Pražské jaro žije novou hudbou

První týden festivalu Pražské jaro přinesl celou řadu skutečně výjimečných koncertů, ať už se jednalo o hostování Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam s šéfdirigentem Danielem Gattim či vystoupení Sira Johnna Eliota Gardinera s jeho Monteverdi Choir a English Baroque Soloists.

V rámci oslav stého výročí založení republiky se Pražské jaro rozhodlo dát výrazný prostor nové hudbě. „Napříč festivalovým programem se vine dramaturgická linka věnovaná těmto oslavám. Chceme sebevědomě vykročit do budoucnosti, jejímiž hybateli jsou a budou dnešní autoři a mladí interpreti. Proto dáváme velký prostor hudbě současných českých skladatelů,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor. V pátek v podání Varšavské filharmonie zazněla světová premiéra skladby Michala Nejtka napsané na objednávku festivalu, v sobotu hvězda světových operních scén Katarina Karnéus uvedla novinku skladatele a dirigenta Marko Ivanoviće.

V pondělí 21. května na Pražském jaru vystoupí špičkový rakouský soubor Klangforum Wien. který je považován za světovou špičku v interpretaci soudobé hudby. Zaměřuje se na mimořádně náročný repertoár a na svých koncertech a nahrávkách mu dodává přímo paradigmatickou podobu. S Klangforum Wien spolupracovali nejvýznamnější skladatelé současné světové hudební scény. Na Pražském jaru soubor představí tři skladby, z nichž dvě patří k jeho osvědčenému repertoáru německo-rakouské provenience. Třetí vzbuzuje velká očekávání – bude se jednat o další světovou premiéru, tuto festival objednal u skladatele Luboše Mrkvičky.

Program otevře dílo autora, který je v posledních letech hlavním reprezentantem střední generace německých skladatelů: Enno Poppe a jeho Speicher I pro 19 nástrojů. Následně zazní nové dílo českého skladatele Luboše Mrkvičky (*1978), napsané na objednávku Pražského jara. Jeho skladba nesoucí abstraktní název For Large Ensemble, Part D je pokračováním cyklu podobně pojmenovaných instrumentálních skladeb, jehož předchozí části vznikly pro Orchestr Berg a Brno Contemporary Orchestra. „Luboš Mrkvička se netají tím, že je nadšeným posluchačem rocku stejně jako soudobé vážné hudby. Ve své tvorbě nicméně razí přísnou stylovou linii založenou na hudbě čistých forem a tvarů, zdůrazňující mistrně prokomponovaný hudební detail. Taková hudba klade vysoké interpretační nároky a může být výzvou i pro soubor formátu Klangforum Wien,“ říká kurátor nové hudby na letošním Pražském jaru, skladatel a muzikolog Miroslav Pudlák. Program uzavře rozsáhlejší opus rakouského skladatele Bernharda Langa Monadologie XII. Rovněž Lang ve svém cyklu monadologií tříbí svou osobitou estetiku, která kombinuje jistý konstruktivismus s minimalistickými prvky a rockovým instrumentářem.