducha svatého.

Přehled světových premiér na PJ2025

Slavomír Hořínka: Zrno, plevy a oheň (objednávka PJ)
Haštal Hapka: A Lay in the Dive (objednávka PJ)
Jan Ryant Dřízal: Morphing Amadeus (objednávka PJ)
Barbora Tomášková: Pulsum Noctis (objednávka PJ)
Pavel Šabacký: Awakening (objednávka PJ)
Petr Wajsar: skladba pro závěrečný koncert projektu SpringTEEN (objednávka PJ)
Beata Hlavenková: Emilyno jaro, skladba pro dechovou a pěveckou sekci studentů Akademie MenART (objednávka PJ)
Jan Klusák: Jen tak pro sebe na hoboj (objednávka PJ)
Pavel Zemek-Novák: Sonáta pro sólové violoncello č. 5 „Frammenti e Canto“ (objednávka PJ)
Jindřich Feld: Čtyři písničky o štěstí

Debut Pražského jara

Jednou z nejsledovanějších událostí festivalu je tradičně dirigentský Debut Pražského jara, který se letos uskuteční již po dvanácté. V roce 2014 inicioval vznik tohoto projektu Jiří Bělohlávek. V historii se v něm představili dnes etablovaní dirigenti jako Jiří Rožeň, Marek Šedivý nebo Alena Hron. „Debut na Pražském jaru je pro každého dirigenta naprosto zásadním odrazovým můstkem,“ říká letošní debutant, pětadvacetiletý Jan Sedláček. „Tohoto nadaného českého dirigenta sledujeme již od jeho vítězství v dirigentské soutěži Karlovarského symfonického orchestru v roce 2024. Loni na festivalu asistoval Jakubovi Hrůšovi při nastudování Smetanovy Libuše, v létě se zúčastnil Akademie Paava Järviho, letos v únoru neváhal odletět do Filadelfie, aby zde týden studoval repertoár na Pražské jaro s dirigentem a pedagogem Leonidem Grinem. Je to umělec, který má nejen velký talent a tvůrčí potenciál, ale dokáže na sobě také velmi tvrdě pracovat,“ říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan. Pod taktovkou Jana Sedláčka zazní v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu Symfonie č. 3 Es dur op. 10 Antonína Dvořáka, Koncert pro housle a orchestr č. 1 D dur op. 19 Sergeje Prokofjeva, v němž se představí loňská vítězka soutěže Pražské jaro Tsukushi Sasaki, a Divertimento pro orchestr Leonarda Bernsteina. „Bernstein jej napsal ke stému výročí založení Bostonského symfonického orchestru, což je zajímavá souvislost, protože tento orchestr přijede letos poprvé na Pražské jaro. Neustále se zde opakují tóny H, C (v anglické terminologii tedy B, C), kdy „B“ znamená Boston a „C“ je označení pro Centennial,“ zmiňuje Jan Sedláček zajímavé souvislosti z programu svého debutového koncertu. Jeho den „D“ na Pražském jaru přijde 28. května ve Smetanově síni Obecního domu.

Salon ZUŠ a spolupráce s Akademií MenART

Po osmé završí absolventi Akademie MenART koncertem na Pražském jaru s názvem Salon ZUŠ, který se uskuteční 24. května v kostele sv. Šimona a Judy, svou roční spolupráci se špičkovými mentory Akademie. „Tento koncert je pro naše studenty nejen významným hudebním svátkem, ale rovněž inspirativním setkáním generací, které spojuje hluboký vztah k hudbě a umění. Je radost sledovat, jak se pod vedením výjimečných mentorů rozvíjí mladé osobnosti, jež do klasické hudby vnášejí svěží pohled a novou energii. Vnímáme jako důležité a je nám mimořádnou ctí, že právě Pražské jaro vytváří prostor i pro nejmladší talenty,“ uvádí ředitelka Akademie MenART Dana Syrová. „Mladý talent je nesmírně důležité nejen včas podchytit, ale trpělivě a s velkou péčí mu pomáhat se rozvíjet. Účinkování na Pražském jaru je pro studenty Akademie velkou motivací zlepšovat se, překonávat překážky a ponořit se do světa hudby. Je skvělé, že Pražské jaro je od samého počátku součástí tohoto záslužného projektu, kterým MenART zajisté je,“ dodává Pavel Trojan. Letošní Salon ZUŠ přivítá absolventy pěvecké a dechové sekce, kteří pracovali pod vedením sopranistky Kateřiny Kněžíkové, dirigenta a hornisty Radka Baboráka, hobojisty Vladislava Borovky a fagotisty Tomáše Františe. Na koncertě bude pod taktovkou Radka Baboráka uvedena ve světové premiéře nová skladba pro fagoty, hoboje, lesní roh a zpěv Emilyno jaro inspirovaná básní 1472 básnířky Emily Dickinson. Na objednávku Pražského jara ji komponuje Beata Hlavenková, dvojnásobná držitelka nominace na Českého lva a zakládající mentorka Akademie MenART.

Workshopy v rámci Pražského jara 2025

Letošní festival nabízí studentům uměleckých škol mistrovské kurzy s francouzským klavíristou Pierrem-Laurentem Aimardem 22. května v Rudolfinu a se členy Ensemble Modern 31. května v Centru současného umění DOX. Pražské jaro rovněž vypsalo objednávky na kratší skladby v rámci programu Reading Lessons. „V tomto programu dostávají mladí skladatelé možnost konzultovat své partitury s rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Získávají tak skvělou zpětnou vazbu na grafický zápis svých zvukových představ a objevují nové zvukové možnosti nástrojů ve spolupráci s technicky skvěle vybavenými a zkušenými interprety soudobé hudby,“ představuje podstatu Reading Lessons dramaturg Josef Třeštík. Všechny zmíněné kurzy jsou pro aktivní účastníky zdarma a jsou přístupné také veřejnosti.

Novinkou Pražského jara 2025 jsou speciální skupinové a individuální kurzy pro účastníky soutěže Pražské jaro, které budou zaměřeny na dovednosti v oblasti PR komunikace a self-promotion. Kurzy povedou zahraniční specialisté v oboru uměleckého consultingu z Hauser-Schmolck Public Relations for Music a Green Room Creatives a umělecká poradkyně Aimée Paret, bývalá ředitelka International Artist Promotion Department ve vydavatelství Teldec Classics, která úzce spolupracovala například s Nikolausem Harnoncourtem, Claudiem Abbadem, Marthou Argerich, Pierrem Boulezem nebo Thomasem Hampsonem. Za podpory Pražského jara poskytne Aimée Paret rovněž několikaměsíční poradenství oběma vítězům soutěže Pražské jaro 2025. Tento mimořádně přínosný program pro mladé, začínající umělce je možné realizovat díky podpoře Nadace ČEZ.